[Turkmath:7577] Re: Re : (konu yok)

MEHMET ERŞEN ÜLKÜDAŞ meulkudas at hotmail.com
31 Mar 2011 Per 20:57:36 EEST


TÜRKÇE TERİM Mİ ARIYORSUNUZ ?AÇIN KUTADGU BİLİG'İ
TÜRKÇENİN MATEMATİKTE ZUHUR EDENO EŞSİZ KUDRETİNİ GÖRÜN.MEHMET ERŞEN ÜLKÜDAŞ, Ph.D.ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİEGE ÜNİVERSİTESİDOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİönceki öğretim üyesi.dip söz:Sayın Harmancıbu konuyu gündeme getirdiniz,çok iyi oldu,bu tartışmalara devam oluna,sonunda Türk Matematik Camiası içinçok yararlı olacak,ne demişler eskiler:Barikayı Hakikat Sadameyi Efkardan doğar,ben topa kasden sert ve ters girdim,tevazu bi yana bu konuda yapacağımçok katkı var. 
Date: Thu, 31 Mar 2011 20:38:54 +0300
Subject: Re: [Turkmath:7575] Re: Re : (konu yok)
From: bildiginessek at gmail.com
To: meulkudas at hotmail.com
CC: m.demirer at iku.edu.tr; abdullahharmanci at yahoo.com; turkmath at listweb.bilkent.edu.tr

amacim tartismanin taraflarindan birisinin hakliligini ya da haksizligini savunmak degil. yalnizca bir gorusu aktarmak.
pek cok kimsenin turkcenin sadelesmesinde cok buyuk etkisi oldugunu dusundugu nurullah atac (ki kimisi de kendisini cok etkisiz, hatta zararli da bulur), yeni kavramlarin turkce karsiliklari icin uydurmanin gercekten cok makul bir yontem oldugunu savunmustur. 
bana kalirsa da sorun uydurma degil. hatta kelimenin kendisini dusununce, hic de yanlis gibi gozukmuyor: uydurmak.
sorun uyduramamak.

2011/3/31 MEHMET ERŞEN ÜLKÜDAŞ <meulkudas at hotmail.com>






Ben Türkçe matematik terimlerine değiluydurukçaya karşıyım,bu böyle biline  ......
MEÜ
From: rmuratdemirer at gmail.com
To: meulkudas at hotmail.com; abdullahharmanci at yahoo.com; turkmath at listweb.bilkent.edu.tr

Subject: RE: [Turkmath:7567] Re :  (konu yok)
Date: Wed, 30 Mar 2011 23:40:09 +0300



