[Turkmath:4996] TMD ve Turk Matematigi

Baris Coskunuzer coskunuz at gmail.com
Tue Jun 29 16:28:39 UTC 2021

Herkese selam,

Tartismalari simdi gordum. Oncelikle bu konuyla ilgili baska bir mesaj
yazmayacagimi belirterek baslayayim. TMD yonetim kurulunda 7 sene gorev
yaptim. Ben ve YK'da gorev yapan meslektaslarimin tamamen
gonulluluk esasiyla bu gorevi en iyi sekilde yapmaya calistik. Bizlere de
cok sacma gelen dernekler kanununun burokrasinin ogrenmek durumunda
kalarak, YK toplantilariminin belli bir kismini bu
sacma burokratik islemlerle gecirdik.

2 ay once bir YK toplantisi olmus. Aylarca onceden duyurulmus. Onceki
baskan Burak'a da demedigini birakmayanlar, simdi de yeni YK hakkinda asip
kesiyorlar. Sadece gulunc diyorum. Madem TMD sizin icin bu kadar
onemliyse niye bir YK kurup aday olmadiniz 2 ay once? O zaman ortaya cikip,
secim sistemiyle ilgili onerilerinizi dile getirmediniz, hayata
gecirmediniz?

Ergun Yalcin ve yeni YK buyuk bir OZVERI gostererek bu goreve aday oldular.
Adayliklarini aylarca onceden acikladilar. Buradan da duyurdular. Madem
bundan hosnut degildiniz, ve onlardan daha iyi
yapabileceginizi dusunuyordunuz, niye cikip iki kelam etmediniz? Niye
simdi cikip, zaten hicbir getirisi olmayan, sadece Turk Matematigi'ne bir
katki yapmak icin bir araya gelmis genc bir grubu, boyle bir ise
soyunduklarina pisman ediyorsunuz?

Tansu Kucukoncu kimdir tanimam, Turk matematigiyle ilgili ne yapmis bilmem.
Niye burada ciddiye alinmasi gerekiyor onu da anlamiyorum.

Ercument Hocam, siz 30 yil boyunca Bogazici'nde hocalik yaptiniz.
Bisikletinizle yarim saatte gidebileceginiz TMD ofisinin onunden bir kere
gectiniz mi? Hic bir YK toplantisinda, veya genel kurulda sizi gormedim.
Simdi niye boyle TMD gozlemcisi kesildiniz? Siz katki yapmak istediniz de,
kimse sizi durdurdu mu?  Betul hocayla aranizda ne husumet var
bilmiyorum. Ama ne Ergun, ne de YK'daki diger meslektaslarim bu
elestirilerinizi haketmiyorlar.

Yilmaz Hocam, siz de YK'daki bircok arkadasi cok yakinen
taniyorsunuz. Onlara katilmak, yardimci olmak varken, zaten gonulluluk ve
ozveriyle yapilan bir isten sogutulmasina niye vesile oluyorsunuz? Selman
hocayla cok yakin arkadas oldugunuzu biliyoruz. Yalniz burada TMD
yonetimine talip olmus, genc ve enerjik bir ekip var Turk Matematigi icin
birseyler yapmaya calisan. Buradaki gerginligin azaltilmasi gerekirken,
enerjimizi pozitif bir sekilde ortak amacimiz icin kullanmamiz gerekirken
yonetim istifa sesleri niyedir? Korkum, simdi YK zaten ozveriyle aday
olduklari bu goreve lanet olsun diyerek birakacaklar. Sonrasinda siz de
isin ucundan tutmayinca, Melih Bulu gibiler isin basina gececek. Bunu mu
istiyorsunuz?

Selman Hocamin tepkisine de saskinim. Kendi bolumunde, kendi bolum
baskanini akademik yetersizliginden dolayi acimasizca elestirdigi, ve
onlara boyun egmedigi icin MSU'daki problemleri yasamis birinden,
Bogazici'nde doktorasi bile sahte olan bir adami elestiren ve
karsilarinda dik duran Bogazici hocalarini en basta kendisinin
desteklemesini beklenir. Ote yandan, TMD yonetimi vs. adayligi varsa, zaten
buyursun. Selman hocanin yapmak istedigi her turlu katkiya en
basta Ergun'un "Buyrun hocam, ne isterseniz beraber yapalim."
diyecegini cok iyi biliyoruz. Ergun'e atacagi bir mesajla cok ciddi sekilde
TMD yonetiminin destegini alacagini gorecektir. Zaten TMD nin asil amaci,
Turk Matematiginin problemleri uzerine dusunen cabalayan insanlarin
enerjilerini, projelerini hayata gecirmekten baska birsey degil.

