[Bsb-forum:466] “Değişen Doğa, Değişen Bilimler”: Sonuç Bildirisi
Serdar Şahinkaya
Serdar.Sahinkaya at kalkinma.com.tr
4 Şub 2011 Cum 10:43:09 EET
Cumhuriyet_Bilim Teknik 04.02.2011
“Değişen Doğa, Değişen Bilimler”: Sonuç Bildirisi
Sosyal bilimciler, insan bilimcileri ve felsefeciler dünyadan endişeli
Türkiye Bİlimler Akademisi’nin de üye olduğu üyesi Uluslararası Sosyal Bilimler Konseyi’nin (International Social Science Council - ISSC) 10-12 Aralık 2010 tarihlerinde 2010 Yılı Genel Kurul Toplantısı düzenledi. Hemen arkasından CIPSH (International Council for Philosophy and Humanistic Studies) ile birlikte 13-14 Aralık 2010 tarihleri arasında Nagoya’da (Japonya) “Değişen Doğa-Değişen Bilimler” konulu ortak sempozyumu düzenlendi. Bu toplantı ile ilgili bir sonuç bildirisi yayımlandı. Toplantılara TÜBA’yı temsilen Akademi Şeref Üyesi Prof. Dr. Bozkurt Güvenç katıldı. Aşağıda önemli gördüğümüz, Türkçesi TÜBA sitesinde de bulunan bu bildiriyi yayimliyoruz.
Nihai Bildirisi
1- ISSC ve CIPSH, küresel çevre sorunlarının dünyanın geleceği üzerinde yarattığı karmaşa, belirsizlikler ve kaygılar karşısında, sosyal ve beşeri bilimlerin eğitimdeki rolünü, geçerliğini ve işlevini güçlendirmeyi görev saymaktadır.
2- İklim değişmesi sorunlarını sosyal ve beşeri bilimlerin hizmet alanı dışından tutmak mümkün değildir; tam tersine, iklim değişmesi bu disiplinlerin ana konusu olmuştur.
3- Tarihsel gerekçelerle disiplinlerimizi ayıran geleneksel sınırların aşılması gerekir:
- Doğa bilimleriyle meşru ilişkiler kurmak.
- Kamusal hizmet alanlarında sosyal ve beşeri bilimleri desteklemek.
- Geçerliğini tanımak ve tanıtmak.
- Etkileşimlerini sağlamak.
- Disiplinler-aşırı bilim eğitimini teşvik etmek.
- Küresel değişmelerde sosyal-beşeri bilimlere yeterli kaynak bulmak, vb gibi.
4- İnsani ve beşeri serüvenimizde yeni bir çağın eşiğindeyiz; öyle bir çağ ki bir yandan bizden küresel araştırmaları izlerken, öte yandan yeni bilgi kaynaklarına ulaşmamızı sağlayacak yeni kuram ve yöntemler geliştirmemizi talep ediyor.
5- Uzmanlık dışı, geleneksel ve özel söktör vb alanlarda, disiplinler arasında yeni bilgi kaynaklarının bulunması ve ortak üretimlerin yapılması ve iletişm ağlarının kurulması artık, hayati bir önem ve öncelik kazanmıştır.
6- Eğitim hayatidir. Dünya sorunlarının karmaşıklığını kavramada sosyal –beşeri bilimler büyük bir rol üstlendiği için, bilim eğitimi, ilköğretimden yüksek ve halk eğitimine değin bütün düzeylere nüfuz etmelidir (girmelidir).
7- Çevresel değişim, sosyal eşitsizlik, ekonomik kriz, yoksulluk ve çatışma (terör) sorunlarının çözülmesi için yerel düzeydeki demokratik temsil (yönetim) ile küresel sorunlar arasında daha iyi bir denge (iletişim) kurulmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
8- Bu çetin sınavları aşmak ve gelişme (çözüm) modellerine erişmek için, yeni felsefi ve bilimsel görüşlere (paradigmalara) gerek vardır.
ÖNERMELER-TAVSİYELER
A- ISSC ile CIPSH, yukardaki sorunlar ve hedefler çerçevesinde, küresel çevre sorunları üzerinde bütünleştirilmiş araştırmaları desteklemeye çalışacaklardır-üyeleri, konseyleri, ICSU vb ilgili ortaklarla birlikte.
B- Çevresel tükenmeden, iklim değişmesinden ve biyoçeşitliliğin kaybından sorumlu olanlarla, bu gelişmelerin olumsuz sonuçlarından ve yürürlükteki “çözümler”den etkilenenler arasındaki ters ilişkiden, ve gelişme düzeylerindeki dengesizliklerden dolayı, ISSC ve CIPSH, küresel Güney’in [Afrika’nın] yoksulluk ve eşitsizlik, sosyal adalet ve dayanışma önerileriyle, bilgi, dil ve kültür farklarını, sesini duyuramayan güçsüzler üzerindeki görüşlerini dikkatle değerlendirecektir.
C- Sonuç olarak, ISSC ve CIPSH: (1) Gerçekten küresel ve kapsamlı çalışma programları ile somut çözümler bulup uygulamaya; (2) uygulamacılara ve karar alma düzeyindeki politikacılara ulaşmaya; (3) Kamuoylarını uyarıp harekete geçirmeye çalışacaktır.
-------------- sonraki bölüm --------------
Bir HTML eklentisi temizlendi...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/bsb-forum/attachments/20110204/5db0c9ee/attachment.htm>
Bsb-forum mesaj listesiyle ilgili
daha fazla bilgi