[Turkmath:4544] Re: Parayla tez yaz

Selçuk Kayacan kayacan.selcuk at gmail.com
Thu Jul 9 07:41:20 UTC 2020


Can Bey merhaba,

Öncelikle hazırladığınız matematik bülteni için sizi ve ekip
arkadaşlarınızı tebrik etmek isterim. Her Pazar zevkle okuyorum.
Online eğitim ile ilgili olarak bazıları eleştiri mahiyetinde birkaç
şey söylemek istiyorum. Youtube kanalında bu konuyu tartıştığınızın
farkındayım ama ben daha ziyade hızlıca tarayabileceğim yazılı
metinleri takip etmeyi tercih ediyorum. Dolayısıyla ilgili videoyu
izlemedim ve belki halihazırda söylenen şeyleri tekrar edeceğim.

Sınav ve gözetim kelimeleri özellikle yanyana kullanıldığında hoş
şeyler anıştırmayabilir. Fakat büyük üniversitelerde özellikle havuz
derslerinde ders başarısını ölçmek için kaçınılmaz. Ayrıca eğer sistem
düzgün işliyorsa bu tür yüksek katılımlı derslerde başarılı olmaya
çalışmanın önemli bir deneyim olduğunu düşünüyorum. Sınav güvenliğinin
sağlanmasının mutlaka gerekli olduğu varsayımı ile bir düşünce deneyi
yapalım. Kriptografide bir sistemin güvenliği analiz edilirken bir
bitlik bilginin dahi rakip tarafından ele geçirilememesi kıstas olarak
konulur. Bir harf bile 8 bit ile temsil edilirken bu derece katı bir
güvenlik kıstası kullanılması sadece teorik çerçeve oluşturması
bakımından gerekli değildir. Pratikte bir bitlik bir bilginin
öğrenilebiliyor olması daha rafine edilmiş ataklar ile çok daha
fazlasının öğrenilebileceği ihtimali anlamına gelir. Sınıf ortamında
yüzyüze gözetmen eşliğinde yapılan sınavlarda eğer kurallar gerektiği
gibi uygulanmış ise sınav güvenliğinin sağlandığından emin oluruz.
Kriptografi jargonunda konuşursak eğer sıralar arası mesafe olması
gerektiği gibi ayarlanmış, gözetmenler teyakkuzda, öğrencilerin
telefon ders notu gibi kaynaklara erişimi kısıtlanmış vb. ise bir
bitlik bilgi transferi dahi mümkün olmayacaktır.  Aynı sınavı online
olarak video gözetimli yaptığımızı düşünelim. Kriptografik jargonu
kullanırsak artık öğrencileri rakip yada yüzde yüz kötü niyetli
şeytani varlıklar olarak niteleyeceğiz ama onları sevmediğimizden
değil:) Belki iki ikiz kardeş aynı sınavı aynı odada alıyor arada
bilgi iletiminin olmadığından nasıl emin olacağız? Yada belki sınav
esnasında bilgisayar ekranlarında kopya materyalleri açık olacak.

Yukarıdaki deney bağlamında online video gözetimli sınavların
güvenliğinden bahsedemiyoruz. Peki bu online olarak adil bir sınav
yürütemeyeceğimiz anlamına mı geliyor? Ben bu soruya net cevap
veremiyorum. Ama yukarıdaki katı güvenlik kıstasını terketmenin adil
bir sınav yürütme hedefinden vazgeçme anlamına gelmediğini
düşünüyorum. Pandemi sürecinde online eğitim bir zorunluluk olarak
belirdi ve bu süreç içerisinde sınavları askıya almak da bir
kolaycılık olarak görülebilir. Şu anda bulunduğum kurumda online
sınavların uygulanması ile ilgili süreç bazı hocaların inisiyatif
alması ile belli bir başarıyla tamamlandı diyebilirim. Eğer daha çok
kişi inisiyatif almış olsaydı muhtemel açıklıklar daha önceden tespit
edilirdi. Ama gerçekten adil bir sınav yürütmek için teknik altyapı ve
önlemlerin yanısıra sınav formatlarının da değiştirilmesi gerekiyor
bence.

"Sınav", "gözetmen", "önlem", "kural" gibi kelimeleri bu kadar
sıraladıktan sonra doğal olarak öğrenciler serzenişte bulunabilir. Bir
hocamız genele yazdığı bir mailde öğrencilere hitaben şuna benzer bir
söz etmişti: "Hepinizin kopyacı olduğunu düşünüyor değiliz. Bu yüzden
sınavların yürütülmesinde bu kadar titiz davranıyoruz." Bence bu söz
yaklaşımın nasıl olması gerektiğini oldukça güzel özetliyor.

