[Turkmath:1462] Matematiğin Temellleri
Timur Karacay
tkaracay at baskent.edu.tr
Sat Aug 6 06:52:33 UTC 2016
06.08.2016
Sayın Ercan,
Makelenizi okudum./İlginç, güzel, iyi/ gibi sıfatlarla nitelemek
yaptığınız değerli çalışmaya haksızlık, belki saygısızlık olacaktır.
Çalışmanızı zor bir uğraşının verdiği değerli bir ürün olarak görüyorum.
/turkmath at listweb.bilkent.edu.tr/üyelerine açmanız iyi olur sanıyorum.
Bu adımı başlatmak için size yanıtımı /turkmath/ ile veriyorm. Bazı
matematikçiler, matematiğin yalnızca, yazı tahtalarına sığmayan
denklemleri çözmeye yarayan bir araç olmadığının farkına varmalıdır.
Matematik, insan aklının yarattığı en büyük değerdir. Her bilim dalı
değişiyor. Ama matematiğin ortaya koyduğu sonuçlar, ona temel olan
aksiyomlar değişmeden değiştirilemiyor. Tales teoremi ortaya konduğu
günkü kadar tazedir ve öyle kalacaktır.
Geçen yüzyılın başında, matematiğin (aritmetiğin) temellerini sağlam
kurma yönünde ciddi çalışmalar oldu. Sizin de belirttiğiniz gibi Frege
ve Hilbert'in uğraşıları, sonu hayal kırıklığına dönen önemli
öncülerdir. Sonunda hüsrana uğramaları o düşüncelerin değerini yoketmez.
Akıl oyunları tiyatrosundayız. O tiyatroda farklı oyunların
sergilenmesi doğaldır.
Matematiğe temel kurmaya çalışıyorsanız, kurduğunuz sistem Hilbert'in
sisteminin akibetine uğramayacak mı? Bu soru burada anlamsızdır. Çünkü
ZF sistemi için söyledikleriniz soruya yanıt veriyor.
Hilbert sizin tümce dediğiniz formülleri kurarken, matematiği konuşulan
dilden ayırdı. Sözler yerine semboller kullandı. Matematiğin sembollerle
kurulan bir dil olduğunu sanıyordu. Gödel ortaya çıkana kadar ünlü
matematikçiler Hilbert’e boyun eğdi. Buna Poincare gibi bir dahi de
dahildir.
Belki sorun araç olarak kullandığımız iki değerli mantık sistemindedir.
Ünlü matematikçilerin ciddiye almadığı Fuzzy mantığı ile uğraşanlar bunu
başarabilirler mi? Göreceğiz. İkili mantık sistemine dayalı matematiği
bir düşünce aracı olarak ele alırsak, acaba önümüze çıkan engelleri
aşmak için kullandığımız araç (iki-değerli mantığa dayalı matematik)
yeterli mi? Balta ile mobilya yapılamaz. Estetik katmak istiyorsanız,
balta yerine daha gelişkin araçlara gerekseme doğar.
Çalışmanızın çoğu yerinde hem söz hem sembol kullanılıyor. Yanlış
olduğunu söylemiyorum. Konuştuğumuz dilin kavramları yerine sembolleri
koyuyorsak, ikisi bir arada niye duruyor? Birisi yeterli olmaz mı?
Tabii, öğretimde bu gereklidir. Gene çok önemli değil ama 9.1 Teorem
sonunda {boş küme} = {0} bağıntısını veriyorsunuz. 0’ın rolüne bağlı
olarak bu eşitlik kabul görmeyebilir.
Bu tür çalışmaların yaygınlaşmasını diliyor ve sizi kutluyorum. Bu
arada, benim Matematikçiler Derneğinin 05-07 Mayıs 2004 tarihinde Milli
Kütüphane’de yaptığı toplantıya sunduğum çağrılı konuşmayı ekliyorum.
Aynı konuya farklı bakış açıları var.
Saygı ve sevgilerle,
T.Karaçay
--
This message has been scanned for viruses and
dangerous content by MailScanner, and is
believed to be clean.
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20160806/6a717454/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: ercan.pdf
Type: application/pdf
Size: 295478 bytes
Desc: not available
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20160806/6a717454/attachment-0001.pdf>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: 20yy.doc
Type: application/msword
Size: 111616 bytes
Desc: not available
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20160806/6a717454/attachment-0001.doc>
More information about the Turkmath
mailing list