[Turkmath:836] odtü tarihinde iskender odabaşıoğlu

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Thu Dec 3 20:26:10 UTC 2015

Sevgili Uluğ Çapar Ağbimizin Prof. Brown' un vefatı üzerine baş sağlığı
mesajını ve 1970 ODTÜ-Matematik Bölümü hatırlarını paylaşıyorum:

Değerli Liste Üyeleri,

Prof. Brown'u daima tebessüm eden çehresi, çok olumlu, çok uyumlu
ve tasvipkar tavırları ile  gayet iyi hatırliyorum. Tanrı rahmetini ondan
esirgemesin.

Sevgili Yılmaz,

evet hala yaşıyor olmak ve de en yaşlı üyelerinizden biri
olarak bunu tatmak güzel bir duygu !

ODTÜ tarihinden kesitlerden söz ederken beni de etkileyen bölük pörçük
bir kaç anımı nakledeyim (hepsi 70 li yıllardan) :

- Cahit Arf : "Yakın zamanlara kadar Türkiye'de içinde matematik olan
herşeyden, fizik , kimya vs. deneysel olmamak kaydıyla en iyi ben anlardım.
Şimdi Tosun Terzioğlu, Mehmet Orhon gibi gençler yetişti, tek tek konuları
benden iyi biliyorlar. Özellikle Feza Gürsey kullandığı matematiği
(grup teorisi, grup temsilleri) benden iyi bilir".

- Cahit Bey gerçekten de Göttingen ekolünün üniversal matematikçi tipinin
belki de  son temsilcilerinden biri idi. Herşeyden anlardı, her dalda
çalışanlara çok esaslı, orijinal fikirler telkin ederdi.
ODTÜ'de bir bölüm seminerini hatırlarım , adını unuttuğum 'algebraic
geometry'
de çok tanınmış bir Alman profesörün konuşmasında Cahit Bey ilgilenmiyor
ve neredeyse uyuklar bir havada idi. Seminerin sonuna doğru canlandı ve
"şöyle şöyle yapmayı hiç düşündün mü?" diye sordu. Bütün ömrünü o konudaki
araştırmaya vakfetmiş adam çok etkilenmiş ve "Çok güzel bir fikir, hiç
aklıma gelmemişti !" demişti.

- Karl Menger'in Travelling Salesman Problemi'nin isim babası olmasından
esinlerek : Cahit Bey ve Gündüz İkeda'nın da hocası olan Helmut Hasse bir
kaç seminer için bölüme gelmişti. Konuşmalarının birinin başlığı "School
Girl Problem" olarak ilan edilmişti. Ben OR günlerimden bu problemi
hatırlıyordum,
şimdi detaylarını unuttum ama kabaca okul otobüslerinin çeşitli okullara
en optimal bir çizelge ile tahsis edilmesini ön görüyordu. Bundan ofis
arkadaşım
Gültekin Büyükyenerel'e söz edince  Gültekin "Olamaz, Hasse böyle bir
problemi seminer konusu yapmaz" demişti.  Seminere gittiğimizde problem
gerçekten de o idi ! Çözümü sonuçta  bugünün dili ile bir nevi Sudoku
probleminin
çözümü gibi bir şeye indirgeniyordu. Problemin bir nevi oyun oynamağa
dönüşmesi üzerine Cahit Bey bir espri yapmış ve Hasse'ye takılmıştı.
Hasse de :"ne yapayım ben TV seyretmek yerine boş zamanlarımda böyle
şeylerle uğraşırım !" diye cevap vermişti.

-Hasse'nin ilk konuşmasından once Cahit Bey Terzioğlu ve Orhon'u "bu
gençler de
bölümün fonksiyonel analiz grubunu oluşturuyor" deyince Hasse de "Komütatif
bir grup mu!!?" diye sormuştu.

-Rahmetli Mükremin Neşeli Frenkel'in kitabında da sözü geçtiği gibi
(Langland'ın son eki) gerçekten de bölümden gelmiş geçmiş en yetenekli
öğrencilerden biri idi. Tuğrul Taner anlatmıştı : Yaptığı sınavda Mükremin
gelerek bazı tanımları vermesini Tuğrul Bey'den istemiş, Tuğrul Bey de "bu
tanımları veririm ama 10 puanını keserim" demiş. Mükremin kabul etmiş,
sonuçta bütün problemleri tam olarak çözen sadece Mükremin imiş sınıfta..

-Mükremin'in matematik bölümünden eğitimini tamamlamadan ayrılmasından
önceki,
son senesi idi belki de.. Benim derse de gelmişti , (analiz veya probabilite
idi unuttum), dersin sonlarına doğru "sonsuza giderken  filan diyorsunuz,
bunlar bana hiç bir şey ifade etmiyor. Bunlar kesikli matematik, Amerikan
matematiğidir !" demişti. Son senelerinde herhalde "diyalektik materyalizm"e
kendini çok kaptırmıştı ! Zaten o devirde pek çok kişi mimarlar, şehirciler,
sosyologlar dahil yazdığı yazılara veya konuşmalarına "ben konuya diyalektik
açıdan yaklaşacağım" diye başlarlardı !

Saygılarımla,

Uluğ ÇAPAR

Hüseyin Eğinç Sordu: