[Turkmath:2110] Re: Arilarin matematigi

Zafer ERCAN zercan at ibu.edu.tr
Wed Mar 15 19:45:23 UTC 2017



Huseyin hocam ve Hilmi Hacisalihoglu hocam, 

Anladigim kadariyla bizlere, arilar altigen geometrik sekli, tavuklarda yumurtalariyla mukemmel bir geometrik sekil olan elipsoidi ogretmislerdir. Bu ogretiler 
Pisagorun ogretileri kadar degerlidir. 

ZE 


Kimden: "Hüseyin Eğinç" <huseyin.eginc at gmail.com> 
Kime: "Zafer ERCAN" <Zafer.Ercan at listweb.bilkent.edu.tr> 
Kk: "H. Birkan YILMAZ" <yilmhuse at boun.edu.tr>, "tmd" <tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr>, "turkmath" <turkmath at listweb.bilkent.edu.tr>, "Selçuk Kayacan" <kayacan.selcuk at listweb.bilkent.edu.tr> 
Gönderilenler: 15 Mart Çarşamba 2017 22:07:11 
Konu: Re: [Turkmath:2106] Arilarin matematigi 

Sayın Hacısalihoğlu . . . çok çarpıcı bir örnekleme olarak Arıların milyonlarca yılda genlerinde birikmiş olan geomeri ve hendese bilgilerini çok güzel anlatmış . . .ve 

Arıların kusursuz çalışma düzeni hakkında bilgiler veren Hacısalihoğlu, Arıların dünyasındaki bu muhteşem işleyişle Allah’ın insanlara bir mesaj verdiğini de ifade etti. Hacısalihoğlu “Biz insanlar kalemle bu işi yapmaya kalksak birçok deneme yapmak zorunda kalırız. Ancak binlerce arı bunu kusursuz bir şekilde yapabiliyor. Arıları bu kadar mükemmel olarak yaratan Allah bizim bazı şeylerin farkına varmamızı istemiştir. Biz görüp öğrenelim diye arıları örnek olarak koymuştur. Biz arıları görüyoruz, öğreniyoruz, ancak taklit edip onların yaptıklarını uygulayamıyoruz. Arılar gibi diğer tüm canlılardan da örnek almamız ve farkına varmamız gereken noktalar var.” 

sözleri ile de . . . Arıların genlerinde biriken bu bilgileri . . İslam inanışında yaratan olan Allah'ın . . . insanlara bir mesajı olarak sunmuş . . . 

Bence . . . Allah inancıyla . . .değil . . .Evren gerçeği ile bakmak lazım değil mi bu olaya . . . 

Benim aklım . . . arıların bu harikulade yaşam biçimlerindeki geometri ve aritmetiğin rolu ve varlığına . . .sadece evren gerçeği ile bakmak gerektiğini söylüyor . . . 

Evren . . .bakıldığı pencere den görülenlerdir . . . 

Gerçeği görmek için . . . pencereye . . .filtre koymadan . . . mercek iliştirmeden . . .renkli film kaplamadan bakmak gerekir .. . . 

Arıların genetik bilgileri ile yapmıştık oldukları o peteklere . . . 

İslam ın . .Allah a açılan pencereden bakarsak .. . Allah ın bir mesajı . 
Hrıstiyan ın .. Rab ba açılan penceresinden bakarsak . . Rab bın bir mesajı . . . 
Musevinin . . . Elohim veya Yahveye açılan penceresinden bakarsak . . .onların bir mesajı . . 
Veda inançlarından olan Hindunun . . . Vişnu . Şiva ve Brahma sına açılan pencereden bakarsak . . .onların mesajı . 

veya . . .diğer doğa inançlarına sahip olanların. . . doğa güçlerine açılan penceresinden bakarsak . . . o güçlerin mesajı . . . 

gibi . . . algılar ile karşıya karşıya kalırız . . . 

O zaman . . .o arı peteklerine eğer bir yerden gelmiş mesajlar olarak bakıldığında . . Bu mesajları yollayanlar o kadar çok adreslere yayılmış olur ki . . .biz bu mesaj adresleri karşısında . . . bir karmaşaya sürüklenir . . o güzel peteklerin nedeninden ve nasılın dan uzaklaşmış oluruz . . . 

