[Bsb-forum:348] youtube yasagi 2 yili buldu, konferanslar
Mustafa Akgul
akgul at bilkent.edu.tr
4 Mayıs 2010 Sal 20:05:35 EEST
blog.akgul.web.tr, inetd.org.tr, kampanya.org.tr, www.iscturkey.org,
www.futurelearning.org.tr
http://iticse2010.bilkent.edu.tr, http://unak2010.unak.org.tr
Bugun youtube yasagi 2 yilini dolduruyor. INETD olarak bir bildiri
yayinladik. Metni bu mesajin sonund abulabilirsin. ilk paragraf soyle:
Türkiye İnternetle Savaşarak Harakiri Yapmaya Devam Ediyor!
Mustafa Akgül / İnternet teknolojileri Derneği
You tube yasağı 4 mayısla 2 yılı buluyor.. Bu İnternetden korkmaktan,
interneti ve çağı algılayamaktan, internete ilişkin düzgün yapılanma
kuramamanın sonucudur. İnternetin marjinal problemlerine İnterneti
yasaklayarak çözüm aramak en çok Türkiye'ye zarar vermekte; deyim
yerindeyse Türkiye Harakiri yapmaktadır. Ülkemiz, interneti kontrol
etmeye çalışan, Donkişot vari internete savaş açan bir ülke görüntüsü
çizmektedir. Yasaklar, en iyisinden, Devekuşu misali Türkiyenin kafasını
kuma gömmesidir. Bu yasak, bir mahkememizin yetkisini tüm dünya olarak
görmesi nedeniyle devam etmektedir. Devlet ricali yasağı eleştirmekte,
ama yasağı kaldıracak çabayı da hiç kimse göstermemektedir. "zararlı
içeriği", yönetişim ilkeleri ışığında modern dünyaya paralel, ve
yurttaşları bilinçlendirerek büyük ölçüde çözmek mümkündür. Ülke olarak
yasaklama refleksinden vazgeçip, interneti yaşamımızı kolaylaştırmak,
demokrasimizi geliştirmek, toplumsal kalkınmayı sağlamak, dünya ile
rekabet için kullanmaya odaklanmamız gerekir.
I: Bilgi Güvenligi Konferansi 6-8 Mayis ODTU
II. Futurelearning 10-14 Mayis İstanbul Kültür Universitesi
III. ITICSE 2010
IV UNAK 2010, "Sosyal Aglarda Bilgi Yonetimi"
ISCTurkey 2010 *T.C. Cumhurbaşkanlığı Himayelerinde* Bilgi Teknolojileri
ve İletişim Kurumu,
Bilgi Güvenliği Derneği, Gazi Üniversitesi ve Orta Doğu Teknik
Üniversitesi işbirliği ile
*06-08 Mayıs 2010* tarihleri arasında *Ankara'da ODTÜ Kültür ve Kongre
Merkezinde* yapılacaktır.
Ülkemiz için önemli olduğunu düşündüğümüz
IV. Bilgi Güvenliği ve Kriptoloji Konferansında, davetli konuşmacıların
ve bilimsel bildirileri sunumlarının yanında;
"Siber Savunma"
"E-Kapı Güvenliği"
"Kayıtlı Elektronik Posta"
"Kişisel Verilerin Korunması"
"IPv6 Altyapısı ve Güvenliği"
"Bilgi ve Belge Güvenliği"
"Sayısal Deliller"
"Elektronik İmza" ve
"Güvenli İnternet için Kullanıcı Bilinci Oluşturma"
konularında çalıştaylar
"Kişisel Verilerin Korunması" ve
"Bilgi Güvenliğinde Güncel Tehditler ve Önlemler"
güncel iki konuda paneller
"Kurumsal Bilgi Güvenliği",
"Güncel Saldırılar ve Korunma Yöntemleri" ve
"Kriptoloji ve Güncel Gelişmeler:Kayıtlı Elektronik Posta"
konularında ücretsiz eğitimler düzenlenecektir.
