[Turkmath:3199] Sabrina ya devamla ..

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Sat Sep 1 09:18:51 UTC 2018

Cihan Saçlıoğlu wrote: (benim ilavem arkasından)

Ben de yazıyı okumuştum, bence herkesin okuması lazım. Kadının anlattığı
yeni teorik fizik dünyası bana hiç çekici gelmese de (herşeyi
bilgisayarlara havale etmek "tüfek icadoldu, mertlik bozuldu" lafını
hatırlatıyor) gidişin bu yönde nerelere vardığını iyi toparlamış. Bir
fenomeni veya teoriyi (artık teori de ne demekse) "anlamak" ne anlama
gelecek? Ben hayatım boyunca ne için uğraştım diye geriye baktığımda
gördüğüm şu: birşeyleri anlamak ve anlatmak peşinde koşmuşum. İkisini
birbirinden ayrı düşünemiyorum. İyi ki hayatımın büyük kısmını bu eski
kültürde geçirebildim. Felsefi olarak reel sayılar ve fonksiyonların zaten
"gerçeği" (her neyse o mübarek) ancak yaklaştırım anlamında betimlediği
tabii ki doğru, ama 400 senedir buna alışmış gidiyorduk (Cahit Sıtkı
Tarancı: Alıştığımız bir şeydi yaşamak). Bir şiirsel çağrışım da Ahmet
Haşim'den: "Melali (substitute calculus for melal) anlamayan nesle aşina
değiliz". Tabii o nesil de benim gibilere aşinalık bir tarafa, dinozor diye
bakacaklar. Wolfram "A New Science" kitabında bu gidişi mi kastetmişti
acaba?

Cihan

evet cihan

wolfram o kitabı yazdığında bugünkü gidişatı öngörmüştü

dahi lik =  vahiy lik tir bir anlamda da, a la atatürk.

aslında wolfram o fikri feynman dan kapmış olmalı.

feynman fenomenolojinin kralı idi ve

matematiğe computaional hariç

hiç yüz vermedi.

"yapılabilecek en küçük makina" sorusunu da kendisi sormuştu

yani kafası bilgisayar gibi mekaniksel çalışırdı.

bakmayın siz onun şakalarına, kendisi hiç de romantik bir tip değildi.

haklı olarak kendisini beğenmiş ukalanın da tekiydi

ama bunu ona ardından bile kimse söyleyemezdi,

(aha da ben söyledim.. farkına varmadan...)

Dick aynı zamanlarda da Bostonda ki bir süper compuer yapılmasında
danışmandı.

o firma sonradan iflas etti ama o vesile ile Dick in oğlu bilgisayarcı
oluverdi, sanırım hala MIT de.

Yani Dick kafada zaten bir bilgisayardı ama tabi ki daha çok şeydi aynı
zamanda.

sorana teoriyi tersten de öğretirdi.

kısacası wolfram ın kitabı feynman felsefesinin yazılı halidir ve

Sabrina nın bugün ve gelecek için dediklerinin ilk yazılı şeklidir.

Diğer taraftan, bizim kendi yaşantımızı sorgulamamız diye bir gereklilik
olamaz!

biz de bir zaman diliminde bu garip dünyaya geldik ve geçip gidiyoruz.

ben mühendisliği estetik olmadığı için bırakıp fiziğe gelmiştim,

benzer şekilde fizikteki trendin fenomonoloji olduğunu anladığımda

yine estetik nedenlerden matematiği seçtim,

(ama  estetiğinden dolayı asla fizikten vaz geçmedim.)

şu an Sabrina nın kitabının "what is inside", "readers reviews" ve "praise"
kısımlarını aynı linkten zevkle okuyorum.

tavsiye ederim.

https://www.basicbooks.com/titles/sabine-hossenfelder/lost-in-math/9780465094264/#module-whats-inside