[Turkmath:2478] Re: yanlış anlaşılmasın!

Hüseyin Eğinç huseyin.eginc at gmail.com
Thu Aug 24 15:58:38 UTC 2017

Sayın Mehmet Can hocam . . .

Galiba yanılmamışım . . .

Vikipedya da benim gibi hatırlıyor . . .

Amino asit
Vikipedi, özgür ansiklopedi
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvQW1pbm9fYXNpdCNtdy1oZWFk>
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvQW1pbm9fYXNpdCNwLXNlYXJjaA>
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3cvaW5kZXgucGhwP3RpdGxlPURvc3lhOkFtaW5vYXNpdC5zdmcmZmlsZXRpbWVzdGFtcD0yMDEyMTAwNTE1Mzk0NSY>
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3cvaW5kZXgucGhwP3RpdGxlPURvc3lhOkFtaW5vYXNpdC5zdmcmZmlsZXRpbWVzdGFtcD0yMDEyMTAwNTE1Mzk0NQ>
Resim aminoasitlerin oluşturduğu bir polipeptid zincirini göstermektedir.

*Aminoasitler*, proteinleri
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvUHJvdGVpbg>
oluşturan
temel yapı taşlarıdır.

Kimyada
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvS2lteWE>
bir
aminoasit hem amin
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvQW1pbg>
hem
de karboksil
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvS2FyYm9rc2ls>
 fonksiyonel gruplar
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvRm9ua3NpeW9uZWxfZ3J1cA>
içeren
bir moleküldür
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvTW9sZWslQzMlQkNs>.
Aminoasitlerin peptit bağlarıyla uç uca eklenmesiyle oluşturdukları kısa
polimer
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvUG9saW1lcg>
zincirler
"peptid", uzun polimer zincirler ise "polipeptid" veya "protein
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvUHJvdGVpbg>"
olarak adlandırılırlar. Hücre içerisinde ribozomlar
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvUmlib3pvbQ>
, mRNA
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvTVJOQQ>
moleküllerini
kalıp olarak kullanarak aminositleri uç uca ekleyerek proteinleri
sentezlerler
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvU2VudGV6>.
Bu işleme translasyon
<https://tr.0wikipedia.org/index.php?q=aHR0cHM6Ly90ci53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvVHJhbnNsYXN5b24>
(çeviri)
denir.

Bahsedilen amino asitlerin hepsinin aynı anda herhangi bir proteinin
yapıtaşında bulunması gerekmez. Ayrıca hepsi eşit miktarda da değildir.
Proteinlerde bunlardan çok daha farklı amino asitler de bulunabilir. Farklı
amino asitler, 20 temel amino asitle oluşturulmuş polipeptidlerin daha
sonra “farklılaşmaları” ile oluşur. Bu tür amino asit farklılaşmaları,
proteinin özelliklerini ve işlevlerini oldukça fazla değiştirir. Örneğin
çözünürlüklerini arttırabilir veya azaltabilir ya da diğer molekülerle
etkileşmelerini düzenleyebilir.

Amino asitlere ek olarak proteinler, çok daha farklı gruplar da
barındırabilirler. Amino asit dışında, yapısında farklı türler barındıran
amino asitlere, “konjuge proteinler” denir. Konjuge proteinler, kovalent
veya non-kovalent bağlarla, nükleik asitlerle nükleoproteinleri, lipidlerle
lipoproteinleri, karbonhidratlarla glikoproteinleri ve daha birçok küçük
molekül kütleli maddelerle, metallerle ve metal içeren gruplarla kompleks
yapılar oluşturabilirler.

24 Ağustos 2017 18:53 tarihinde Hüseyin Eğinç <huseyin.eginc at gmail.com>