[Turkmath:5327] Erdal Bey' in Çanakkale hatırası ve "KUANTUM MEKANIK NEDIR, HANGI ALANLARDA KULLANILIR?"

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Tue Dec 21 20:11:26 UTC 2021

odtü 1967-69 sınıfdaşım "Moseley Emin" e bu güzel mesajı için teşekkür
ediyoruz.
tek-e-tek videsou: https://www.youtube.com/watch?v=v3FzMKj-kkI
44. dakikada Moseley ile birlikte 3. Brag ın da Çanakkale de öldüğü
söyleniyor.
Umarım Özel Mmt onun da mezarını bulacaktır.
Tabiki beni en çok heyecanlandıran bu iki genç fizikçiye
türkiye vatandaşlığının verilmesidir.
bu bilhassa Kemal imizi çok mutlu edecektir.
kendisinden izin almadan Moseley Emin den şu güzel mesajı sizinle paylaşmak
istiyorum:

sevgili yılmaz,

bu yazın üzerin de söze girip bir şey anlatmaktan kendimi alamıyacağım.
umarım afferedersin... (y.a.: çok da mütevazidir moseley mmt özel...)

özetle söyleyeceğim, bu bize, böyle hocalardan alınan derslerin ders
bittikten sonra da (hatta hayat boyu) devam ettiğini hatırlatıyor bana...
yani, gerçek hocalar ve dersleri, David Jackson' da da olduğu gibi, hayat
boyu sürüyor...

izninle, 1-2 küçük Erdal bey  anekdotu da benden...

1972'de Erdal bey ve Cahit Arf, beklemediğim şekilde, MSc tez jürim
deydiler (biraz da o dönemlerde Türkiye'ye yeni dönmüş olan Hakkı
Ögelman'ın yaptırdığı ilk tez olduğu içindi...)..  sordukları, yol
gösterdikleri ve "sormadıkları" sorularla gerçek bir sınavdan geçirdilerdi
beni...

daha sonra, Erdal beyden, müh-bilimci hocamızın yaşadığına biraz benzer bir
durumu da ben yaşadım. ders aynı başlıklı dersti... weibull fonksiyonu mu
tam hatırlayamadığım bir konuda kendisine ders dışı sorduğum bir kaç soru
üzerine Erdal bey, bu fonksiyonları da  uzun boylu şekilde derse dahil
ettiydi...

bir de ben Çanakkale 18Mart Üniv'de iken yaşadıklarım var... 2005'te Henry
Moseley'in 90 ölüm yıldönümünde (Moseley 10 Ağustos 1915'te, Albay Mustafa
Kemal'in saatinin parçalandığı Conkbayırı savaşında Ağıldere mevkiinde
yaşamını kaybetmişti - bunları daha sonra öğrenecektik-) onun fiziğe
katkılarını  anma toplantısı yapmıştık; önce katılım vadeden Arnold
Wolfandale gibi -eski British Society bşk) bazı İngiliz bilimciler son anda
katılmaktan vazgeçtilerdi. Ancak, Erdal bey,  yaşına karşın, bu
toplantımızı önemsemiş, istanbuldan Çanakkale'ye gelerek vadettiği
"savaşta ve barışta bilim adamının sorumluluğu" başlıklı konuşmasını
yapmıştı... (o konuşmasının bir bölümü hala video olarak bende var; Erdal
bey için hazırladığımız -fakat yayınlayamadığımız- CD'ye koymuştuk).
çevremizdeki sözüm ona "milliyetçi" karşı-yaklaşımlara (bir bilim adamı
olsa da, bugünlerde - o günlerde- bir  ingilizi anmak ta ne oluyor gibi),
karşın, yaptığımız etkinliğe destek vermişti. Daha sonra bizim toplantı,
Physics Today'de (Kasım 2005 sayısı)  "Türkler Savaştan Barışı Çıkarma
Peşinde" gibi başlıklarla vermiş, Çanakkale_Moseley Genç Bilimci ödülü
önerimizi ve diğer etkinliklerimizi övmüş, Erdal beyin de bir resmini
koymuştu (Erdal bey o sıralarda Wigner ödülünü almıştı...).

Daha sonra, Physics Today editörü  (Tony Feder), Çanakkale Savaşları ve
Türkiye'nin bilim serüveni vesaire gibi konuları özetleyen bir yazı yazması
istemişti Erdal beyden. O da benden yardım da alacağını düşünerek -bana
yazdığı maillerden çıkardığım-  böyle bir isteğe olumlu yanıt  vermişti.
Ancak ondan sonra hastalandı ve bir daha eski gücünü kazanamadı ve bu  yazı
konusu hiç gerçekleşmedi...

Aramızdan ayrılması sonrasında , ben bunu biraz da "vasiyet" gibi alıp
Sevinç hanıma durumu anlatığımda ( Erdal beyin böyle bir hazırlık yazısı
varsa görmek istediğimi vs şeklinde), o, "Erdal beyin kağıtlarına Meral
hanımın baktığını, onunla konuşup durumu değerlendirebileceğimizi" söyledi.
Ama ben Meral Serdaroglu ile bir araya gelip bu konuya el atma fırsatı
bulamadım.

Ama aynı toplantı sonrası o sırada büyük destek gören Çanakkale-Moseley
Genç Bilimci Ödülü önerimizi TUBITAK Başkanı -o zaman- Namık Kemal Pak'a,
daha sonra da TÜBA Başkanı Engin Bermek'e açmış (daha o zaman 2015'e 10 yıl
vardı) Çanakkale Savaşlarının 100. yılı için Türkiye imajını pozitif olarak
etkileyebilecek, savaşa katılmış ülkelerin bilim kuruluşlarınca mütevazi
miktarlarla desteklenecek -o savaşa katılmış ulusların sayısı bugünkü
konumları ile 10'u çok geçiyordu- ve saygın bir jüri sayesinde bir genç
bilimciler nobeli olabilecek bir öneri olduğu şeklindeki mektup ve
anlatımlarımız ne yazık ki pek inandırıcı ve başarılı olamadı. tabi o zaman
Tayyip bey henüz herşeyi ele geçirmemişti; İngilizler Irak'ı işgale epey
bir destek vererek daha antipatik hale gelmiş olmalarına karşın, Erdal
beyin de önemsediği "bilimin uluslararası işbirliğine dayalı yönüne" vurgu
yaparak, "savaştan barışı çıkarma" v bu arada Çanakkale Savaşlarının
100.yılında Türkiye imajına olumlu bir katkısı olmaya aday uygun bir proje
olarak sahip çıkılabileceği  ümidini taşıyorduk(m)... .

her neyse yılmazcı'ım, her yazıya böyle uzun uzun maydanoz olduğum için
kusura bakma... bugünlerde, bazı anıları paylaşmaktan başka yararlı bir iş
yapıyor sayılmam... Erdal bey denince unutmadan bazı şeyleri de tekrar
anlatmak istedim...

sevgilerle...

M.e.özel
işte Moseley Mmt in bahsettiği Erdal İnönü Çanakkale de dokümanı
https://docs.google.com/presentation/d/1R0JpeakSa1GTzDRvBwM_HXZmyZS484xp/edit?usp=sharing&ouid=106495896753286687281&rtpof=true&sd=true
ve bir resim
tanımayanlarınız için moseley mmt emin resimde en sağda:

[image: erdal bey çanakkale mehmet özel moseley.jpg]