[Turkmath:8764] Ioan James'in Buyuk Matematikciler: Euler'den Von Neumann'a isimli kitabinin turkce cevirisi

Turker Biyikoglu tbiyikoglu at gmail.com
5 Şub 2013 Sal 11:50:23 EET

Merhabalar

raflarda yeni yerini almis is bankasi yayinevinden cikmis Ioan James'in
Buyuk Matematikciler: Euler'den Von Neumann'a
isimli kitabindan bahsetmek istiyorum. Ioan James'in kitabi matematikci
bioyografileri derlemesi.
Matematikci yasam oykuleri turu turkcede nerdeyse hic yok.
kitapyurdu.combaktigimda tek bir matematikci yasam oykusunu konu alan
kitap nerdeyse yok.
iki istisna Godelin hayatini anlatan Cati ve Deauli, Kabalci yayinevi ve
TUBA yayinlarindan Cahit Arfin hayatina dair bir derleme Tosun Terzioglu ve
Akin Yilmaz in. Unutmadan Ali Donmezin alman, ingiliz, italyan, fransiz
matematikciler icin ayri ayri yazdigi kitaplar gorunuyor bu kitaplari
bilmiyorum kitapyurdu.com sundugu onizlemede edindigim izlenim ansiklopedik
kisa bilgiler oldugu yonunde.

Matematik yasam oykuleri matematigi genis kitlere yaymak ve genclerin
matematige yonelmesinde onemli bir
etkisi oldugunu dusunuyorum (bir cok matematikci icin matematik canlarin
Bell'in kitabiyla caldigini biliriz).
James'in kitabinin cevirisi bu yonde turkcede var olan eksikligi dolduracak
nitelikte bir kitap.

Yazar Eulerden von Neumann'a dogum yillari ucer beser araliklarla secilmis
60 buyuk matematikcinin yedi ile onbes (ortalama on sayfa) sayfayi gecmiyen
yasam oykulerine yer veriyor. Secilen matematikcilerin buyuk bir
cogunluguna hemen her matematikci hem fikir olucaktir.  yazar bu altmis
matematikcinin seciminde matematige yaptiklari katkilarlarin disinda
matematige dusunceleri, egitmenlikleri, idarecilikleri veya baska yollarla
onemli katkilarda bulununan renkli kisiklere yer vermekte. Her bir
matematikciye ayrilan bolumler bir cirpida okunan turden.  yazarin
sonsozude oldukca guzel bir tahlil. yazarin ilginc bir gozlemi
kitapda adi gecen matematikcilerin dorte birinin toplu eserlerinin
bulunmayisi...

Matematikcilerin matematiklerinden cok yasamlarindan bahsediliyor. Lise
ogrencisi veya matematige merak duyanlarin yada universetede ilk
senelerinde hoslarina giden bir teoreme adini veren matematikci kimmis diye
merak edip bu merakini giderebilecek sekilde. dahada meraklanirsa
muhtemelen iyi yazilmis kapsamli bir ozel bir biyografiden asagisi okumak
icin kesmiyecektir. hele turkce bu ozlukde kisi hakkinda elde edebilecegi
bir kaynak olmadigi asikar. ilerde matematikci olmayi hedefleyen gencler
icinde oldukca faydali olabilecegini dusunuyorum.

Bir onemli noktada yazarin kendisininde aktif arastirmis bir matematikci
olmasi (Oxford universitesi ogretim uyesi ve royal society uyesi). bir
matematikci gozuyle bu yasam oykulerinin ele alinmis olmasi oldukca
kiymetli bence. genelde yasam oykulerini matematikciler kaleme almiyor.

Yazarin onsozundede belirttigi gibi alman, ingiliz, italyan, fransiz egitim
ve universite sistemine (hele onsekiz, ondokuz veya yirminci yuzyilin
baslarindaki) hakim olmiyan okuyucunun adi gecen bazi kavram (gehimrat,
privatdozentdu vb) ve kurumlari ve isleyislerini anlamasini kolaylastirmak
icin bir iki dipnot oldukca faydali olurdu diye dusunuyorum. ne yazikki
kitabin sonunda adi gecen kurumlarin sadece turkceleri verilmekle
yetinilmis. bir cok onemli kurum turkce karsiliklariyla genel okuycu icin
cok anlasilir olmasa gerek. bir iki ornek: Ecole Normale (Suprieure):
(Yuksek) ogretmen okulu, College de France: Fransiz koleji, office of naval
research: deniz arastirmalari ensititusu, technische hochschule berlin:
berlin politeknik vb...

gozume carpan bir noktada Cebisev'in farkli dillerde 170 fazla yazilisina
alisigizda niye Ramanucan yazilmis? herhangi bir dipnotta yok buna
yonelik...

Kitap 600+ sayfa olmasina ragmen cok agir degil, baski kalitesi, sayfa
duzeni ve harf buyuklugu secimi okuma akisini guzel yonde etkiliyor...

Kitabi bir kitapcida gordum bir iki karistirip eve geldim ve okumaya
basladim cok hosuma gitti (ingilizce basimindan 2002, cambridge university
press haberim yoktu). umarim sizde seversiniz. her kutuphanede olmasi
gerekir diye dusunuyorum...

Hardynin savunmasindan sonra matematikci yasam oykulerine turk okurlarinin
hucum etmesi umuduyla...

Turker

kitabin kunyesi:
Yazar: Ioan James
Cevirmen: Cumhur Ozturk
Baslik: Buyuk Matematikciler: Euler'den Neumann'a
Yayinevi: Turkiye Is bankasi Kultur Yayinlari
Yil: Ocak, 2013
611 sayfa
Fiyati: 26TL