[Turkmath:3545] sir michael atiyah

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Sun Jan 13 15:26:14 UTC 2019

arkadaşlar,
*"tarih ve hatıralar" *yazarınız olarak
*"Atiyah ve Türkler "* başlıklı bir yazı hazırlamak istiyorum.
Kendisiyle anısı olanlar ve/ya çalışmalarında onunla haşır neşir
olup ona yaklaşanlar, onun üzerlerinde yarattığı etkiyi, katkıyı bizimle
paylaşmak isteyenler bana yazarlarsa çok memnun olurum ve o anılarınız *"renkli
türkçe" *olacak yazımı renklendirmiş olurlar.
Örneğin Selman ın twittrer sayfasından şunları hemen araklıyorum:
*Selman Akbulut*‏ @Selman_Akbulut <https://twitter.com/Selman_Akbulut> 11
Oca <https://twitter.com/Selman_Akbulut/status/1083790082522394624>
Daha fazla

I am very sad to hear Sir Michael Atiyah's passing away. One of the
greatest mathematicians of all times, a nicest human being, and inspiration
to many of us! I will always remember his insightful remarks he shared with
me.
*Selman Akbulut*‏ @Selman_Akbulut <https://twitter.com/Selman_Akbulut> 4 dk.4
dakika önce <https://twitter.com/Selman_Akbulut/status/1084450299031552001>
Daha fazla

Sir Michael Atiyah gracing 1996 Gokova Conference http://gokovagt.org/1996/
<https://t.co/hXGDgOBX6G> (also visible Bott, Kirby, Dijkgraaf, Morgan,
Viro, Mrowka, Furuta, Szabo, Mikhalkin..)

Gökova 1996 listesine bir bakarmısınız.. http://gokovagt.org/1996/
<https://t.co/hXGDgOBX6G>

Bazılarınızın ve pek çok gencimizin şu an ahhh ladığını ve vahh ladığını
duyar gibi oluyorum..
1971 de Berkeley de *K-Theory* kitabı vasıtasıyla ilk defa tanıştığım
Atiyah ile ben de hayatımda 3 defa buluştum:
1. 1972 de italya da Como Gölü yanında Varenna da bir hafta (Bott da
oradaydı).
2. 1982 de Riyad da bir hafta ( sonra 1987 de Kral Faysal Madalyasını
almıştır)
3. 1983 de Varşova da ICM toplantısında (resimde objektifimden *Arnold* la)

1992 de Oxford a onun vasıtası ile sabbatical a gitmiş olmama rağmen o sene
kendisi orada değildi, görüşememiştim.
*Bendeki hakkını helal et usta!*
Bence Atiyah son makalesi ile "*şaka*" yaptı. Benim de bir şakam var bu
hususta: araplardan 13 sene çalışmamın sonunda sabbatical aldım ve Oxford a
gittim, bu benim için çok mühimdi zira bir tek o sene 365 gün henüz küçük
olan çocuklarımla aynı çatı altında yaşayabildim, ondan sonra hep
ayrılıklar... diğer taraftan 14 sene çalıştıktan sonra Boğaziçi Matematik
Bölümü bana sabbatical vermedi, hakkımı gasp etti! Benden önce ve sonra
sabbatical alanları da biliyorum, (*Ercüment e laf söyletmem!*).
Şayet sabatikal hakkım gasp edilmeseydi bir başka ingiliz Sir Michael Berry
yolunda bu defa Feza Gürsey Enstitüsünde *"kuantum mekaniği - spektrum of
infinite random matrices &  riemann hipotezi"* üzerinde çalışacaktım.
Hakkımı gasp edenler gelip bana *"ne üzerinde ve nerede çalışacaksın?"*
sorusunu dahi sorma zahmetinde bulunmadılar. Bu demek ki çok önceden
kararlılar...  ama durum kendileri olunca dünyayı ayağa kaldırırlar...
Hakkım gasp edilmeseydi belki de bugün Atiyah hala yaşıyor olacaktı...
(şaka şaka, bana sorarsanız hayatta her şey şaka, çünkü sonunda ölüm var!,
artık ben de hiç bir şeyi ciddiye alamıyorum, belki de hep böyle göründüm
ben ve belki de BU Matematik bölümü bunun farkına vardığını sandı... clever
boys and girls).

Şimdilik kalın sağlıcakla, ama Atiyah la anısı olanlar veya Atiyah hakkında
hislerini, düşüncelerini yazmak isteyenler lütfen renk katın *"biz türkler
ve atiyah"* yazıma..
Örneğin cebir cilerimiz ne düşündüler Atiyah dan şunu duyunca:
*"Algebra <https://en.wikiquote.org/wiki/Algebra> is the offer made by
the devil <https://en.wikiquote.org/wiki/Devil> to the mathematician. The
devil says: `I will give you this powerful machine
<https://en.wikiquote.org/wiki/Machine>, it will answer any question
<https://en.wikiquote.org/wiki/Question> you like. All you need to do is
give me your soul <https://en.wikiquote.org/wiki/Soul>: give up geometry
<https://en.wikiquote.org/wiki/Geometry> and you will have this marvellous
machine.'"*
y.a.
not: resimlerimde kendim kamera arkasında olduğumdan karelerimde ben
yokturum. o zamanlar "*selfi"* henüz gelmemişti piyasaya... *"hadi beraber
bir poz verelim" *de diyemezdim herhalde bu gibi adamlara...
ama ersan ın atiyah la Riyad da resimleri var, arşivimde mutlaka
bulmalıyım!