Ben Türkçeleştirme çabalarını destekliyorum. Ortaya atılan terimlerin bazıları tutulacak bazıları zaten tutulmayacak. Bir rekabet ortamı içinde beyin kendi karar verecek. Yabancı deyimiyle kendi “neurolinguistic” yapısı içinde herşey çözülecek.  Yaratıcılığın, nesnelerin kendi ana dilinde temsil edilmesiyle daha fazla artacağına inanıyorum.  Özellikle ilkokul öğrencileri için çok önemli. Eğer 5 yaşına kadar iki veya üçüncü bir dili kazanmamışsak, ana dilde düşünemiyoruz demektir ve buna karşın ana dile bağlı “bilinç” de geliştiremiyoruz demektir. Sadece ezberleyip anlamını biliriz ve sadece kullanmakla yetiniriz.  Dilimizi kullandığımız sol yarı küredeki bölgeler bile farklı gelişmektedir. “Dedicated pathways” dedikleri olgu. 
 Günümüzde, Chomsky nin “competence based approach to linguistic” hipotezine inanılmaktadır. Matematiksel terimlerin dönüşümünün kendi ana dilimizde mi yoksa kendi kazandığımız yabancı dil üzerinde mi gerçekleşeceğine o “abstract” bilgiyi nasıl kullanacağımıza bağlıdır. 
 Matematiksel terimlerin (“item”) kullanılmasını, kendi dilimizdeki ilişkilerle mi kullanacağız yoksa yabancı dildeki gramer yapısına bir şekilde gömerek mi(is, can has gibi) kullanacağız , eğer çapraz kullanıma gidersek öğrenme hızımızı ve yaratıcılığımızı etkiler mi bunlara yanıt aranıyor. İngilizce matematiksel terimleri Türkçe düşünmek mi d
 aha iyi, ya da İngilizce düşünmek mi sorusu da çok önemli.   Tabi birebir zorlamalı tercümeye dayalı terimler zarar getirebilir.   
Bugün Prof.Dr.Robert Langlands hocamızın  Türkçe sunumu çok etkileyiciydi.    Bana hem Turkçe hem de İngilizcenin yan yana kullanılarak sunulması ve geçen zaman içinde benimsenip benimsenmemesini en az bir iki kuşak beklenmesi, daha iyi gibi geliyor. 
Örneğin kendisinin “ramification” kelimesini dallanma olarak, “reciprocal” kelimesini karşılıklık olarak ku
 llanmıştır. Çok da güzel olmuş. Genç kuşaklara çok daha fazla eğtici olacağını düşünüyorum.  Prof.Dr.İlhan İkeda hocamız konuşmasında, “P asal ideali L/K genişlemesi içinde tamamen parçalanır” dediğinde beyinde temsil etmek daha kolay oluyor gibi geliyor bana.  Kendisi “defining modulus” yerine “L cisminin tanımlayıcı ölçeği derken” çok da öğretici geldi bana.    
 Bu sadece benim düşüncem tabi.  
 Saygılarımla R.Murat Demirer
From: turkmath-bounces at listweb.bilkent.edu.tr [mailto:turkmath-bounces at listweb.bilkent.edu.tr] On Behalf Of MEHMET ERŞEN ÜLKÜDAŞ

Sent: Wednesday, March 30, 2011 9:42 PM
To: abdullahharmanci at yahoo.com; turkmath listweb.bilkent.edu.tr

Subject: [Turkmath:7567] Re : (konu yok) Sayın Profesör Abdullah HarmancıEskiden bir laf vardı,

 yeri geldinde yerine/ gediğine taş gibikonulurdu :Arapça değil mi uydur uydur söyle,
sözün yeni versiyonu şöyle;Öztürkçe matematik terimleri mi uydur uydur söyle !Bilim, teknik, hukuk, ekonomi ... tüm uzmanlık alanları terimleri
ta
 rihsel koşulları ve mantığı içersinde, âdetâ doğal olarak üretilirler,bunun dışında tüm çabalar husrân olur,
Don Quishot ' luk olur. Date: Mon, 14 Mar 2011 19:38:23 -0700
From: abdullahharmanci at yahoo.comTo: turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
Subject: [Turkmath:7527] (konu yok) Sayın Liste Üyeleri,
  http://tmd2.org/sozluk/ 
adresini gönderen arkadaşlarıma teşekkür ederim.Şu anda bir doktora tezi okuyorum
 , tez de kullanılan yabancı kelimeleryerine karşılıklarını kullanmayı öneriyorum: 
Idempotent = KareşOrthogonal = Dikeyprojective = Düşey
projective module =Düşey modül İnjective = İçey
 İnjective module = İçey modül Cotorsion = Eşburulma
 Cotorsion module = Eşburulmalı modül Nilpotent = Üstelsıfır
Reduced = İnmişadjoint = eşlek direkt = dik
adjusted = düzeltilmişregular = düzgünsingular = Tekil
nonsingular = Tekilsizmini-injective = mini-içey flat = düz
 flat module = düz modül  
mini ye karşılık öneremiyorum. İyi günler.
 &n bsp; Prof.Dr.Abdullah Harmanci
 e ÜniversitesiMatematik BölümüBeytepe,Ankara
Türkiye. harmanci at hacettepe.edu.tr
P.S.The journal IEJA needs you: www.ieja.net 
 		 	   		  

_______________________________________________

Turkmath mailing list

Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr

http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath




-- 
Mimar Sinan University, Istanbul
Tel: +90 536 462 73 88
email: bildiginessek at gmail.com

 		 	   		  
-------------- sonraki bölüm --------------
Bir HTML eklentisi temizlendi...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/private/turkmath/attachments/20110331/b3708c4c/attachment.htm>


Turkmath mesaj listesiyle ilgili daha fazla bilgi