Konferans detay programı http://www.iscturkey.org/programtr.pdf
<http://www.iscturkey.org/programtr.pdf>
web adresinde yayınlanmaktadır.
=========
*Üçüncü Uluslararası Gelecek İçin Öğrenme Alanında Yeniliklerle
"e-Öğrenme 2010 Konferansı" İstanbul'da
10 Mayıs 2010 tarihinde başlıyor. *
* *Uluslararası Çağrılı Konuşmacılar*
o Badrul Khan (McWeadon University, USA)
o Marcelo C. Borba (São Paulo State University, Brazil)
o Sushil K. Sharma (Ball State University, USA)
o Andrew Gibbons (Brigham Young University, USA)
o Thao Le (Tasmania University, Australia)
o John Traxler (University of Wolverhampton, UK)
o Gary Fine (World Bank -- GDLN, USA)* *
* *Bildiri Oturumları: Farklı Sektörlerde e-Öğrenme Deneyimlerinin
Paylaşılacağı*
o Eş zamanlı 3 farklı salon
o 35 oturum
o Simultane tercüme
* *Paneller:*
o Öğretim Üyelerinin e-Öğrenme'ye İlişkin Tutumları: Türkiye
ve Amerika'dan Deneyimler
o e-Öğrenmeden Sonrası
* *Kapsamlı Çalıştaylar*
o e-Güvenlik ve Zeka
o e-Öğrenme İçerik Tasarımı ve Geliştirme
o e-Öğrenme İçeriği Oluşturma
o e-Öğrenme İçerik Yönetimi
o Sanal Sınıf Uygulaması
* *e-İçerik Geliştirme Yarışması*
* *İstanbul Kültürü Fotoğraf Yarışması*
* *Sosyal Etkinlikler*
o Dünya Müzikleri Korosu
o Gala Yemeği
o Açılış Kokteyli
o Boğaz Turu
10-14 Mayıs 2010 tarihlerinde İstanbul Kültür Üniversitesi'nde
gerçekleştirilecek olan *
konferansımızda sizleri de aramızda görmekten mutluluk duyacağız. *
*Detaylı bilgi için: **_http://www.futurelearning.org.tr_*
<http://www.futurelearning.org.tr>
========
Uluslarasi konferans:
15th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science
Education
http://iticse2010.bilkent.edu.tr/
Kongre 28-30 Haziran tarihlerinde. Erken kayit 25 Mayis'ta bitiyor.
======
UNAK 2010, " Bilgi Yönetimi 2.0: Sosyal Ağlarda Bilgi Hizmetleri
07-09 Ekim 2010, OMU, Samsun
http://unak2010.unak.org.tr/tr_ana-sayfa-1.html
========
Türkiye İnternetle Savaşarak Harakiri Yapmaya Devam Ediyor!
Mustafa Akgül / İnternet teknolojileri Derneği
You tube yasağı 4 mayısla 2 yılı buluyor.. Bu İnternetden korkmaktan,
interneti ve çağı algılayamaktan, internete ilişkin düzgün yapılanma
kuramamanın sonucudur. İnternetin marjinal problemlerine İnterneti
yasaklayarak çözüm aramak en çok Türkiye'ye zarar vermekte; deyim
yerindeyse Türkiye Harakiri yapmaktadır. Ülkemiz, interneti kontrol
etmeye çalışan, Donkişot vari internete savaş açan bir ülke görüntüsü
çizmektedir. Yasaklar, en iyisinden, Devekuşu misali Türkiyenin kafasını
kuma gömmesidir. Bu yasak, bir mahkememizin yetkisini tüm dünya olarak
görmesi nedeniyle devam etmektedir. Devlet ricali yasağı eleştirmekte,
ama yasağı kaldıracak çabayı da hiç kimse göstermemektedir. "zararlı
içeriği", yönetişim ilkeleri ışığında modern dünyaya paralel, ve
yurttaşları bilinçlendirerek büyük ölçüde çözmek mümkündür. Ülke olarak
yasaklama refleksinden vazgeçip, interneti yaşamımızı kolaylaştırmak,
demokrasimizi geliştirmek, toplumsal kalkınmayı sağlamak, dünya ile
rekabet için kullanmaya odaklanmamız gerekir.
