[Turkmath:5935] bu saate kadar bekledim... yine bana kaldı bu "acı haber" i vermek: (suudluların elinden beni kurtaran) Yuri Manin i kaybettik..

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Mon Jan 9 20:36:34 UTC 2023

[image: image.png]
https://www.mpim-bonn.mpg.de/node/11864
bilirsiniz benim yazılarım matematikten çok resimlerle birlikte kendi
anılarımı içerir.
(Manin' in matematiğini en iyi İlhan İkeda bize anlatacktır).
Manin' i  1982 de Varşovada ki ICM toplantısında Arnold la
birlikte görmüştüm.
Biz Türk Matematikçilerinin de o günlerden bir hatırası var:

[image: icm82varşova.jpg]
*y.a. - yusuf avcı -* Maxwell O. Reade - (rahmetli) Ali Öztürk
şu da aynı gün benim objektifimden iki duayenimiz: arnold ve atiyah
[image: arnold & atiyah.jpg]
Gelfand' sız olmaz! Atiyah ile benim objektifimdeler:
[image: atiyah & gelfand.jpg]

O senenin Fields Medalist leri  William (bill) Thurston,
<https://docs.google.com/document/d/1unbfaWFMGGNBuM3_AB6S1FR9f0lzZXIfQgy2SIXigmw/edit?usp=sharing>
Shing-Tung Yau ve Alain Connes idiler.
[image: image.png]
objektifimden Bill Thurston, Varşova nın 2. savaşta yerle bir olup sonradan
orjinal haline dönüştürülen "Old Town" da.

şimdi de: *YURİ MANİN BENİ ARAPLARIN ELİNDEN NASIL KURTARDI?*
suudlularla çalışmış olan arkadaşlar şu yazacaklarımı yadırgamayacaklardır:
arabın gözünde türk iyi bir ırk olmadığı gibi iyi de bir müslüman değildir.
zaten onlar arapça bilmeyenin müslüman olabileceğine inanmazlar.
osmanlıdan dolayı ve de ingiliz propagandasıyla
biz türkler arapların gözünde
mısırlılar ve pakistanlılar sınıfındadırız.
bu sınıftakilerin suudlulardan kendi haklarını almaları öyle pek kolay
olmaz.
suudiler bilimde zayıf olduklarından getirdikleri batılıların kararlarına
uyarlar.
amerikan ve ingiliz hayranıdırlar.
bir türk diyelim doçent veya prof luk için başvurdu,
batılılardan oluşan en kazık sandıkları jüri yi kurarlar.
(ODTÜ nün Mimarlık Dekanlarından Orhan Özgüner' in başından geçenleri
burada anlatmayayım...)
Benim associate liğimde geldiğinde benzer bir durum yaşandı.
*Beni arapların elinden kim kurtardı biliyor musunuz?*
*Yuri Manin.*
Şansıma jürimde Çekoslovak asıllı, Vaclav Havel
<https://docs.google.com/document/d/1XpGKJt5T3ZZvioIIemaNedDe1oY5N_53QWH0Vo0znqo/edit?usp=share_link>'
in de Lise-Üniversite arkadaşı,
amerikalı matematikçi merhum Washek Pfeffer
<https://docs.google.com/document/d/1wGKk_53ZVVSqrp50g9C_X6S6G-3hJdZ3esN4_5IxErI/edit?usp=sharing>
vardı.
Washek benim dosyamda aşağıdaki mektubu görünce araplara:
"*ben kendim Manin den böyle bir mektup alabileceğimi hayal dahi edemezdim"*
diyerek
arapların benim üzerime gelmelerini engellemiştir.
İkisinin de ruhu şad olsun, nur içinde uyusunlar, üzerlerine düşen
güneş bol olsun.
y.a.
[image: WhatsApp Image 2023-01-09 at 07.39.58.jpeg]