[Turkmath:2742] Re: Yrd. Doçentlik

Hüseyin Eğinç huseyin.eginc at gmail.com
Sun Jan 14 15:09:42 UTC 2018

Geriye dönüp baktığımızda . . ilk üniversitelerin  1300 ler de  ""Evrenkent
"" adı altında  ortaçağın  İtalya  ve İngiltere'sinde   ortaçağı kasıp
kavuran kilise ve krallar desteğinde kurulduğu görülür . . .

O günlerin,  siyasi ve inanç   monarşisine rağmen . . .

Evrenkentlerin ( ilk üniversitelerin ) kilise ve kral  tarafından tanınmış
kendilerine özgü yasaları  mahkemeleri ve hiyeralşisi  vardı . . .

Fanatik Hristiyan inancı  ile ortaçağı karartan Klise bile 1300 lere
gelindiğinde   . . .

üst derece  ( lisans )  eğitiminin . . . kilise ve  kralın  tahakküm ve
idaresinde  olmayacağına . . . lisans eğitiminin hiç bir ergin  etkisi
altında olamayacağına karar vermiş . . .

kendi iradesi altındaki eğitim kurumları  ( 500 - 1300 arası roma ve Yunan
eğitim kurumları ile varlık ve kültürleri, tarihten batı romanın
çekilmesinden sonra Roma merkezli kiliseler eliyle muhafaza edilip taşındı
)  haricinde . . .  önceleri *özerk *  hemen sonralarda ise *tamamen
bağımsız *hale getirildi bu evrenkentler ( yani ilk üniversiteler ). . . .

Evrenkentlerin    hiyerarşisi . . . liyakat a   dayalı . . .  usta - çırak
ilişkisi   ve bu ilişkiye sadakat  hakimdi . .

Kurumunda Rekabet değil samimiyet . . . hakimiyet değil müşterekliğin esas
kabul edilmesinden  dolayıdır ki . . .

*Evrenkenler . . . 1350  lerden sonraları  Üniversitas . . . ( yani Birlik
) adıyla anılmaya başlayıp günümüze kadar uzana geldiler . . .*

Karanlık deyip türlü eleştirilere maruz bıraktığımız ortaçağın Kilise
karanlığında kurulan Üniversitelerin babası sayılan bu kurumlara  akıl gözü
ile baktığımız zaman . . .

Şimdilerde ülkemizde bulunan 167 üniversiteye baktığımızda . . . inanın iç
acınası halde olduklarını görmemek için kör sağır ve duymaz olmak . . .

Veya 600 lerde yaşıyor olmak lazım gelir diye düşünürüm . . .

Eskilerin bir sözü vardır . . .

Ne kadar sesiz isen . . .o kadar ıssız olursun . . .  Sessizlik hayır
getirmez . . . Issızlıktan medet umulmaz . . .

Çünkü ses  çıkarabiliyor isen yaşadığının farkında sın demektir . . .

Sesiz insanın yaşadığını kimse fark etmez . . .

14 Ocak 2018 17:17 tarihinde SEFA FEZA Arslan <