[Turkmath:2109] Re: Arilarin matematigi

Hüseyin Eğinç huseyin.eginc at gmail.com
Wed Mar 15 19:07:11 UTC 2017


Sayın Hacısalihoğlu  . . . çok çarpıcı bir örnekleme olarak Arıların
 milyonlarca yılda  genlerinde birikmiş  olan geomeri ve hendese
bilgilerini  çok güzel anlatmış . . .ve

*Arıların kusursuz çalışma düzeni hakkında bilgiler veren Hacısalihoğlu,
Arıların dünyasındaki bu muhteşem işleyişle Allah’ın insanlara bir mesaj
verdiğini de ifade etti. Hacısalihoğlu “Biz insanlar kalemle bu işi yapmaya
kalksak birçok deneme yapmak zorunda kalırız. Ancak binlerce arı bunu
kusursuz bir şekilde yapabiliyor. Arıları bu kadar mükemmel olarak yaratan
Allah bizim bazı şeylerin farkına varmamızı istemiştir. Biz görüp öğrenelim
diye arıları örnek olarak koymuştur. Biz arıları görüyoruz, öğreniyoruz,
ancak taklit edip onların yaptıklarını uygulayamıyoruz. Arılar gibi diğer
tüm canlılardan da örnek almamız ve farkına varmamız gereken noktalar
var.” *

sözleri ile de  . . . Arıların genlerinde biriken bu bilgileri . .  İslam
inanışında yaratan olan Allah'ın . . . insanlara bir mesajı olarak  sunmuş
. . .

Bence . . .  Allah inancıyla . . .değil . . .Evren gerçeği ile bakmak lazım
değil mi bu olaya . . .

Benim aklım . . .  arıların bu harikulade yaşam biçimlerindeki geometri ve
aritmetiğin rolu ve varlığına . . .sadece evren gerçeği ile bakmak
gerektiğini  söylüyor . . .

Evren . . .bakıldığı pencere den görülenlerdir . . .

Gerçeği görmek için . . .  pencereye . . .filtre  koymadan . . . mercek
iliştirmeden . . .renkli film kaplamadan   bakmak gerekir  .. . .

Arıların genetik bilgileri  ile yapmıştık oldukları o peteklere . . .

İslam ın . .Allah a açılan pencereden bakarsak .. . Allah ın bir mesajı .
Hrıstiyan ın .. Rab ba açılan penceresinden bakarsak . . Rab bın bir mesajı
. . .
Musevinin . . . Elohim veya Yahveye açılan penceresinden bakarsak . .
.onların bir mesajı . .
Veda inançlarından olan Hindunun . . . Vişnu . Şiva ve Brahma sına açılan
pencereden bakarsak . . .onların mesajı .

veya . . .diğer doğa inançlarına sahip olanların. . . doğa güçlerine açılan
penceresinden  bakarsak . . . o güçlerin mesajı . . .

gibi . . . algılar ile karşıya karşıya kalırız . . .

O zaman . . .o arı peteklerine  eğer  bir yerden gelmiş mesajlar olarak
bakıldığında . . Bu mesajları yollayanlar  o kadar çok adreslere yayılmış
olur ki . . .biz bu mesaj adresleri karşısında . . . bir karmaşaya
sürüklenir . . o güzel peteklerin nedeninden ve nasılın dan uzaklaşmış
oluruz . . .

Hadi diyelim Allah . . Rab . . .Elohim ve Yahve . . .Mezopotamya kökenli öz
de bir olan Sami inançlarda  ( ki bu inançlar semavi dinler olarak
anılırlar ) çeşitli adlar altında  ve çeşitli niteliklerde olsa da
 Tanrıları bir ve tek olarak kabul görürler . .

Bir an için Museviliğe tek gözle bakarak Elohimi ve Yahveyi tekde
birleştirerek baktığımızda  bu inançlarda Tanrı  ""Yaratan"" müştereğinde
ifadesini bulur . . .ve tek kabul edilir . . .

Ama Hindu inancı bir Veda inancıdır . .   insan aklının yarattığı felsefi
 bir inançtır . . . üç buçuk milyar inananı olan bu dinde Vişnu . . Şiva .
. Brahma . . .insan aklınca şekillendirilmiş birer tanrıdırlar . . .