Youtube yasağına konu olan 10 video'nun yarısı kaldırılmış, yarısının
ise Türkiye'den erişimi youtube tarafından engellenmiştir.
Mahkemelerimiz, dünya üzerindeki Türkler yoluyla, yetkisini tüm dünya
olarak görmektedir. Böylece kendi ifade özgürlüğü normumuzu ve yasakçı
bakış açımızı tüm dünyaya empoze etmeye çalışıyoruz. Ülkemiz, adı
konmadan, dünya internetine savaş açmıştır. Yasakçı bir bakış açısıyla,
dünyadaki tüm yer sağlayıcıların Türkiye'de kayıt olmasını istemekteyiz.
Tedbir olarak verilen kararlar, yargılama yapılmadan kesin karar gibi
uygulanmaktadır. Ülkemiz, İnternetin potansiyelini kavrayamadığı için,
matbaadaki gecikmeye benzer bir mantıkla, interneti yasaklamaktadır.
*İnterneti Nasıl Algılamalıyız ?*
İnternet bir bilgisayar ağının ötesinde, insanları ve insanlığın düşünce
ve kültür ürünlerini kapsayan bir ağ; insanların buluştuğu,
örgütlendiği, iş yaptığı, öğrendiği, öğrettiği, eğlendiği, paylaştığı;
yaşamın tüm boyutları ile içiçe geçmiş bir ortamdır. Dünya, İnternetin
başını çektiği Bilgi Toplumuna geçişin arayışı içinde. Bilgi toplumu,
bilim, teknoloji, ar-ge ve inovasyonun temel zenginlik ve istihdam
kaynağı olduğu, bağımsız ve yaratıcı bireyin öne çıktığı bir toplum
yapısını işaret ediyor. Küçük büyük tüm ülkeler bütün vatandaşlarını
internet okuryazarı yapmaya, ve internetden yararlanmasının yollarını
aramaktadır. Herkesin internete ucuz ve kolayca erişimini sağlamaya, tüm
şirketlerin iş süreçlerini internete uyumlu yapmaya, kamu yönetimini
internete taşımaya koyulmuşlardır.
İnternet geniş kitlelerin iş birliğine, beraber üretimine, deneyim ve
bilgi birikimini, kişisel bilgi ve meraklarını paylaşmayı mümkün
kılmıştır. İnternet hiç kimsenin tahmin edemediği biçimde gelişmekte,
sıradan yurttaşa bunları fazla teknik beceri gerektirmeden, kolay, ucuz
ve hızlı yapma ortamı sağlamıştır. 3G gibi mobil teknolojiler, ve
gelişen bilişim teknolojileri ise bunu insana her an sürekli olarak
sunmaktalar. Dünya yurttaşları da buna olumlu cevap vermişlerdir. Web
2.0 servisleri, özellikle Sosyal Ağlar, wikipedia, Linux ve Açık kaynak
dünyası, açık ders malzemeleri, bunun örnekleri arasındadır. Kitleler,
internet üzerinden insanlığın ortak sahibi olduğu ürünler geliştirmekteler.
İnternet üzerinde 1.8 milyar insan mevcuttur. 733 milyon bilgisayar
İnternet alan adı sistemine kayıtlıdır. Yeni tarama motoru cuil.com 127
milyar sayfayı indekslediğini söylemiştir, yani en az o kadar da sayfa
bulunmaktadır. netcraft.com 242 milyon web saymıştır. 192 milyon
civarında alan adı mevcuttur. 130 milyonu aşkın kişisel web/günlük var.
