[Turkmath:2094] Re: [Tmd-uye: 1558] Re: [PROMO] Re: Turkiye'de matematik sorunlari
Baris Kendirli
baris.kendirli at gmail.com
Sat Mar 11 07:46:10 UTC 2017
Sayın Liste Üyeleri,
Türkiye' de matematiğin gelişmesi konusu çok önemli ve derin bir
konu. Esasen yıllarca da tartışılıyor. Katkı olarak basit bir önerim
olacak. Fazla olmasa da daha çok İstanbul'da ve Ankara'da yapılan matematik
seminerleri var. Bu seminerleri daha çok canlandırmak ve katılımı yüksek
tutmak için "ONLINE" yapamazmıyız? Trafiğin çok zaman aldığı ülkemizde,
seminerlere katılımı "ONLINE" yöntemiyle zahmetsiz hale getirirsek hem
karşılıklı etkileşimler artar hem de semineri hazırlayan daha iyi
hazırlanır. Seminere "ONLINE" katılanlara da enazından yazılı olarak soru
sormak hakkı tanınırsa verimlilik artar diye düşünüyorum.
Saygılarımla.
Barış Kendirli
11 Mart 2017 09:10 tarihinde Zafer ERCAN <Zafer.Ercan at listweb.bilkent.edu.tr
> yazdı:
>
> Metin Balci'nin bir yazisi:
>
> http://akademikcurume.blogspot.com.tr/2017/02/
> universiteye-derin-bir-nester-akademik.html
>
> ZE
>
> ------------------------------
> *Kimden: *"Selçuk Kayacan" <kayacan.selcuk at listweb.bilkent.edu.tr>
> *Kime: *turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
> *Gönderilenler: *11 Mart Cumartesi 2017 0:15:57
> *Konu: *[PROMO][Turkmath:2092] Re: Turkiye'de matematik sorunlari
>
> Annals of Mathematics'in Wikipedia'daki kısa maddesinde
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/Annals_of_Mathematics
>
> derginin Amerikan matematiğinin yükselişe geçmesindeki rolüne de
> değiniliyor.
>
> Sanırım bu "Adamlar nasıl yapmış?" sorusuna bir parça cevap veriyor.
>
> Saygılarımla,
>
> selçuk kayacan
>
> On 07-03-2017 19:51, Baris Coskunuzer wrote:
>
> Herkese merhaba..
>
>
> Onceki mesajimda belirttigim gibi, bircogumuzun cok farkinda oldugu,
> yalniz belli sebeplerden pek konusmadigi 3-5 soruyu ortaya atmak istiyorum.
> Umuyorum uretken ve yapici cozumlerin ortaya cikmasina yardimci olur.
>
>
>
> 1. Su anda kac tane meslektasimiz pozisyonlarindan uzaklastirildi, ve kac
> tanesi hapiste? Bunlarla ilgili meslek grubu olarak ne yapilabilir?
>
>
>
> Ulkedeki tedirginlik, ve korku ikliminden dolayi bu konunun acikca
> konusulmasinin cok zor oldugunun farkindayim, ama konusamasak da bu sorunun
> farkinda oldugumuzu belirtmek icin ozellikle yazmak istedim.
>
>
>
> 2. Ulkemizdeki matematigin seviyesinin ne kadar dusuk oldugunu gorup, bunu
> yukseltebilmek icin nasil onlemler alinmasi gerektigini konusmaliyiz.
>
>
>
> Maalesef ulkemizde yapilan matematik yayinlarinin 90% indan fazlasi,
> sadece yapilmak icin yapilan, matematiksel olarak pek bir degeri olmayan,
> oldukca basit yayinlardan olusmakta. Maalesef bu yayinlari yapanlarin cogu
> da bunun farkinda degil, ve bu bu kisilerin sucu da degil. Doktora da,
> hocalarindan bu isin boyle yapildigini ogrendikleri icin, bu isin boyle
> yapildigini saniyorlar. Ote yandan, bu genclere ornek olabilecek kritik
> kutle hicbir zaman ulkede olusmamis.
>
>
>
> Matematikteki en onemli 3-4 dergi Annals of Mathematics, Inventiones
> Mathematicae, Journal of American Mathematical Society, ve Acta Mathematica
> dir. Bu dergilerde su ana kadar Turkiye adresli yapilmis yayin sayisi
> maalesef bir elin parmaklarini gecmez. Ote yandan her alanin kendi icinde
> ust duzey dergilerini de sayarsak, goruntu hala icacici degil. Dunyaca
> saygin alan dergilerinde bile Turkiye'den yilda 2 elin parmaklari kadar
> yayin cikmamakta. Binlerce matematikcinin oldugu boylesine buyuk bir ulkede
> yapilan bu kadar yayin nerelerde yapilmakta?
