<div dir="ltr"><p>Zafer Ercan Hocanın tespitleri doğru. <br></p><p>Üniversitelerin, tanıtım günlerinde ticari kaygılarla abartılı reklamlar yapması, gerçekçi olmayan söylemlerde bulunması ve hatta öğretim üyelerini bu sürece dahil ederek yanıltıcı ifadeler kullanması hoş bir durum değil. Düşünsenize, “Öğretim üyelerimiz alanında , son derece deneyimli akademisyenlerden oluşuyor” diye iddialı bir söylemde bulunuluyor, fakat ardından hayatında doğru dürüst ders anlatmamış bir akademisyen, birinci sınıf öğrencilerine Calculus dersi vermekle görevlendiriliyor...Belli olmaz,  Reel Analiz dersi dahi verirler!</p><p>Ancak kalite açısından baktığımızda, üniversiteler arasında bir sıralamanın olması kaçınılmaz. İyi ve kötü arasındaki fark net bir şekilde ortaya konulmalı. Mesele, bu sıralamanın objektif kriterlere dayalı, şeffaf ve adil bir şekilde yapılması. Eğitimde kaliteyi artırmanın yolu, gerçek verilere dayanan değerlendirme mekanizmalarından geçmeli; "süslü reklamlardan"  veya yüzeysel algı yönetimlerinden değil.</p><p>Bekir</p><h1><br></h1>
    <b>Zafer ERCAN</b> 
    <a href="mailto:turkmath%40listweb.bilkent.edu.tr?Subject=Re%3A%20%5BTurkmath%3A7032%5D%20Re%3A%0A%20%3D%3Futf-8%3Fq%3FFwd%3D3A_Yapay_zeka_ile_matematik_%3DC3%3DBCzerine_g%3F%3D%0A%20%3D%3Futf-8%3Fb%3Fw7Z6bGVtbGVy%3F%3D&In-Reply-To=%3C1059276436.20537958.1740478300463.JavaMail.zimbra%40ibu.edu.tr%3E" title="[Turkmath:7032] Re: Fwd: Yapay zeka ile matematik üzerine gözlemler">zercan at ibu.edu.tr
       </a><br>
    <i>Tue Feb 25 10:11:40 UTC 2025</i>
    
    <hr>  

<pre>''İlk 500'e girme'' konusunu yaklaşık 20 yıl önce Bilim ve Gelecek dergisinde yazdığım bir yazıya konu ederek eleştirmiştim. 

Bu tür yarışlarla kendini test etmeye çalışan her üniversite karakterini ve bağımsızlığını yok eder. Edenlerin özünde ticari kaygı vardır. 

''Universitemiz ilk 500'e girdi!'' Zıkkımın kökü... 

ZE 



From: "bekir barıs" <<a href="http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath">bekirsamibaris at listweb.bilkent.edu.tr</a>> 
To: "turkmath" <<a href="http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath">turkmath at listweb.bilkent.edu.tr</a>>, "yilmaz akyildiz" <<a href="http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath">yilmaz.akyildiz at listweb.bilkent.edu.tr</a>>, <a href="http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath">faruktemur at iyte.edu.tr</a> 
Sent: Tuesday, February 25, 2025 12:13:04 PM 
Subject: [Turkmath:7031] Re: Fwd: Yapay zeka ile matematik üzerine gözlemler 





Merhaba, 

Son yıllarda ülkemizdeki üniversitelerin hem ulusal hem de uluslararası sıralamalardaki konumu tartışma konusu olmuştur. QS 2025 Dünya Üniversiteleri sıralamasına göre ilk 500'e giren 3 üniversitemiz bulunmaktadır. Aynı zamanda, medyada çıkan haberlere göre (lokal internet gazeteleri çok abartılı bir şekilde bu tür haber yazabiliyor) THE sıralamasında da bir üniversitemiz büyük bir başarı elde etmiştir. 


Tabii ki bu sıralamalarda kullanılan metrikler büyük önem taşımaktadır. Eğer bir değerlendirme ölçütleri dizisi oluşturmak isteseydik, aşağıdaki kriterleri dikkate almak mantıklı olurdu: 

    1. 

Araştırma Kalitesi ve Yayın Sayısı : Yayın sayısı artarken, bu yayınların nitelikli ve yüksek etki faktörlü dergilerde yayınlanma oranı nasıldır? 
    2. 

Uluslararası Akademik Etkileşim : Akademik işbirliklerin seviyesi nasıldır? Yabancı akademisyenlerin katılımı hangi seviyede midir? ( Afrika dan karadenize baya bir öğrenci geldiğini duydum. Umarım işinin ehli , tecrübeli, uluslararası tanınan akademisyenlerde geliyordur...) 
    3. 

Araştırmaya Ayrılan Destekler ve Proje Kalitesi : Araştırma projelerinin niteliği nasıldır? (Hocamıza XY den büyük proje! gibi web ilanları pek inandırıcı değil) Proje hakemlik süreci şeffaf ve akademik standartlara uygun çalışmaktadır mı? 
    4. 

Lisans ve Lisansüstü Programların Kalitesi : Programlar bağımsız dış değerlendirmeye tabi tutulmuş mudur? Mezunların iş bulma oranları ve lisansüstü öğrenci niteliği ne durumdadır? 
    5. 

Öğretim Üyelerinin Deneyimi: Ders veren akademisyenlerin tecrübesi yeterli midir? Hiç ders verme tecrübesi olmayan birinin ders vermesi uygun mudur? 
    6. 

Uluslararası Prestijli Ödül Sahibi Akademisyenler : Üniversitede Nobel, Fields Madalyası gibi ödül almış akademisyenler var mıdır? 



Bu ölçütler daha da genişletilebilir. Özellikle matematik bölümleri açısından değerlendirme yapmak gerekirse, Harvard, Princeton, Berkeley, Stanford, MIT ve Cambridge gibi dünyanın önde gelen üniversitelerinin ortak noktaları; köklü bir araştırma geleneğine, uluslararası düzeyde tanınan akademisyenlere ve yüksek etki faktörlü yayınlara sahip olmalarıdır. 

Bu nedenle bölüm bazlı bir değerlendirme yapmak daha sağlıklı olacaktır. Ancak, böyle bir değerlendirme objektif ve tutarlı bir ölçüt dizisi kullanılarak gerçekleştirilebilir ve matematik okumak isteyen öğrencilere daha sağlıklı bilgi verilmiş olur. 


Bekir 

</pre><br></div>