Tüm İnternette 100 milyonlar ölçüsünde video var.. Facebook'un kullanıcı
sayısı 400 milyonu, twitter 105 milyonu , linkedin 50 milyonu
aştı.Dünyada günde 250 milyar e-posta gidiyor, bu yılda 90 trilyon
demek. Sosyal ağlar, yurttaş temelli içerik aldı başını gidiyor. Sosyal
ağlarda kadınlar önde gidiyor. Twitter'da en cok izlenen kişiyi takip
eden, 4.25 milyon insan var, Obamayi 3.8 milyon kişi izliyor. Twitter'da
100 bin, Facebook'ta 500 bin uygulama var. Twitterda günde 55 milyon
kısa mesaj var. Yurttaş fotoğraflarının toplandığı Flicker'de 4 milyar
foto var. Facebook'a her ay 2,5 milyan resim yükleniyor. Her gün 200
milyon facebook kullanıcısı facebook'a bağlanıyor. Youtube üzerinde
günde 1 milyar video izleniyor. Video pazaranın %40?i youtube'ta. Her
dakika 20 saatlik video youtube'a yükleniyor.
Türkiye'de ise 26-30 milyon civarında kullanıcı, 3.1 milyon bilgisayar,
215 bin Türkiye içinde, 870 bini Türkiye dışında alan adı var.
Halkımızın, %27'si interneti düzenli kullanıyor, %67'i hiç internet
kullanmamış Evlerin %81'inde internet yok. Kadınların %80'i internet
kullanmıyor. Bu kırsal kesimde %90?lar ölçüsünde.
Youtube, facebook, twitter, flicker, myspace, linkedin gibi sosyal ağlar
bir eğlence ve arkadaşlık ortamların ötesine geçmişler; bir işbirliği,
iş yapma, örgütlenme, pazarlama, dağıtım, öğrenme, tanıtım ortamı haline
gelmekteler. Fortuna 500 firmaları, uluslarası kuruluşlar, vakıflar,
üniversiteler artık sosyal ağlarda yer almakta, paydaşlarla sosyal ağlar
üzerinden çift yönlü etkileşime girmekte, birlikte üretme, ürün ve
politika üretme sürecine girmişlerdir.
*Youtube'ta ne var ?*
Youtube tüm dünyada sıradan kullanıcıların, üniversitelerin, firmaların,
uluslarası kurumların, yani kullanıcıların oluşturduğu içeriği sunan,
tüm dünyaya hizmet eden, günde 1 milyar videonun izlendiği bir web.
Dünya üzerinde 9500 üniversite, youtube'u kendi ders
mazlemeleri/videolar için kullanıyor. 4000'i aşkın vakıf, 2300 banka,
2300 Enstitü youtube'u kurumsal olarak bir dağıtım kanalı olarak
kullanıyor. Youtube'da "türkiye" taranınca 320 bin, "turkey" taranıncada
476 bin video çıkıyor. Galatsaray için 107, fenerbahçe için 115,
beşiktaş için 51 bin video var. istanbul için 266, antalya , alanya,
bodrum ve marmaris için yaklaşık 7 bin video var. Obama taranınca
milyonun üstünde video, 6000 civarında kanal bulunmakta.
İnternet, insanların buluştuğu, iş yaptığı, eğlendiği, öğrendiği,
öğrettiği, çeşitli elektronik nesneleri değiştiği, paylaştığı, okuduğu,
yazdığı bir ortamdır. İnternet, kütüphanelerin, gazete ve dergilerin,
TV'lerin, müzelerin, laboratuvarların, sergilerin, konser salonlarının
olduğu, insanlığın kültür mirasının paylaşıldığı bir ortamdır. İnsanlar
arası iletişim, iş birliği ve dayanışmanın olduğu bir ortamdır. Yaşamın
tüm boyutlarına, tüm mesleklere, tüm yaş gruplarına hitabeden, yaşamın
yansını bulan, insanlığı etkileyen önemli bir gelişmedir.
Bilişim, bilgi teknolojileri ve İnternet, insanlığı yeni bir toplum
biçimine taşıyan, tetikleyen ve temsil eden içiçe geçmiş araçlar
bütünüdür. İnsanlık, sanayi ötesi bir toplum biçimine, Bilgi Toplumna
geçişin sancılarını yaşamaktadır. Bu anlamda bilgi, temel zenginlik
kaynağı, verimlilik, rekabet kaynağı ve istihdam aracıdır.