Doğa inançlarında da aşağı yukarı durum aynıdır . . .bu inançlar ise
Semadan inmemiştir . . .İçlerinde semavi emir bulunmaz . . .İnsani öğütleri
barındıır . . .ve bu öğütlere bağlı yaşarlar . . .

O zaman ne oluyor . . . Bu Arı Petekleri . . .

Semavi  pencereden bakıldığında . . .semavi yaratıcının mesajı oluyor . . .

Veda ve doğa penceresinden bakıldığında ise . . . insan olma felsefesinin
bir mesajı oluyor . . .

Böyle bir mesaj karmaşasına düşmek yerine . .  bizim bu arı peyteklerine .
. .Evrenin bir gerçeği olarak bakmamız . . .bu gerçeğe ulaşmak için . .
.ilim ve bilim yolu ile bu gerçeklere ulaşmamız daha doğru olmaz mı diye
düşünürüm. . .

Pek de akademisyence olmasa da . . .ben böyle düşünüyorum . . .











15 Mart 2017 09:20 tarihinde Hüseyin Eğinç <huseyin.eginc at gmail.com> yazdı:

> Bizim itü69 sitesinde . . .Matematik için. . .   ""Evrenin  dilidir ""
> diye bir söz çok sıkça kullanılır .. .
>
> Böyle olunca da. . .  matematiğin . .  çeşitli versiyonlar şeklinde
>  çeşitli şekillerde . . .bütün canlılar tarafından  kullanılması  normal ve
> doğal değil midir .. . . . . .
>
>
>
> 15 Mart 2017 09:03 tarihinde Zafer ERCAN <Zafer.Ercan at listweb.bilkent.
> edu.tr> yazdı:
>
>
>> Asagidaki linkten anladigim kadariyla, matematigi, sadece insanlar degil,
>> arilar da yapabiliyor. Onerilen online seminerleri bu carpici konu
>> uzerinden yapilabilir.
>>
>> Ilgili link: http://www.milliyet.com.tr/unlu-matematikci-prof-dr-ha
>> cisalihoglu-bartin-yerelhaber-1027579/
>>
>> ZE
>>
>> ------------------------------
>> *Kimden: *"H. Birkan YILMAZ" <yilmhuse at boun.edu.tr>
>> *Kime: *"Baris Kendirli" <baris.kendirli at gmail.com>
>> *Kk: *"tmd" <tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr>, "turkmath" <
>> turkmath at listweb.bilkent.edu.tr>, "Selçuk Kayacan" <
>> kayacan.selcuk at listweb.bilkent.edu.tr>
>> *Gönderilenler: *11 Mart Cumartesi 2017 11:44:42
>> *Konu: *[PROMO][Turkmath:2095] Re: [Tmd-uye: 1559] Re: [PROMO] Re:
>> Turkiye'de matematik sorunlari
>>
>> Eger online seminerler duzenlenmesi dusunuluyorsa belki su sistem ise
>> yarayabilir
>> https://gooroomee.com/
>>
>> sunum yuklenebiliyor veya sanal tahtaya yazi da yazilabiliyor
>>
>> kolay gelsin
>>
>> ===============================
>> H. Birkan YILMAZ, PhD
>> Researcher
>> Yonsei University, Korea
>> Yonsei Institute of Convergence Technology,
>> School of Integrated Technology,
>> https://sites.google.com/site/birkanyilmazacademic/
>> <http://www.cmpe.boun.edu.tr/~yilmaz>
>> ===============================
>> ===============================
>> Verba volant, scripta manent
>> ===============================
>>
>> 2017-03-11 16:46 GMT+09:00 Baris Kendirli <baris.kendirli at gmail.com>:
>>
>>>          Sayın Liste Üyeleri,
>>>       Türkiye' de matematiğin gelişmesi konusu çok önemli ve derin bir
>>> konu. Esasen yıllarca da tartışılıyor. Katkı olarak basit bir önerim
>>> olacak. Fazla olmasa da daha çok İstanbul'da ve Ankara'da yapılan matematik
>>> seminerleri var. Bu seminerleri daha çok canlandırmak  ve  katılımı yüksek
>>> tutmak için "ONLINE" yapamazmıyız? Trafiğin  çok zaman aldığı ülkemizde,
>>> seminerlere katılımı "ONLINE" yöntemiyle zahmetsiz hale getirirsek hem
>>> karşılıklı etkileşimler artar hem de semineri hazırlayan daha iyi
>>> hazırlanır. Seminere "ONLINE" katılanlara da enazından yazılı olarak soru
>>> sormak hakkı tanınırsa verimlilik artar diye düşünüyorum.
>>>      Saygılarımla.
>>>                                           Barış Kendirli
>>>
>>>
>>> 11 Mart 2017 09:10 tarihinde Zafer ERCAN <Zafer.Ercan at listweb.bilkent.e
>>> du.tr> yazdı:
>>>
>>>>
>>>> Metin Balci'nin bir yazisi:
>>>>