>
>
>
> Bu kisir donguyu kirmak icin, doktoraya baslamis, postdoktora seviyesinde
> kariyerinin basindaki genclere bu iletisim kanalindan tavsiyelerde bulunmak
> yol gostermek gerekiyor. Matematik hic kolay bir is degil, ve cok ciddi
> calisma ve caba gerektiriyor. Iyi bir doktora ve iyi bir postdoktora
> matematik arastirmalari icin olmazsa olmaz sartlar. Iyi bir matematikci
> olmayi hedefleyen genclerimiz doktora sirasinda ve postdoktora sirasinda en
> azindan 1-2 yil yurtdisinda konularinin iyi calisildigi yerlerde
> gecirmeleri cok onemli. Alaninizdaki saygin dergileri ogrenip, buralarda
> nasil yayinlar yapildigini takip etmeniz, kaliteli/kalitesiz ayrimi icin
> cok yol gosterici olacaktir.
>
>
>
> Ote yanda, maalesef impact factor, citation, vs. konularda cok ciddi
> sahtekarliklar yapildigi icin varolan “saygin dergiler” listelerinde ciddi
> problemler var. Hangi dergilerin saygin oldugunu anlamak, editorlerinin
> hangi universitelerden, kimler olduguna bakarak cok rahat anlasilabilir.
> Alanin saygin dergileri icin TMD ve ulkenin onde gelen matematikcileri
> genclere yol gostermek adina listeler yapabilir.
>
>
>
> 3. Matematikte, ulke icinde dolasimi saglamak icin, tikanik kanallar nasil
> asilmali?
>
>
>
> Bircok lisans ogrencisi, kendi universitesinde yuksek lisans, doktoraya
> kalarak kendileri icin “garanti” yolu secme kolayciliginda. Halbuki bu
> icten beslenme, universiteleri tukettigi gibi, cok ciddi bir kisir donguye
> de yol acmakta. Bilincli ogretim uyelerinin, ogrencilerini ogrencilerinin
> iyiligi icin baska bolumlerde doktora yapmaya tesvik etmeleri gerekiyor.
>
>
>
> Ote yandan, ulke capinda bu hevesli gencleri biraraya getirecek, onlara
> duzgun bir sekilde ileri seviye matematigi gosterecek yaz okullari, kis
> okullari, uzun sureli degisim/ziyaret programlari gerekmekte. Ulkemizdeki
> ust duzey matematikcilerin bu konuda liderlik yapmasi gerekiyor. Nesin
> Matematik Koyu, Turk Matematik Dernegi Yazokullari iyi bir firsat. Istanbul
> ve Ankara’daki lider universitelerin one cikip, ulkenin dort bir yanindan
> Matematik heveslisi genclere kucak acmasi gerekiyor. Bu noktadaki en onemli
> engel olan “Ingilizce” engelinin asilmasi icin cozumler uretilmeli.
>
>
>
> Bu sorunlar konusulmadan, cozumler uretilmeden yerimizde saymaya devam
> edecegimiz acik. Gelismis ulkeler, genclerini cok iyi bir sekilde egitip,
> dunyanin alanlarinda en onde gelen liderleri konumuna getirirken, biz
> genclerimizi kisir cekismeler icinde bogup, butun geleceklerini
> mahvediyoruz. Cok degil bundan yuz yil once, su anda bircok alanda lider
> olan ABD bile ayni sorunlarla karsi karsiyaydi. Iyi ogrencilerini Avrupa’ya
> bursla doktoraya gonderip, Avrupa’dan universitelerine hoca cekmeye
> calisiyordu. Simdi ise geldikleri yer ortada.
>
>
>
> Gercek sorunlarimizi tartisip, gercek, yapici, uretken cozumler uretmemiz
> gerekiyor.
>
>
>
> Sevgiler.
>
> baris
>
>
>
>
> _______________________________________________
> Turkmath mailing listTurkmath at listweb.bilkent.edu.trhttp://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>
>
>
> _______________________________________________
> Turkmath mailing list
> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>
> _______________________________________________
> Tmd-uye mailing list
> Tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr
> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/tmd-uye
>
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20170311/b1420451/attachment.html>
More information about the Turkmath
mailing list