Turk Matematigi'nin problemleri diyoruz, ama soyut kalmasin. Biz
YK'dayken de bu konulari sikca konustuk, ama maalesef yapmak istediklerimiz
icin kritik kutleye sahip olmadigimiz icin hep yutkunmak zorunda kaldik.
Nedir bu problemler? En onemli gordugum 3'unden bahsedeyim.

- Yayin Kalitesi: Turkiye'de maalesef kaliteli matematik uretilemiyor?
Dunyaca unlu dergilerde Turkiye'den maalesef her yil 10-15 makale cikiyor.
Her yil binlerce makalenin ciktigi ulkede sadece 10-15 tanesinin dunyaca
saygin dergilerde basiliyor olmasi, ulke adina ciddi bir problem. Maalesef
varolan sistem bu gidisati besliyor. Arkadan gelen yetenekli gencler de bu
trend e ayak uydurmak durumunda kaliyor. Bu kisir dongunun kirilmasi lazim.

-Inbreeding problemi: Bircok universite pozisyonlarini kendi doktora
mezunlariyla dolduruyor. Doktorasini almis yetenekli gencler baska
universitelerde pozisyon bulamiyor. Bu da uzun vadede, bolumler icinde
hiyerarsi, matematiksel kisirlik gibi cozumu cok zor problemlere yol aciyor.

- Genclerin yetismesi: Iyi matematik ogrencileri maalesef Turkiye'de iyi
egitime ulasamiyorlar. Ya dil probleminden, ya da baska etkenlerden dolayi
Anadolu'nun degisik yerlerinde cok yetenekli ve hevesli gencler, Turkiye'de
veya yurtdisinda kendi potansiyellerini gerceklestirebilecekleri doktora
ortamlarina kavusamiyorlar.

-Yayin kalitesiyle ilgili bir calisma yapmistik TMD olarak, ama
Turkiye'deki oturmus sisteme cok ters gelecegi icin bunu hayata
gecirememistik. Amacimiz genclere dunyaca unlu, prestijli dergileri
tanitmak, ve buralarda yayin yapilmasini tesvik edecek
calismalarda bulunmakti. Bunun icin neler yapilabilir, kafa yorulmali?
Varolan sistemde her klik kendi dergilerini ayarlamis, ve oralarda yilda
3-4 tane makaleyi rahatlikla basmakta. Burada sayilar artarken, kalite
cidden dusmekte.

-Inbreeding problemi maalesef cok daha derin ve TMD yi asar. OYP ve benzer
calismalar bunu biraz azaltmisti, ama son durumu bilemiyorum.

-Genclerin yetismesi konusu. Turkiye capinda ortak bir doktora basvuru
havuzu olusturulabilir, ve universitelerin destegiyle, dil problemini
hazirlik saglayarak asilabilir. Buradaki en buyuk sorun sistemin
suistimali. Hazirlik egitimini alan ogrenciler, doktoraya kalmayip,
ogrendikleri ingilizceyle ayrilmaktalar. Universite yonetimleri bundan
dolayi bu konuya soguk bakmaktalar. Bu tip pratik sorunlarin iyi
dusunulmesi lazim.  Istanbul Doktora Programi, TMD Yazokullari, vs. bu
amacla atilmis adimlardi.

Belirttigim gibi hepimiz ayni gemideyiz. Sorunlarimiz belli. Birbirimizle
ugrasacagimiza, zaten sinirli olan enerjimizi bu problemlerin cozumu icin
kullanmaya calisalim. TMD yonetimi bizi temsil etmekte, ve bizlerden gelen
her turlu yapici oneriye mutlulukla sahip cikip destek olacaklarindan emin
olabilirsiniz.

Secim sistemindeki problemleri, vs. bir sonraki secime birakalim. Bu YK yi
begenmiyorsak, 2 yil sonra YK kurup aday olalim. Bu sirada, varolan
enerjimizle sorunlarimiza odaklanalim. Mevcut TMD yonetiminden her
turlu destegi goreceginize emin olabilirsiniz.

Kimseyi kirmak veya saygisizlik gibi bir niyetim yoktur. Surcu lisan
ettimse affola.

Sevgiler, selamlar,
Baris