>>>> http://akademikcurume.blogspot.com.tr/2017/02/universiteye-
>>>> derin-bir-nester-akademik.html
>>>>
>>>> ZE
>>>>
>>>> ------------------------------
>>>> *Kimden: *"Selçuk Kayacan" <kayacan.selcuk at listweb.bilkent.edu.tr>
>>>> *Kime: *turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>>>> *Gönderilenler: *11 Mart Cumartesi 2017 0:15:57
>>>> *Konu: *[PROMO][Turkmath:2092] Re: Turkiye'de matematik sorunlari
>>>>
>>>> Annals of Mathematics'in Wikipedia'daki kısa maddesinde
>>>>
>>>> https://en.wikipedia.org/wiki/Annals_of_Mathematics
>>>>
>>>> derginin Amerikan matematiğinin yükselişe geçmesindeki rolüne de
>>>> değiniliyor.
>>>>
>>>> Sanırım bu "Adamlar nasıl yapmış?" sorusuna bir parça cevap veriyor.
>>>>
>>>> Saygılarımla,
>>>>
>>>> selçuk kayacan
>>>>
>>>> On 07-03-2017 19:51, Baris Coskunuzer wrote:
>>>>
>>>> Herkese merhaba..
>>>>
>>>>
>>>> Onceki mesajimda belirttigim gibi,  bircogumuzun cok farkinda oldugu,
>>>> yalniz belli sebeplerden pek konusmadigi 3-5 soruyu ortaya atmak istiyorum.
>>>> Umuyorum uretken ve yapici cozumlerin ortaya cikmasina yardimci olur.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> 1. Su anda kac tane meslektasimiz pozisyonlarindan uzaklastirildi, ve
>>>> kac tanesi hapiste? Bunlarla ilgili meslek grubu olarak ne yapilabilir?
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Ulkedeki tedirginlik, ve korku ikliminden dolayi bu konunun acikca
>>>> konusulmasinin cok zor oldugunun farkindayim, ama konusamasak da bu sorunun
>>>> farkinda oldugumuzu belirtmek icin ozellikle yazmak istedim.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> 2. Ulkemizdeki matematigin seviyesinin ne kadar dusuk oldugunu gorup,
>>>> bunu yukseltebilmek icin nasil onlemler alinmasi gerektigini konusmaliyiz.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Maalesef ulkemizde yapilan matematik yayinlarinin 90% indan fazlasi,
>>>> sadece yapilmak icin yapilan, matematiksel olarak pek bir degeri olmayan,
>>>> oldukca basit yayinlardan olusmakta. Maalesef bu yayinlari yapanlarin cogu
>>>> da bunun farkinda degil, ve bu bu kisilerin sucu da degil. Doktora da,
>>>> hocalarindan bu isin boyle yapildigini ogrendikleri icin, bu isin boyle
>>>> yapildigini saniyorlar. Ote yandan, bu genclere ornek olabilecek kritik
>>>> kutle hicbir zaman ulkede olusmamis.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Matematikteki en onemli 3-4 dergi Annals of Mathematics, Inventiones
>>>> Mathematicae, Journal of American Mathematical Society, ve Acta Mathematica
>>>> dir. Bu dergilerde su ana kadar Turkiye adresli yapilmis yayin sayisi
>>>> maalesef bir elin parmaklarini gecmez. Ote yandan her alanin kendi icinde
>>>> ust duzey dergilerini de sayarsak, goruntu hala icacici degil. Dunyaca
>>>> saygin alan dergilerinde bile Turkiye'den yilda 2 elin parmaklari kadar
>>>> yayin cikmamakta. Binlerce matematikcinin oldugu boylesine buyuk bir ulkede
>>>> yapilan bu kadar yayin nerelerde yapilmakta?
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Bu kisir donguyu kirmak icin, doktoraya baslamis, postdoktora
>>>> seviyesinde kariyerinin basindaki genclere bu iletisim kanalindan
>>>> tavsiyelerde bulunmak yol gostermek gerekiyor. Matematik hic kolay bir is
>>>> degil, ve cok ciddi calisma ve caba gerektiriyor. Iyi bir doktora ve iyi
>>>> bir postdoktora matematik arastirmalari icin olmazsa olmaz sartlar. Iyi bir
>>>> matematikci olmayi hedefleyen genclerimiz doktora sirasinda ve postdoktora
>>>> sirasinda en azindan 1-2 yil yurtdisinda konularinin iyi calisildigi
>>>> yerlerde gecirmeleri cok onemli. Alaninizdaki saygin dergileri ogrenip,
>>>> buralarda nasil yayinlar yapildigini takip etmeniz, kaliteli/kalitesiz