Online sınavlar konusunda gelecekte daha başarılı olabiliriz. Ama
online eğitim konusu daha büyük bir problem gibi duruyor. Online
eğitim değil ama normal eğitim sistemimiz hakkında (matematik
özelinde) birşeyler söylemek isterim. Mantıklı olan şu değil midir?
Eğer bir öğrenci bir derse yazılmış ise dönem boyunca gerekli mesaiyi
harcayarak arzulanan kazanımları edinmeli ve öğrenimi boyunca bu süreç
birikimli olarak devam etmelidir. Kendi adıma bu süreç hiçte bu
şekilde devam etmedi. Çevremdeki diğer kişilerde de böyle bir
farkındalık gözlemlemedim. Benim gözlemlediğim başarılı olanlar hiç
efor sarfetmeden başarılı olabiliyor ve yollarına devam ediyor. Fakat
"research" seviyesine gelindiğinde bu yeterli olmuyor. Belki de bu
yüzden bazı hocalarımız yurtdışında doktora yapmanın mutlaka gerekli
olduğunu düşünüyorlar. Peki uzun vadede bu yeterli mi?

Sanıyorum sözü epey fazla uzattım. Yaptığınız çalışmalar için size ve
ekip arkadaşlarınıza teşekkür ederim. Epey bir mesai harcadığınız
belli oluyor.

Selam ve saygılar
Selçuk




Can Ozan Oğuz <canozanoguz at gmail.com>, 8 Tem 2020 Çar, 16:45 tarihinde
şunu yazdı:
>
>       Merhaba Bekir hocam,
>
>    Lisans derslerinde yapılan sınavlarda pek çok sorun yaşandı sanırım, ama bunda hocaların da sorumluluğu var diye düşünüyorum. Örneğin kimi hocalar geçmiş yıllardaki soruları tekrar sorabiliyor, direk bilgi sorabiliyor, ya da ders boyunca yapılabilecek ölçümlerden yararlanmayıp sınavların ağırlığını çok arttırabiliyor. Sınavlar öğrenciler için bir öğrenme deneyimi olarak geçmiyor. Ben bu dönemde final sınavının kayıt altında, öğrenciyle baş başa bir sözlü şeklinde olmasının etkili olabileceğini düşünüyorum.
>
> 'buna sınav denmez. Gözetimin olmadığı sınav nasıl olur?' konusunda da birisinin öğrencilerin başında durup kontrol etmesi gereken 'sınavlar'ın varlığının büyük bir soruna işaret ettiğini düşünüyorum. Üniversitelerin topluma yararlı, sorumlu, ahlaklı birey yetiştirme hedefini ıskaladığının bir göstergesi değil mi böyle sınavlar? Kimi derslerde/okullarda yetiştirdiği öğrenciye güvenip 'take home' sınav yapıldığı ya da sınav yerine dönem boyunca çalışabilecekleri projelerin verildiği de olabiliyor.
>
>     Aslında bu süreçte kim ne gibi farklı ölçme değerlendirme yöntemleri kullandı merak ediyorum. Böyle bir bilgi paylaşımı yapmak için önümüzdeki hafta Matematiğin Peşinde youtube kanalında bir açık oturum düzenlemek istiyoruz. Ayrıntıları netleşince buradan bir açık çağrı da yapacağım.
>
>      Selamlar ve sevgiler,
>            Can Ozan
>
> bekir barıs <bekirsamibaris at listweb.bilkent.edu.tr>, 8 Tem 2020 Çar, 08:10 tarihinde şunu yazdı:
>>
>> COVIID-19 salgını kötüye kullanmak isyenler olabilir. Özellikle Doktora Yeterlik ve Tez savunmaları ya ertelenmeli yada yüz yüze sağlık bir ortamda yapılmalı.
>> Lisans derslerinde sınavların(buna sınav denmez. Gözetimin olmadığı bir sınav nasıl olur? )  nasıl yapıldığı malum. Tek kişilik sınav için zoom açma talebinde bulunan bir  hocamıza, olumsuz yanıt vermişler ve işin hukiki boyutuna uygun değilmiş. Saçma sapan şeyler.
>>
>> Bekir.
>>
>> On Sun, Jul 5, 2020 at 7:51 PM Mehmet Sabir Kiraz <m.kiraz at listweb.bilkent.edu.tr> wrote:
>>>
>>> Parayla tez yazımı iyi bir gelir kapısı olmuş.
>>>
>>> https://amp.dw.com/tr/t%C3%BCrkiyede-%C3%BCniversitelerin-b%C3%BCy%C3%BCyen-sorunu-parayla-tez-yaz%C4%B1m%C4%B1/a-47610349
>>>
>>> Mehmet
>>> _______________________________________________
>>> Turkmath mailing list
>>> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>>
>> _______________________________________________
>> Turkmath mailing list
>> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>
> _______________________________________________
> Turkmath mailing list
> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath


More information about the Turkmath mailing list