[Turkmath:9552] Internet guvenligi ve gizliligi

koray karabina koray_karabina at yahoo.com
20 Şub 2014 Per 20:51:34 EET

Herkese merhabalar,

Ulkemizde ve dunyada, bireylerin/kurumlarin internette gezdigi siteler, internette servis olarak sundugu siteler, ve internet kullanim aliskanliklari yine o bireylerin/kurumlarin gizlilikeri (mahremiyetleri) ve guvenlikleri acisindan potansiyel ya da pratik tehditler olusturmaktadir. Bu tehditleri engllemek uzere yaklasik 10 yildir uzerinde calisilan, ve su ana  kadar cok basarili bir sekilde isleyen TOR (The Onion Routing) adinda bir sistem var. Bu sistem isteyen herkes tarafindan

https://www.torproject.org/

sitesinden ucretsiz olarak indirilebilir. Indirmesi ve kullanmaya baslamasi cok kolay olup, kullanmaya basladiktan sonra acacaginiz "TOR browser" sayesinde daha guvenli ve gizli bir sekilde internette dolasabilir ya da internetten paylasim (web sitesi vs.) gerceklestirebilirsiniz. Sistemin kabaca calisma prensibi soyle:

Eger "A" kisisi "B" sitesine ulasmak istiyorsa, bu istegini TOR kullanan milyonlarca kisi arasindan rassal bir sekilde sececegi 3 kisi (K1--K2--K3) araciligi ile sifreli bir sekilde gonderir. "B" sitesine boyle bir istek ulastiginda, "B" sitesi bu istegi dolayli bir sekilde "A" kisisine, K3--K2--K1 araciligi ile dolayli ve sifreli bir sekilde ulastirir. Aradaki iletisimin hemen hepsi (K3-B arasi haric) guvenli sifreleme sistemleri ile gerceklestirildiginden K1, K2, K3, ve B,  "A" kisisinin hangi site ile haberlestigini bilemez. Teknik detaylari merak edenler icin

https://www.torproject.org/about/overview.html.en
http://en.wikipedia.org/wiki/Tor_(anonymity_network)
https://www.torproject.org/docs/faq

sitelerini oneriyorum. "TOR browser" icinde kullanilan sifreleme vs. sistemler yuzunden "Mozilla", "Explorer" gibi "browser"lardan biraz daha yavas calismaktadir ancak sagladigi avantajlarin yaninda ben bunu onemli bir dezavantaj olarak gormuyorum.

Saygilarimla,
Koray Karabina.