Hadi diyelim Allah . . Rab . . .Elohim ve Yahve . . .Mezopotamya kökenli öz de bir olan Sami inançlarda ( ki bu inançlar semavi dinler olarak anılırlar ) çeşitli adlar altında ve çeşitli niteliklerde olsa da Tanrıları bir ve tek olarak kabul görürler . . 

Bir an için Museviliğe tek gözle bakarak Elohimi ve Yahveyi tekde birleştirerek baktığımızda bu inançlarda Tanrı ""Yaratan"" müştereğinde ifadesini bulur . . .ve tek kabul edilir . . . 

Ama Hindu inancı bir Veda inancıdır . . insan aklının yarattığı felsefi bir inançtır . . . üç buçuk milyar inananı olan bu dinde Vişnu . . Şiva . . Brahma . . .insan aklınca şekillendirilmiş birer tanrıdırlar . . . 

Doğa inançlarında da aşağı yukarı durum aynıdır . . .bu inançlar ise Semadan inmemiştir . . .İçlerinde semavi emir bulunmaz . . .İnsani öğütleri barındıır . . .ve bu öğütlere bağlı yaşarlar . . . 

O zaman ne oluyor . . . Bu Arı Petekleri . . . 

Semavi pencereden bakıldığında . . .semavi yaratıcının mesajı oluyor . . . 

Veda ve doğa penceresinden bakıldığında ise . . . insan olma felsefesinin bir mesajı oluyor . . . 

Böyle bir mesaj karmaşasına düşmek yerine . . bizim bu arı peyteklerine . . .Evrenin bir gerçeği olarak bakmamız . . .bu gerçeğe ulaşmak için . . .ilim ve bilim yolu ile bu gerçeklere ulaşmamız daha doğru olmaz mı diye düşünürüm. . . 

Pek de akademisyence olmasa da . . .ben böyle düşünüyorum . . . 









15 Mart 2017 09:20 tarihinde Hüseyin Eğinç < huseyin.eginc at gmail.com > yazdı: 



Bizim itü69 sitesinde . . .Matematik için. . . ""Evrenin dilidir "" diye bir söz çok sıkça kullanılır .. . 

Böyle olunca da. . . matematiğin . . çeşitli versiyonlar şeklinde çeşitli şekillerde . . .bütün canlılar tarafından kullanılması normal ve doğal değil midir .. . . . . . 



15 Mart 2017 09:03 tarihinde Zafer ERCAN < Zafer.Ercan at listweb.bilkent.edu.tr > yazdı: 


BQ_BEGIN


Asagidaki linkten anladigim kadariyla, matematigi, sadece insanlar degil, arilar da yapabiliyor. Onerilen online seminerleri bu carpici konu uzerinden yapilabilir. 

Ilgili link: http://www.milliyet.com.tr/unlu-matematikci-prof-dr-hacisalihoglu-bartin-yerelhaber-1027579/ 

ZE 


Kimden: "H. Birkan YILMAZ" < yilmhuse at boun.edu.tr > 
Kime: "Baris Kendirli" < baris.kendirli at gmail.com > 
Kk: "tmd" < tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr >, "turkmath" < turkmath at listweb.bilkent.edu.tr >, "Selçuk Kayacan" < kayacan.selcuk at listweb.bilkent.edu.tr > 
Gönderilenler: 11 Mart Cumartesi 2017 11:44:42 
Konu: [PROMO][Turkmath:2095] Re: [Tmd-uye: 1559] Re: [PROMO] Re: Turkiye'de matematik sorunlari 

Eger online seminerler duzenlenmesi dusunuluyorsa belki su sistem ise yarayabilir 
https://gooroomee.com/ 

sunum yuklenebiliyor veya sanal tahtaya yazi da yazilabiliyor 

kolay gelsin 

=============================== 
H. Birkan YILMAZ, PhD 
Researcher 
Yonsei University, Korea 
Yonsei Institute of Convergence Technology, 
School of Integrated Technology, 
https://sites.google.com/site/birkanyilmazacademic/ 
=============================== 
=============================== 
Verba volant, scripta manent 
=============================== 

2017-03-11 16:46 GMT+09:00 Baris Kendirli < baris.kendirli at gmail.com > : 

