[Turkmath:7089] TÜBİTAK ve 35 yaş altı destekler - Srivastava kongresi

naci cangul ncangul at gmail.com
6 Haz 2010 Paz 02:14:39 EEST

Sayın grup üyeleri,

TÜBİTAK destekleri ile ilgili eleştirilere katılmamak elde değil. Her ne
kadar geçmiş yıllara göre ciddi bir ilerleme mevcutsa da hala tüm çabalara
rağmen temel bilimlere ve özellikle de matematiğe olan destek hala istenilen
düzeyden çok uzakta. İyi olacağına inanmak istiyorum.

Ülkemizde düzenlenen ulusal ve uluslararası kongre, sempozyum, workshop
sayısı geçmişe göre artış gösteriyor ve bazı kongreler geleneksel hale
geliyorsa da bizim düzeyimizdeki bir çok ülkeyle karşılaştırdığımızda bence
hala yetersiz. Bunun sebeplerinden birisinin ve en önde geleninin Türkiye'de
temel bilimlere verilen değer olduğu açık. İkinci olarak, TÜBİTAK'ın
geçtiğimiz yıllarda yaptığı düzenlemeleri gösterebilirim. Bu düzenlemeler
sonucunda hem yabancı katılımcıları kongre kapsamında davet etmemiz önlendi,
hem de 35 yaş altı destek başvuruları TÜBİTAK'a aktarmak kongre
düzenleyicisine yüklendi. Eskiden davetli konuşmacıları kongre başvurusu
içerisinde davet ediyorduk. 2 yıldır bu mümkün değil. Artık davetli
konuşmacıları kongreden hiç bahsetmeden başka bir seminer programı oluşturup
bir çok detaylarla dolu bir başvuru formuyla çağırabiliyoruz. Her ne kadar
TÜBİTAK'a sorduğunuzda "hayır, kongreye geldiklerini belirtin, tüm
davetliler için düzenleme kurulu başkanı davet yazsın" derlerse de inanmamak
lazım. Uygulamayı görmüş bir düzenleyici olarak bunu şahsen test ettim ve
kongreye belli sayıda kişi davet edildiğinde bunların ortalama beşte birine
destek verildiğini gördüm. Bunlar da en yakın ülkelerden gelenler oldu
nasılsa. Bir örnek verirsem belki durum daha net anlaşılır. Bu seneki
kongremizi 70. yaşına ithafen düzenlediğimiz Prof. Dr. Hari M. Srivastava'yı
o zaman da (2008 Ağustos) davetli olarak çağırmıştık. Kendisinin
azımsanamayacak sayıda yayınına (1000 küsur, 500e yakını SCI de) ve 20 küsur
üniversitede fahri doktora ve profesörlük ünvanına sahip olmasına, 300
civarında kişiyle ortak çalışma yapmış olmasına rağmen bir şekilde
Kanada'dan gelecek olması, aynı kongreye Macaristan, Fransa gibi çok daha
yakın ülkelerden de davetlilerin olması nedeniyle destek alamadı. Ben hangi
kriter olursa olsun, dünyadaki matematikçiler arasında ilk sıralarda yer
alan ve bir çok Türk matematikçisi ile ortak çalışmalar yapmış olan bir
matematikçinin desteklenmemesini kabul edemem. Kimse bana bunu bir şekilde
açıklayamaz.

Aynı şekilde 35 yaş altı katılımcılar için belli dönemlerde kongre
düzenleyicisi tarafından başvuru yapılabiliyor. Katılımcılar direkt olarak
TÜBİTAK'a başvuramıyor. Bu da 35 yaş altı başvuruların kongreden çok önce
yapılmasını gerektiriyor. Örneğin bu sene 18-21 Ağustos'ta Uludağ'da
düzenlediğimiz kongre için son başvuru tarihleri 5 mart, 14 mayıs, 16 temmuz
şeklinde devam ettiğinden ve en az 45 gün öncesinden başvurmak gerektiğinden
16 temmuz geç bir tarih oluyor ve benim TÜBİTAK'a başvurumu 14 Mayısa kadar
yapmam gerekiyordu. Bunun için de 11 mayısa kadar 35 yaş altı katılımcılara
gün verebildim. Sonuçta 18 Ağustosta başlayacak kongre için 99 gün öncesine
kadar başvuru yapabildi genç arkadaşlarım. Kongreden geç haberi olanlar
destek alamayacaklarını bilince başvurmak istemiyorlar. Bu da ciddi bir
sorun. Ayrıca aynı şehirden katılanlara destek verilmiyor. Bursa'da oturan
bir genç matematikçi, destek alamadığı için konaklama ödememek için
Uludağ'daki kongreye her gün gidip gelmek zorunda mı, o zaman ulaşıma para
harcamayacak mı? ulaşıma para harcamak istemese bu sefer otelde 4 gece
konaklamak durumunda. Her şekilde ciddi bir maliyet var. neden bu arkadaşım
kendi şehrinde düzenlenmesine rağmen ciddi bir harcama yapacağı bir kongre
için desteklenemiyor. Amaç gençlerin gelen katılımcılarla kongre dışı
zamanlarda iletişim kurması ve maksimum seviyede faydalanması ise bu
arkadaşlar aynı yerde konaklamalı ve bu da desteklenmeli.

