<div dir="ltr"><div>Merhaba,</div><div><br></div><div>Hangi komisyon hazırlamış ise çok zayıf bir müfredat olmuş. (Lisenin de 4 yıl olduğunu unutmayalım). Bence 1980-1990 arası lise matematik müfredatı net bir şekilde uygulansın çok daha iyi olur.</div><div><br></div><div><br></div><div>Bekir.<br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Tue, Apr 30, 2024 at 11:57 AM tanbay <<a href="mailto:tanbay@bogazici.edu.tr">tanbay@bogazici.edu.tr</a>> wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div style="font-size:10pt">
<p><br></p>
<p>maalesef lise matematik müfredatını, üniversite giriş sınav sisteminin ölçütlerinden </p>
<p>bağımsız düşünme şansımız yok.</p>
<p>Eğitim Reformu Girişimi ve Türk Matematik Derneği bu konuda ortak bildiri yayınlamışlar</p>
<p>ve ilgili kurumlara da yollamıuşlardır, </p>
<p>ve her defasında merciler tarafından kaale alınmamıştır,</p>
<p>bir müfredat hazırlayıp ardından 1 haftalık görüş süresi vermek</p>
<p>maalesef</p>
<p>"uyarıyorum seni fadime" fıkrasını hatırlatmaktadır....</p>
<p><br></p>
<p><br></p>
<p id="m_-5710082044462986688reply-intro">On 2024-04-30 09:38, Ali Demirci wrote:</p>
<blockquote type="cite" style="padding:0px 0.4em;border-left:2px solid rgb(16,16,255);margin:0px">
<div style="margin:0px;padding:0px;font-family:monospace">Katip Çelebi’ye göre integral (basit hacim hesabını yapabilmek için) bilmesi gerekiyor bir hukukçunun.<br><br><span style="white-space:nowrap"><a href="http://www.weblopedi.com/hendese-bilen-kadi-ile-hendese-bilmeyen-kadi" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.weblopedi.com/hendese-bilen-kadi-ile-hendese-bilmeyen-kadi</a></span><br><br>İntegral ile bu bağın kurulması biraz zorlama biliyorum fakat müfredatı pragmatik sonuçlara göre değilde (yarar— yaramaz) başka kriterlere göre belirlemek çocuklar için daha önemli olabilir.<br><br><span style="white-space:nowrap">İyi günler dilerim herkese</span><br><br><span style="white-space:nowrap">Ali Demirci</span><br><br><br><span style="white-space:nowrap">Alıntı yilmaz akyildiz <<a href="mailto:yilmaz.akyildiz@listweb.bilkent.edu.tr" target="_blank">yilmaz.akyildiz@listweb.bilkent.edu.tr</a>>:</span><br><br>
<blockquote type="cite" style="padding:0px 0.4em;border-left:2px solid rgb(16,16,255);margin:0px"><span style="white-space:nowrap">Genelde resmi makamlarla hiç bir konuda hemfikir olmayan ben şu konuda</span><br><span style="white-space:nowrap">müzakereye açıkım:</span><br><br><span style="white-space:nowrap"><<a href="mailto:feritgurbuz@klu.edu.tr" target="_blank">feritgurbuz@klu.edu.tr</a>> wrote:</span><br><br>
<blockquote type="cite" style="padding:0px 0.4em;border-left:2px solid rgb(16,16,255);margin:0px"><span style="white-space:nowrap">*Meb lise öğrencileri limit, süreklilik, türev, integral soruları</span><br><span style="white-space:nowrap">çözmesin, zeka-muhakeme soruları çözsün diyor. Dedikleri gibi bayağı</span><br><span style="white-space:nowrap">uğraşmışlar. Yazık bu ülkeye....*</span><br><br><span style="white-space:nowrap">Buna şartlı olarak evet diyebilirim. Lise de limit - türev - integral</span><br><span style="white-space:nowrap">olmasa da olur. Gerekenlere üniversitede öğretilebilir. Hep derler "bir</span><br><span style="white-space:nowrap">hukukçu nun hayatında integral alması gerekmeyecek tir". Zaten bu konular</span><br><span style="white-space:nowrap">artık Yapay Zekanın elindedir. Bunun yerine orta öğretimde denildiği gibi</span><br><span style="white-space:nowrap">zeka-muhakeme- kritik ve analitik düşünce konuları çok ciddi ve kapsamlı</span><br><span style="white-space:nowrap">öğretilir ve üniversite giriş sınavları bu çeşit sorular üzerinden</span><br><span style="white-space:nowrap">yapılırsa gencin kişisel kafa gelişimi için daha iyi olabilir</span><br><span style="white-space:nowrap">kanaatindeyim. İleride o kafa donanımiyla Limit - türev -integral i lazım</span><br><span style="white-space:nowrap">olduğunda kolayca öğrenebilir.</span><br><br></blockquote>
