[Turkmath:4396] Re: Cem Hoca herhalde çok üzülürdü

Deniz Genlik denizgenlik at gmail.com
Sun Mar 1 15:54:21 UTC 2020

Ercüment hocam,

Haklısınız Cem Hoca cidden üzülürdü. Keşke ben hiç yazmasaydım da diyorum
şimdi. Bu listeye e-mail atan ya da özelden bana güzelce durumu izah eden
büyüklerime de teşekkür ediyorum. Hepsine tek tek cevap yazamayacağım
kusuruma bakmasınlar.

Sanırım Cem Hoca gibi verdiği sunum üzerine titizlikle çalışan birinin,
ülkemizden çıkan en büyük matematikçilerden ikisinin adının atlandığı bir
sunum vermiş olacağı kanısının tüm matematik camiasında oluşacağını
düşünmek beni biraz sert davranmaya itti. Bu sebeple kırdığım kalplerden
özür dilerim.

Cem Hoca ile ilgili bir iki anımı paylaşarak bu yazıyı bitirmek istiyorum.

Kendisinden ilk olarak Complex Calculus dersi aldım. Hayatımda şu ana kadar
aldığım en zevkli ve verim açısından en yüksek dersti diyebilirim. Kolay
kolay dersi derste öğrenen bir öğrenci olmamama rağmen, Cem Tezer'in
çizdiği eşşiz şekiller, güzel el yazısı ve konuyu ilginçlikle ele alış
şekli en yoğun olduğum dönemde çok ekstra bir efor sarfetmeden Complex
Calculus dersini anlamama yardımcı oldu. Daha sonradan şu an doktora
yaptığım kurumda da lisansüstü Complex Analysis ve Several Complex
Variables derslerinde öğrenme eğilimimi arttırdı diye düşünüyorum.

Bu derste her hafta quiz yapardı, Çarşamba  günü ilk dersin son 10 dakikası
yada ilk 10 dakikası olurdu. O gün ben ilk dersi kaçırdım, kapıda
bekliyorum ikinci derse girmek için. Çünkü cidden dersten birşeyler
öğreniyorum. Quiz başladı, es kaza kapı aralandı hoca beni gördü. Ben de
dikkat dağıtmamak için kapı önünden çekildim. Sonra ders biter bitmez içeri
girdim. O sırada Cem Hoca quizleri topluyordu. Sanırım beni kapıda
görmeyince benim bir şekilde sınıfa quiz sırasında girip quizi aldığımı
düşündü ve şiddetli bir şekilde beni azarladı. 120 kişilik amfinin
ortasında öyle böyle azar işitmedim. Sonra yanına gittim, dedim "hocam ben
quizi almadım topladığınız quizlerde ben yokum". Orta okuldan liseden
hocaların azarına dayağına alışkınız, ne olacak dedim, hocadır söyler böyle
şeyler. Sonra ikinci ders başladı ve Cem Hoca tüm sınıf önünde benden özür
diledi, herkesin yanlışlar yapabileceğinden bahsetti ve o özür cidden içten
bir özürdü.

Daha sonra yüksek lisans yaparken kendisinden iki ders daha aldım.
Differential Geometry I-II adlı ama temelde Riemannian Geometry işlenen iki
ders. Bu derslerde yine tahtayı eşsiz tutuyor, kendi notlarını hazırlıyor
hatta belki de kitaplaştırılabileceğini düşündüğü şekilde LaTeX'e
geçiriyordu. Sınıfta matematik bölümü dışından bir iki öğrenci vardı, tüm
öğrencileri yakalamak için biraz ağırdan gidiyordu. O zamanlar ben temeli
olmayan insanların dersi almasının doğru olmadığını ve yavaş gittiğimizi
düşündüğümü kendisine belirttim, hem de birkaç defa. Pek aldırış etmedi.
Ama ben biraz dangalaklıkla, biraz da belki de başka bölümden gelen
temelsiz öğrencilere bizim lafımız kadar itimat edilmediğini düşünmemin
verdiği kıskançlıkla bunu olmaması gereken bir yerde isim belirtmeden
yüksek sesle dile getirdim. Cem Hoca'nın kulağına gitmiş olduğunu Hurşit
Önsiper Hoca'mızla olan diyaloğumdan anlamış bulundum. Cem hoca benden
selamını eksik etmedi. Eleştirileri, hatta en sert eleştirileri bile
olgunlukla karşılayabilecek olduğunu tek kelime etmeden gösterdi bana. Ben
yurtdışına gelince de şunu anladım, asıl mesele çok şey işlemek, anlatmak
değil asıl mesele en iyi şekilde vereceğin derse hazırlanmak, en iyi
şekilde anlatabileceğin yöntemle en fazla konuyu işlemek ve en fazla insanı
kazanmak. Az anlattığını düşündüğüm Riemannian Geometry dersleri bile
doktorada bana yetiyor şu an. Dersin ödevlerini de notlarını da taralı bir
şekilde saklıyorum.

Kısaca kendisinden aldığım ders sayısı üçtür ama edindiğim ders çoktur.

Saygıyla ve minnetle anıyorum.