Bir başka sorun da konuk bilim adamının en az 1 haftalığına gelmesi şartı.
Bu da kongrelerin 1 haftadan kısa sürmesi nedeniyle konuk bilim adamlarının
sadece kongre için gelmesini engelliyor. 4 gün sürecek kongremiz için
çağıracağım kişilerin en az 3 gün daha kalması gerekiyor. Tabii ki bunun
faydası var, eğer kalan davetli konuşmacının zamanı varsa. Sadece kongre
için kimseyi davet edemezsiniz yani.

Bunların mutlaka yeniden gözden geçirilmesi lazım. Ben her fırsatta
kendilerine eleştiri ve önerilerimi iletiyorum ama şu ana kadar faydası
olmadı. Herhalde aynı düşünmüyoruz. 2 sene önce, şu anda Malatya İnönü
Üniversitesi Rektörü olan o zamanki BİDEB başkanı Prof. Dr. Cemil Çelik ile
bu konuda bir görüşme yapmıştım. O zamanki düşünceleri en az 2 haftalık
davetlerin kabul edileceği, daha kısa süreyle yabancı davet edilmesine
müsaade edilmeyeceği şeklindeydi. Bunun sakıncalarını aktarmaya çalıştım.
Amacın çok güzel olduğunu, gelecek yabancıların etinden, sütünden,
derisinden yararlanabilmenin daha geniş bir kitleye yarar sağlayacağında
hemfikir olduğumuzu, ancak çoğu yabancının 2 hafta süreyle buraya
getirilmesinin kolay olmadığını belirtmiştim. Şu anda sevinerek görüyorum ki
en azından bu süre 2 yerine 1 hafta olmuş. Umarım diğer konular da aynı
hassasiyetle ele alınır ve bizlerin kongre düzenlemesi, genç arkadaşların ve
yabancı katılımcıların desteklenebilmesi ve katılımları teşvik edilir.

Ben son olarak 35 yaş altında olan ve 14 Mayısa kadar kongremize (
http://homepage.uludag.edu.tr/~srivastava/) başvurma şansı bulamayan
matematikçilere şunu belirtmek istiyorum. Her ne kadar TÜBİTAK'dan kendileri
için yol ve konaklama desteği alamasak da belki teşvik edici olur amacıyla
katılım ücretini yarım alacağız. Ancak kendilerini bilmemiz açısından kongre
sayfasında bulunan 35 yaş altı destek formunu doldurmalarını isteyeceğiz. Bu
sayede umarız ki TÜBİTAK'ın bizi mecbur tuttuğu 99 gün öncesinden başvurma
şartına uyamayan buna rağmen katılmak isteyen genç arkadaşlarımızın
katılımına destek vermiş oluruz.

herkese sevgi ve saygılarımla,

naci

--
Prof. Dr. Ismail Naci CANGUL

Dean of the Faculty of Arts and Science
Uludag University
Department of Mathematics
Gorukle 16059 Bursa/Turkey

Bologna Expert

Tel:  +90.224.2940055
      +90.224.2941756
      +90.224.2941657
Fax: +90.224.2941898
       +90.224.4429044
e-mail: cangul at uludag.edu.tr
          ncangul at gmail.com
web: http://homepage.uludag.edu.tr/~cangul/

"International Congress in Honour of Professor H. M. Srivastava on his 70th
Birth Anniversary" will be held at Uludag University, in the lovely city
Bursa-TURKEY from August 18th to 21st, 2010. Please visit website
http://homepage.uludag.edu.tr/~srivastava/ to know details of the congress.