Beyinsel emek yaratılan katma değer açısından, kol emeğinin önüne
geçmiştir. Yer altı zenginliklerinden, bankalardaki paralardan çok
entelektüel sermaye öne çıkmıştır. Bunun sonucunda ülkelerin zenginlik
kaynağı, yetişmiş insanların beyinlerindeki bilgidir denebilmektedir.
"Bilgi toplumu"na yönelişin bir sonucu olarak, sektörlerin yapısında
önemli değişimler gözükmektedir. Telekom, basın, medya, eğlence
sektörleri köklü olarak değişmektedir. Kamu yönetimi, bu gelişmeler
sonucunda ciddi bir yeniden yapılanma arayışına girerek, kendini
e-devlet uygulamaları şeklinde ortaya koymaktadır. Ülkeler ve Birleşmiş
Milletler, AB, Dünya Ekonomik Forumu gibi uluslararası yapılar, ülkeleri
ve tüm dünyayı "bilgi toplumu"na taşımak için planlar yapmaya, eylem
planları ortaya çıkartmaya, her çocuğa bir dizüstü bilgisayar gibi tüm
dünya yurttaşlarına yönelik projeler üzerinde çalışmaya başlamıştır.
Kısaca tüm dünya, "bilgi toplumu" hedefini benimsemiş ve ona yönelmek
için ciddi bir çabaya girmiştir. Bu bağlamda ülkemizde de 2006-2010?u
kapsayan bir "Bilgi Toplumu Stratejisi" ve "Eylem Planı" bulunmaktadır.
Kamuoyunın farkında olmadığı bu proje, dağınık yapı ve sahipsizlik
nedeniyle büyük ölçüde bitirilemiştir.
*5651 Ne Getirdi ?*
Ülkemizdeki yasaklamaları tetikleyen, 5651 nolu aceleye getirilmiş,
internetden korkan bir felsefeyle yazılmış, bir tepki ve yasaklama
yasasıdır. Özgürlükler ve güvenlik dengesinin, özgürlük aleyhine
bozulduğu, "internetde benim istemediğim kuş, ne pahasına olursa olsun
uçmasın" bakış açısıyla, evrensel hukuk ve Anayasanın temel ilkelerinin
feda edildiği bir düzenlemedir. Bu amaçla, BTK içinde İletişim
Başkanlığına (TİB), hukukçu ve iletişimci ağırlıklı 93 kişilik kadro
veriliyor, ve İnterneti temizleme görevi veriliyor. Yurt dışındaki
webleri, TİB, resen, sorgusuz sualsiz, savunmasız, haber vermesiz
kapatma yetkisine sahip. Bu yetki yurt içinde mahkemelere ait. Bu gün en
az 6000 webin yasaklandığını biliyoruz, ama tam sayıyı kimse bilmiyor.
TİB hukuk mahkemlerinin medeni kanun ile fikri ve sinai haklara ilişkin
kararları görev alanı dışında saymış, ama ceza mahkemelerinden gelen
5651 dışı yasaklamaları uygulamıştır.
Bugün yasaklamalar konusunda , kanımca, bir hukuk faciası uygulanmakta.
Savunma alınamdan verilen tedbir kararları, kesin karar olarak
uygulanmakta, ve ülke içinde yargılam ayolu açılamaktadır. Youtube 2
yıldır yasaklaı olmasına rağmen , bu konuda devletimizin açtığı bir dava
yoktur. Bizim, İnternet Teknolojileri Derneği olarak AİHM'e açtığımız
dava var.