>>>> ayrimi icin cok yol gosterici olacaktir.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Ote yanda, maalesef impact factor, citation, vs. konularda cok ciddi
>>>> sahtekarliklar yapildigi icin varolan “saygin dergiler” listelerinde ciddi
>>>> problemler var. Hangi dergilerin saygin oldugunu anlamak, editorlerinin
>>>> hangi universitelerden, kimler olduguna bakarak cok rahat anlasilabilir.
>>>> Alanin saygin dergileri icin TMD ve ulkenin onde gelen matematikcileri
>>>> genclere yol gostermek adina listeler yapabilir.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> 3. Matematikte, ulke icinde dolasimi saglamak icin, tikanik kanallar
>>>> nasil asilmali?
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Bircok lisans ogrencisi, kendi universitesinde yuksek lisans, doktoraya
>>>> kalarak kendileri icin “garanti” yolu secme kolayciliginda. Halbuki bu
>>>> icten beslenme, universiteleri tukettigi gibi, cok ciddi bir kisir donguye
>>>> de yol acmakta. Bilincli ogretim uyelerinin, ogrencilerini ogrencilerinin
>>>> iyiligi icin baska bolumlerde doktora yapmaya tesvik etmeleri gerekiyor.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Ote yandan, ulke capinda bu hevesli gencleri biraraya getirecek, onlara
>>>> duzgun bir sekilde ileri seviye matematigi gosterecek yaz okullari, kis
>>>> okullari, uzun sureli degisim/ziyaret programlari gerekmekte. Ulkemizdeki
>>>> ust duzey matematikcilerin bu konuda liderlik yapmasi gerekiyor. Nesin
>>>> Matematik Koyu, Turk Matematik Dernegi Yazokullari iyi bir firsat. Istanbul
>>>> ve Ankara’daki lider universitelerin one cikip, ulkenin dort bir yanindan
>>>> Matematik heveslisi genclere kucak acmasi gerekiyor. Bu noktadaki en onemli
>>>> engel olan “Ingilizce” engelinin asilmasi icin cozumler uretilmeli.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Bu sorunlar konusulmadan, cozumler uretilmeden yerimizde saymaya devam
>>>> edecegimiz acik. Gelismis ulkeler, genclerini cok iyi bir sekilde egitip,
>>>> dunyanin alanlarinda en onde gelen liderleri konumuna getirirken, biz
>>>> genclerimizi kisir cekismeler icinde bogup, butun geleceklerini
>>>> mahvediyoruz. Cok degil bundan yuz yil once, su anda bircok alanda lider
>>>> olan ABD bile ayni sorunlarla karsi karsiyaydi. Iyi ogrencilerini Avrupa’ya
>>>> bursla doktoraya gonderip, Avrupa’dan universitelerine hoca cekmeye
>>>> calisiyordu. Simdi ise geldikleri yer ortada.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Gercek sorunlarimizi tartisip, gercek, yapici, uretken cozumler
>>>> uretmemiz gerekiyor.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Sevgiler.
>>>>
>>>> baris
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Turkmath mailing listTurkmath at listweb.bilkent.edu.trhttp://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Turkmath mailing list
>>>> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>>>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Tmd-uye mailing list
>>>> Tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr
>>>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/tmd-uye
>>>>
>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Tmd-uye mailing list
>>> Tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr
>>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/tmd-uye
>>>
>>>
>>
>> _______________________________________________
>> Turkmath mailing list
>> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>>
>> _______________________________________________
>> Turkmath mailing list
>> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>>
>>
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20170315/930b9285/attachment-0001.html>


More information about the Turkmath mailing list