[Turkmath:4636] Re: Dilleri var birbirine benzemez!.. Matematik - Mühendislik - Fizik

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Fri Oct 16 06:27:03 UTC 2020

Ben kişilerden bahsetmiyorum!
Disiplinlerin tarzlarından, metotları dan, dilllerinden bahsediyorum.
Farklılar diyorum!
Diğer taraftan, bu dilleri aynı anda konuşan kişiler olmuştur, şu anda da
vardır, ileride de olacaktır.

Ben 23 lisan bilen birisini tanıyorum, Oxford dan komşum  Susan  Reynolds,
bildiği lisanların bazıları artık ölmüş...ilişikte Facebook sayfasının
resmi. Face de arayın bulun. Susan bu 23 lisanı biliyor konuşuyor diye o
lisanların dili aynı mı oluyor ..? Absurd bir cümle kurdum...   affola...

Bir arkadaş o 3 disiplin arasındaki dil farkını basit bir şekilde şöyle
özetlemiş:

matematikci icin hacim , x birimdir.

fizikci icin basinc , belli doga kosullarinda ( isi , deniz seviyesine gore
konum ) , y birimdir.

muhendis icin hacim , x +- % z birimdir.
muhendis icin basinc , belli doga kosullarinda ( isi , deniz seviyesine
gore konum ) ,
y +- % w birimdir.

matematikci icin 2 elektrik diregi arasindaki kablo x birimdir.

fizikci icin 2 elektrik diregi arasindaki kablo , belli hava sicakliginda x
birimdir.

muhendis icin 2 elektrik diregi arasindaki kablo , belli hava sicakliginda
x +- % z birimdir ve
soguk havada o kablo kopabilir veya direkleri devirebilir ve yangin
cikarabilir ve
acik arazide o kabloya isaret konmazsa ,
alcak ucan ucaklar ve helikopterler , o kabloya takilip dusebilir.

Son söz: bu lisanların hiç mi ortak yanları yok?
Olmazmı?
Yoksa Penrose a fizik Nobel i verirlermiydi....

Bu konuyu ısrarla öne çıkaran Vedat gardaşımızın derdi başka sanıyorum. O
"bilimin yolu, dili tektir o da matematiktir"  derken matematiğin kesin,
dogmatik (axiomatik) tarzını diğer bilimlerde de olmalı demek istiyor..
keşke olabilse.. kendisi STR da grafikler çizerek 600 sayfada matematiksel
tutarsızlıklar gösterdiğini dolayısı ile STR ın çöpe atılmasının
gerektiğini savunurken bilmiyor ki kuantum da da, fiziğin en keskin teorisi
(deneyle virgülden sonra 12 haneye kadar çakışan yani doğru rakam veren)
kuantum elektrodinamiğinin matematiğinde de matematiksel tutarsızlıklar
var. Zaten Hemşerum Vedat da " dünyada öğretilen bütün fizik derhal çöpe
atılmalı, gençlere yanlış fizik öğretiliyor" diyor.  Eh bu da bir görüş.
Ben de hemen şimdi bütün dünyada savaşlar durdurulmalı, zenginler
varlıklarını paylaşmalı, aç ve evsiz kimse kalmamalı diyorum ama dinleyen
yok. Yurtta sulh cihanda sulh u takmadığımız için yakında bu topraklarda
tekrar ya istiklal ya ölüm e sarılmak zorunda kalırsak  hiç
şaşırmayacağım... Korkarım bu defa top yekün mandalığa teslim olacağız
gibime geliyor.. Allah göstermesin. Ama neden öyle diyorsunuz, bakın güney
Kore'ye diyor çetin Altan, zamanında ABD ye teslim ettiler kendilerini,
bugün bizim köprüleri onlar yapıyor, kanal istsnbul u da açmaya talipler.
Arabaları var şakır şakır bize satıyorlar. Bizim yerli araba ve uçak hala
hayalet, gören yok. Neler diyorum ben yahu sabah sabah... Kesss!