<span style="white-space:nowrap">Benim Lise eğitimimde fransızcadan "tercüme" Turan Tan'ın sentetik geometri</span>
<blockquote type="cite" style="padding:0px 0.4em;border-left:2px solid rgb(16,16,255);margin:0px"><span style="white-space:nowrap">kitabı hiç sevilemedi ve sadece ben gibi bir kaç şavalak başarılı olunca</span><br><span style="white-space:nowrap">onlar da yanlış yere "vayyy çok akıllı" denerek gaza getirilip yanlış</span><br><span style="white-space:nowrap">yönlendirildiler. Pek çok kabiliyetleri başka yönlerde olan arkadaşlarım bu</span><br><span style="white-space:nowrap">şekilde ziyan oldular. Benim zamanımda, tek mühendislik okulu, İTÜ ye,</span><br><span style="white-space:nowrap">girmek için türev integral işlerinde Liselerde matematik hocaları</span><br><span style="white-space:nowrap">aralarında adeta yarışırlar, "kim daha çok öğrencisini İTÜ İnşaata sokacak"</span><br><span style="white-space:nowrap">yönünde efsaneler yaratmışlardır. Aksiyomatik ispatlı düzlem ve 3 boyutlu</span><br><span style="white-space:nowrap">sentetik geometriyi anlarım ama limit-türev-integral in kafa çalıştırdığına</span><br><span style="white-space:nowrap">inanmıyorum..! Bunlar mekanik bilgiler ve artık Yapay Zeka var. Bunların</span><br><span style="white-space:nowrap">yanında Liselerde pekala Sembolik Mantık ve Lineer Cebir dersleri</span><br><span style="white-space:nowrap">öğretilebilir. Limit-Türev-İntegral zaten üniversitelerde gerektiği</span><br><span style="white-space:nowrap">bölümlerde öğretilmektedir.</span><br><br></blockquote>
<br><br>
<blockquote type="cite" style="padding:0px 0.4em;border-left:2px solid rgb(16,16,255);margin:0px"><span style="white-space:nowrap">Benim tavsiye edeceğim konular:</span><br><br></blockquote>
<br><span style="white-space:nowrap">* aksiyomatik sistemler, ispatlar, sayılar, öklid (düzlem geometri)</span>
<blockquote type="cite" style="padding:0px 0.4em;border-left:2px solid rgb(16,16,255);margin:0px"><span style="white-space:nowrap">* saymak yani kombinasyon ve permutasyonlar</span><br><br></blockquote>
<span style="white-space:nowrap"> * Olasılık ve istatistik</span><br><br>
<blockquote type="cite" style="padding:0px 0.4em;border-left:2px solid rgb(16,16,255);margin:0px"><span style="white-space:nowrap">* sembolik mantık, bool cebiri, elektrik devreleri,</span><br><span style="white-space:nowrap">* lineer cebir, yani y = ax + b, ardından</span><br><span style="white-space:nowrap">* y =ax^2 + bx + c ile polinomlara giriş</span><br><br><span style="white-space:nowrap">bu konuların kafa çalıştırıcı, zeka ve muhakeme ölçücü ve de bu konularda</span><br><span style="white-space:nowrap">öğrencileri test etmenin çok daha kolay olacağı düşüncesindeyim.</span><br><span style="white-space:nowrap">Kısacası:</span><br><span style="white-space:nowrap">limit-türev-integral OUT !</span><br><span style="white-space:nowrap">düşündürücü ve pratik matematik IN..!</span><br><span style="white-space:nowrap">y.a.</span><br><br><br><br></blockquote>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
<p><br></p>
</div>
_______________________________________________<br>
Turkmath mailing list<br>
<a href="mailto:Turkmath@listweb.bilkent.edu.tr" target="_blank">Turkmath@listweb.bilkent.edu.tr</a><br>
<a href="http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath" rel="noreferrer" target="_blank">http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath</a><br>
</blockquote></div>