[Turkmath:4504] Re: Conway düğümü: Lisa Piccirillo adlı bir öğrenci, 50 yıldır çözülemeyen matematik problemini çözdü

Oğuz Şavk oguzsavk.90 at gmail.com
Sat Jun 27 13:14:05 UTC 2020

Abartmak sadece bizim halkımıza mahsus değil, Amerikalılar da epey seviyor:

https://www.quantamagazine.org/graduate-student-solves-decades-old-conway-knot-problem-20200519/

Tanışma şansı da bulduğum Lisa şu an MIT'de post doktorasını sürdürüyor.
Conway düğümü problemi gibi büyük bir problemin üstesinden gelişi herhalde
ona şu anki pozisyonunu kazanmasında yardımcı olmuştur. Tartışılamaz bir
başarıya imza attı. Ancak not düşmek gerekir ki Lisa bu problemin çözümünü
sunalı yaklaşık iki yıl oluyor fakat makalesi yeni yayınlandı sayılır,
geçtiğimiz Şubat'ta:

1. https://arxiv.org/abs/1808.02923
2. https://annals.math.princeton.edu/2020/191-2/p05

Problemi geleneksel bir yaklaşım olan "knot trace 4-manifold" ile modern
bir yaklaşım olan "Khovanov homolojiden gelen Rasmussen s-değişmezi"ni
birleştirerek çözdü. Bunun bir haftada yapılamayacağı ise su götürmez bir
gerçek.

Umarım bizler de doktora sürecimizde Lisa gibi büyük problemlerin
üstesinden geliriz. Bunun için Amerika'da olmak kolaylaştırıcı bir faktör
olsa da bir zorunluluk değil.

Pek inancım kalmasa da umarım üniversite sınavına giren öğrencilerin güz
döneminde gelebilecekleri okulları olur, eğitimlerine çevrimiçi olarak
başlamazlar.

İyi günler,

---
Oğuz Şavk