*Ne Yapılmalı ?*
5651 Bilişim STK'larının "imdat çığlıkları" arasında yangından mal
kaçırıcasında çıktı. Bu süreçte, 10 milyon blog'un olduğu WordPress,
Myspace.com, DailyMotion.com, alibaba.com gibi büyük, milyonlarca
kullanıcının üye olduğu, içerik eklediği çoğu weblerin yanında,
richarddawkins.net, turandursun.com, anarsist.com, ataist.org gibi
aykırı görüşlerin ortaya atıldığı weblerde yasaklardan nasibini aldı. Bu
yasaklamalar, her zaman 5651 nedeniyle olmuyor; kişisel haklar ve fikri
ve sinai hakların ihlali nedeniyle Türkiye'nin her hangi yerinde bir
mahkeme, hiç bir savunma almadan, bir bilirkişiye başvurmadan tedbir
olarak bir yasaklama getirebiliyor. 5651 kaldırılıp, daha özgürlükçü,
katılımcı, ve hukuka ve adelete uygun bir düzenlemeye gidilmedilir. Bu
yönde Kartepe Çalıştayında temel ilkeler kamu, sivil toplum ve özel
sektörçe ortaya kondu.
Yasakçı refleksten kurtulup, hoşgörü, katılım ve saydamlık temelinde,
ifade özgürlüğünü esas alan, uzun vadeli ülke çıkarlarını gözeten
süreçleri kurmalıyız. Yasaklama, ancak son çare olarak ve geçici olarak
düşünülmelidir. Yurttaşları adına karar veren devlet refleksiden
vazgecip, yurttaşları bilgilendirip, kararı ona bırkan bir bakış açısına
geçmeliyiz.
Kısa vadede hassas olduğumuz konularda, kendi normlarımızı tüm dünyaya
dayatma çabamızdan vazgeçmeli, ve İnternetin Türkiye'den görüntüsü ile
yetinmeliyiz. Bir nesne , Türkiye'deki IP'ler için yoksa onu kaldırılmış
saymalıyız. Adaletsiz bir şekilde suçsuz yurttaşlarımızı
cezalandırmaktan vazgeçmeliyiz. Bir kitap, hatta bir paragraf yüzünden
koca kütüphaneleri yasaklamak düşüncesini bırakmalıyız. Başarılı
olduğumuz sürece, kendimize zarar veririz. BTK'nın işini yapmaması
nedeniyle, bir kaç video nedeniyle youtube'u 2 yıldır kapalı tutmak
Türkiye'ye zarar veriyor. Nesne temelli filtreleme kolayca yapılabilir;
BTK bunu yapacak, mali, idari ve teknik beceriye sahiptir.
İnternet aynı zamanda sokaktır. "Zararlı İçerik"in yanında, çeşitli
zararlı unsurlarda var. Özgürlükler, kişisel mahremiyet ve gelişmenin
önünü tıkamamak, zararlı unsurlarla mücadelede özenle korunmalıdır.
Toplumun ilgili kesimlerini paydaş olan bir yönetişim yapısını kurmak,
gelişme için çok önemlidir. Ülkemizin hassasiyeti olduğu konulardaki
"zararlı içeriği", Bilişim STK'ları ve internet gönüllüleri ile birlikte
harekete ederek çözebiliriz. Kamunun katı refleksi yerine, sivil
toplumun esnek, katılımcı, diyalog temelli yapısı bu sorunu daha kolay
çözebilir. Devletin, esas olarak, "zararlı içerik"le mücadeleyi yurttaşa
bırakması, demokrasilerde, esastır. Devlet bunu destek olmalıdır; ama
işi yurttaşa bırakmalıdır.
İnternet, insanlığın gelişme önemli bir aşamayı temsil etmektedir.
Gelişme, dünya ile bütünleşmek, AB'ye girmek isteyen, özgür bireylerin
oluşturduğu, çok renkli ve çok sesli bir Türkiye için vazgeçilemez bir
araçlar bütünüdür. Gelin, İnterneti kalkınmamızı hızlandırmak,
demokrasimizi geliştirmek, ortak aklımızı oluşturmak, bireyler olarak
kendimizi geliştirmek, birlikte üretmek için kullanalım.
*İnternet Yaşamdır !
*
*-----
Saygilar
Mustafa Akgul
More information about the Bsb-forum
mailing list