[Turkmath:5851] Kompakt, tıkız

H. Turgay Kaptanoglu kaptan at fen.bilkent.edu.tr
Thu Nov 24 17:47:35 UTC 2022

Merhabalar,

Uzun yillardir matematikte bati dillerindeki kompakt karsiligi olarak
tikiz
kullaniliyor.  Bu kelime ses olarak oldum olasi bana cok sevimsiz geldi.
Anlam olarak da kompaktin karsiligi degil, en azindan matematikte.  TDK
sozlugunde tikizin karsiligi, "tıknaz; çok sıkıştırılmaktan veya çok
sıkı
doldurulmaktan katılaşmış, sıkı; yoğunluğu çok, katı (tikiz hamur)"
olarak
verilmis ki bunlar matematikteki anlamina aykiri seyler.  Matematikteki
anlaminin gunluk dildekiyle ayni olmasi gerekmez, ama cagrisim da
onemli.
Dikkat edilirse, tikizin gunluk dildeki anlamlari hep olumsuz seyler.
Halbuki kompaktlik cogu kez olumlu, istenen,, kolaylastiran bir ozellik.
Kompakt, matematikte bana daha cok "derli toplu" anlamini veriyor.
Tek kelime olsa kullancagim, ama 2 kelimeli terim iyi olmuyor.
Dertop gibi fantezilere hic girmeyelim.

Sorularim sunlar:  Kompakt icin baska Turkce terim onerildi mi?  Derli
toplu
anlaminda baska hangi Turkce kelimeler var bildiginiz?  Bu listelerde
yeni
bir terim onerir misiniz?  Belki bu listelerde tartisarak hem ses olarak
daha guzel, hem de anlam olarak daha dogru bir terim bulabiliriz.

---
H. Turgay Kaptanoğlu
www.fen.bilkent.edu.tr/~kaptan/