BQ_BEGIN

Sayın Liste Üyeleri, 
Türkiye' de matematiğin gelişmesi konusu çok önemli ve derin bir konu. Esasen yıllarca da tartışılıyor. Katkı olarak basit bir önerim olacak. Fazla olmasa da daha çok İstanbul'da ve Ankara'da yapılan matematik seminerleri var. Bu seminerleri daha çok canlandırmak ve katılımı yüksek tutmak için "ONLINE" yapamazmıyız? Trafiğin çok zaman aldığı ülkemizde, seminerlere katılımı "ONLINE" yöntemiyle zahmetsiz hale getirirsek hem karşılıklı etkileşimler artar hem de semineri hazırlayan daha iyi hazırlanır. Seminere "ONLINE" katılanlara da enazından yazılı olarak soru sormak hakkı tanınırsa verimlilik artar diye düşünüyorum. 
Saygılarımla. 
Barış Kendirli 

11 Mart 2017 09:10 tarihinde Zafer ERCAN < Zafer.Ercan at listweb.bilkent.edu.tr > yazdı: 

BQ_BEGIN


Metin Balci'nin bir yazisi: 

http://akademikcurume.blogspot.com.tr/2017/02/universiteye-derin-bir-nester-akademik.html 

ZE 


Kimden: "Selçuk Kayacan" < kayacan.selcuk at listweb.bilkent.edu.tr > 
Kime: turkmath at listweb.bilkent.edu.tr 
Gönderilenler: 11 Mart Cumartesi 2017 0:15:57 
Konu: [PROMO][Turkmath:2092] Re: Turkiye'de matematik sorunlari 



Annals of Mathematics'in Wikipedia'daki kısa maddesinde 

https://en.wikipedia.org/wiki/Annals_of_Mathematics 

derginin Amerikan matematiğinin yükselişe geçmesindeki rolüne de değiniliyor. 

Sanırım bu "Adamlar nasıl yapmış?" sorusuna bir parça cevap veriyor. 

Saygılarımla, 

selçuk kayacan 

On 07-03-2017 19:51, Baris Coskunuzer wrote: 

BQ_BEGIN



Herkese merhaba.. 


Onceki mesajimda belirttigim gibi, bircogumuzun cok farkinda oldugu, yalniz belli sebeplerden pek konusmadigi 3-5 soruyu ortaya atmak istiyorum. Umuyorum uretken ve yapici cozumlerin ortaya cikmasina yardimci olur. 



1. Su anda kac tane meslektasimiz pozisyonlarindan uzaklastirildi, ve kac tanesi hapiste? Bunlarla ilgili meslek grubu olarak ne yapilabilir? 



Ulkedeki tedirginlik, ve korku ikliminden dolayi bu konunun acikca konusulmasinin cok zor oldugunun farkindayim, ama konusamasak da bu sorunun farkinda oldugumuzu belirtmek icin ozellikle yazmak istedim. 



2. Ulkemizdeki matematigin seviyesinin ne kadar dusuk oldugunu gorup, bunu yukseltebilmek icin nasil onlemler alinmasi gerektigini konusmaliyiz. 



Maalesef ulkemizde yapilan matematik yayinlarinin 90% indan fazlasi, sadece yapilmak icin yapilan, matematiksel olarak pek bir degeri olmayan, oldukca basit yayinlardan olusmakta. Maalesef bu yayinlari yapanlarin cogu da bunun farkinda degil, ve bu bu kisilerin sucu da degil. Doktora da, hocalarindan bu isin boyle yapildigini ogrendikleri icin, bu isin boyle yapildigini saniyorlar. Ote yandan, bu genclere ornek olabilecek kritik kutle hicbir zaman ulkede olusmamis. 



Matematikteki en onemli 3-4 dergi Annals of Mathematics, Inventiones Mathematicae, Journal of American Mathematical Society, ve Acta Mathematica dir. Bu dergilerde su ana kadar Turkiye adresli yapilmis yayin sayisi maalesef bir elin parmaklarini gecmez. Ote yandan her alanin kendi icinde ust duzey dergilerini de sayarsak, goruntu hala icacici degil. Dunyaca saygin alan dergilerinde bile Turkiye'den yilda 2 elin parmaklari kadar yayin cikmamakta. Binlerce matematikcinin oldugu boylesine buyuk bir ulkede yapilan bu kadar yayin nerelerde yapilmakta? 



