[Turkmath:6984] ortak doktora

Muhammed Uludag muhammed.uludag at gmail.com
17 Nis 2010 Cmt 19:22:37 EEST

Değerli liste üyeleri,

Meslektaşlarla ortak doktora programları konusunu konuşurken sık sık
bu programların yasal zemini gündeme geliyor.
YÖK tarafından 2007 senesinde çıkarılan bir yönetmelik bu programlara
izin veriyor.
Bu yönetmeliği aşağıda bilgilerinize sunuyorum.
2006 tarihli şu yönetmelik de uluslararası doktora programlarını
düzenlemektedir:
http://www.yok.gov.tr/content/view/470/183/lang,tr/

Selamlar
--
A. M. Uludag

YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARININ YURTİÇİNDEKİ YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARIYLA
ORTAK LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI TESİSİ HAKKINDA
YÖNETMELİK
(Resmi Gazete Tarihi: 22.02.2007 Resmi Gazete Sayısı: 26442)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
                MADDE 1 - (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türkiye'deki
yükseköğretim kurumlarının aralarında işbirliği tesis ederek lisans
üstü programlarında yürütecekleri ortak eğitim ve öğretim
programlarının işleyişine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
                Kapsam
                MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik, yurtiçi ortak eğitim ve
öğretim programlarının öğrenci girişi, müfredat, sınav ve
değerlendirme, devam, izin, azami süreler, mezuniyet şartları ve
verilecek diplomalara ilişkin hükümleri kapsar.
                Dayanak
                MADDE 3 - (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 50 nci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendine ve 65 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (13)
numaralı alt bendine  dayanılarak hazırlanmıştır.
                Tanımlar
                MADDE 4 - (1) Bu Yönetmelikte geçen;
                a) Ortak Diploma: İki üniversitenin müştereken
verdikleri eğitim sonunda öğrencinin mezun olduğunu belirten ve her
iki üniversitenin birlikte hazırladıkları diplomayı,
                b) Öğrenci: Türkiye'deki iki yükseköğretim kurumunun
işbirliği çerçevesinde yürütülen programlara kayıt yaptıran kişiyi,
                c) Yükseköğretim Kurumları: 2547 sayılı Kanuna tabi
yükseköğretim kurumlarını
                ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yurtiçi Ortak Programlar
Amaç, Yükseköğretim Kurulu Onayı, Öğrenci Kabulü, Eğitim Süreleri ve Diplomalar

Ortak programların amacı
                MADDE 5 - (1) Türkiye'deki yükseköğretim kurumları
birlikte yürütmek üzere yüksek lisans veya doktora düzeyinde ortak
programlar tesis edebilirler. Bu programlar, iki kurum arasındaki
akademik işbirliğini ve etkileşimi sağlamak, güçlü taraflarını bir
araya getirerek zenginleştirmek ve ortak programa katılan öğrencilerin
en üstün akademik standartlarda eğitim ve öğretim almalarına imkan
vermek amacını taşır.
                Yükseköğretim kurulu onayı
                MADDE 6 - (1) Ortak programlar, ortak programı
yürütecek kurum/kuruluşlar arasında, bu Yönetmelik hükümleri ile
uyumlu bir protokol yapılıp Yükseköğretim Kurulunun onayı alındıktan
sonra başlatılır.
                Ortak programlara öğrenci kabulü
                MADDE 7 - (1) Yüksek lisans veya doktora ortak
programlarına kabul edilecek öğrencilerin her iki kurum/kuruluşun
asgari kabul koşullarını sağlamaları gerekir.
                (2) Ortak programa Türk vatandaşı olmayan öğrencilerin
kabulünde aranacak koşullar da Ortak Program Protokolünde belirtilir.
                Öğrenim ücretini ödeme usulü
                MADDE 8 - (1) Öğrenim ücretinin hangi üniversiteye
ödeneceği protokolde belirtilir. Bu ücretlerle ilgili olarak
yürürlükteki mevzuat hükümleri uygulanır.
                Eğitim süreleri, akademik başarısızlık
                MADDE 9 - (1) Ortak  yüksek lisans ve doktora ortak
programlarının süreleri, akademik başarısızlık için ve başka
nedenlerle taraf kurumlardan herhangi birisiyle öğrencilik ilişkisi
kesilmesi hususlarında yürürlükteki ilgili mevzuat hükümleri
geçerlidir.
                Ortak diploma
                MADDE 10 - (1) İki Türk yükseköğretim kurumunun
birlikte yürütecekleri bir ortak program; yüksek lisans veya doktora
düzeyinde olabilir. Bu programda, her iki kurumun akademik gereklerini
başarı ile yerine getiren bir öğrenciye, iki üniversitenin ortak
hazırladığı tek bir diploma verilir. Diplomalarda yer alacak ibareler
taraflar arasında imzalanan protokollerde açıkça belirtilir.
Öğrenciler, ortak diplomaya yönelik ortak programın her iki kurumdaki
akademik gereklerini yerine getirmeden diploma almaya hak
kazanamazlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ortak Programların İşleyişi
Müfredat, Not Sistemleri, Azami Süreler, İzinler ve Yatay Geçiş

Müfredat
                MADDE 11 - (1) Ortak programın müfredatı; müfredatı
oluşturan ders, laboratuar, uygulama, staj ve tez gibi etkinliklerin
tanımları ve kredileri ile müfredatın programı yürüten kuruluşlar
arasındaki bölüşümü iki yükseköğretim  kurumunun arasındaki Protokolde
belirtilir.
                Not sistemleri
                MADDE 12 - (1) Ortak programı yürüten tarafların kendi
programlarında uyguladıkları not sistemleri ve başarı koşulları ayrı
ayrı tanımlanır. Taraf kurumlardan birinde başarısız olunabilecek
derslerin ve diğer etkinliklerin nasıl ve taraflardan hangisinde
telafi edilebileceğinin ve ortak programda genel not ortalamasının ne
şekilde hesaplanacağının esas ve usulleri de belirtilir. Bir
öğrencinin mezun olabilmesi için her iki kurumun asgari akademik
koşullarını sağlaması ve ayrıca programın tümüne ait akademik
gerekleri de yerine getirmesi esastır.
                İzinler
                MADDE 13 - (1) Zorunlu nedenlerle ve belgelenmek
koşulu ile öğrenciye her iki tarafın mutabakatı ile bir yarıyıl veya
bir akademik yıl izin verilebilir. İzinde geçen süre azami öğretim
süresinden sayılmaz. Öğrenim süresi boyunca kullanılabilecek toplam
izin süresi, normal öğretim süresinin yarısından fazla olamaz.
                Disiplin hükümleri
                MADDE 14 - (1) Öğrenciler eğitim için bulundukları her
iki kurumun disiplin yönetmeliğine tabi olur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler

Uygulanacak diğer hükümler
                MADDE 15 - (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
durumlarda ortak programı yürüten kurum/kuruluşların kendi mevzuatları
ile Yükseköğretim ile ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
                Yürürlük
                MADDE 16 - (1) Bu Yönetmelik yayımlandığı tarihte
yürürlüğe girer.
                Yürütme
                MADDE 17 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim
Kurulu Başkanı yürütür.

--
A. M. Uludag
http://math.gsu.edu.tr/uludag/