Bu kisir donguyu kirmak icin, doktoraya baslamis, postdoktora seviyesinde kariyerinin basindaki genclere bu iletisim kanalindan tavsiyelerde bulunmak yol gostermek gerekiyor. Matematik hic kolay bir is degil, ve cok ciddi calisma ve caba gerektiriyor. Iyi bir doktora ve iyi bir postdoktora matematik arastirmalari icin olmazsa olmaz sartlar. Iyi bir matematikci olmayi hedefleyen genclerimiz doktora sirasinda ve postdoktora sirasinda en azindan 1-2 yil yurtdisinda konularinin iyi calisildigi yerlerde gecirmeleri cok onemli. Alaninizdaki saygin dergileri ogrenip, buralarda nasil yayinlar yapildigini takip etmeniz, kaliteli/kalitesiz ayrimi icin cok yol gosterici olacaktir. 



Ote yanda, maalesef impact factor, citation, vs. konularda cok ciddi sahtekarliklar yapildigi icin varolan “saygin dergiler” listelerinde ciddi problemler var. Hangi dergilerin saygin oldugunu anlamak, editorlerinin hangi universitelerden, kimler olduguna bakarak cok rahat anlasilabilir. Alanin saygin dergileri icin TMD ve ulkenin onde gelen matematikcileri genclere yol gostermek adina listeler yapabilir. 



3. Matematikte, ulke icinde dolasimi saglamak icin, tikanik kanallar nasil asilmali? 



Bircok lisans ogrencisi, kendi universitesinde yuksek lisans, doktoraya kalarak kendileri icin “garanti” yolu secme kolayciliginda. Halbuki bu icten beslenme, universiteleri tukettigi gibi, cok ciddi bir kisir donguye de yol acmakta. Bilincli ogretim uyelerinin, ogrencilerini ogrencilerinin iyiligi icin baska bolumlerde doktora yapmaya tesvik etmeleri gerekiyor. 



Ote yandan, ulke capinda bu hevesli gencleri biraraya getirecek, onlara duzgun bir sekilde ileri seviye matematigi gosterecek yaz okullari, kis okullari, uzun sureli degisim/ziyaret programlari gerekmekte. Ulkemizdeki ust duzey matematikcilerin bu konuda liderlik yapmasi gerekiyor. Nesin Matematik Koyu, Turk Matematik Dernegi Yazokullari iyi bir firsat. Istanbul ve Ankara’daki lider universitelerin one cikip, ulkenin dort bir yanindan Matematik heveslisi genclere kucak acmasi gerekiyor. Bu noktadaki en onemli engel olan “Ingilizce” engelinin asilmasi icin cozumler uretilmeli. 



Bu sorunlar konusulmadan, cozumler uretilmeden yerimizde saymaya devam edecegimiz acik. Gelismis ulkeler, genclerini cok iyi bir sekilde egitip, dunyanin alanlarinda en onde gelen liderleri konumuna getirirken, biz genclerimizi kisir cekismeler icinde bogup, butun geleceklerini mahvediyoruz. Cok degil bundan yuz yil once, su anda bircok alanda lider olan ABD bile ayni sorunlarla karsi karsiyaydi. Iyi ogrencilerini Avrupa’ya bursla doktoraya gonderip, Avrupa’dan universitelerine hoca cekmeye calisiyordu. Simdi ise geldikleri yer ortada. 



Gercek sorunlarimizi tartisip, gercek, yapici, uretken cozumler uretmemiz gerekiyor. 



Sevgiler. 

baris 




_______________________________________________
Turkmath mailing list Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath 




_______________________________________________ 
Turkmath mailing list 
Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr 
http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath 

_______________________________________________ 
Tmd-uye mailing list 
Tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr 
http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/tmd-uye 


BQ_END



_______________________________________________ 
Tmd-uye mailing list 
Tmd-uye at listweb.bilkent.edu.tr 
http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/tmd-uye 


BQ_END



_______________________________________________ 
Turkmath mailing list 
Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr 
http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath 

_______________________________________________ 
Turkmath mailing list 
Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr 
http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath 


BQ_END



BQ_END


-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20170315/59292c17/attachment-0001.html>


More information about the Turkmath mailing list