[Turkmath:5106] Re: "sorgulanan uzay zaman" by m.arık & m.sancak

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Wed Aug 25 10:18:54 UTC 2021

murat özer sormuş, biz cevaplayalım:

> *1) Embedding uzayının neden bir fazla boyutlu düz uzay olması gerekmiyor?*

whitney öyle demiyor!
bir fazla boyuta gömebilir sen ne ala, ama demek ki bunun genelde garantisi
yok!
fakat whitney ispatlıyor ki her zaman 2 katı uzaya gömebilirsin! Bu bir
teorem. yani her manifold için doğru. daha azına da gömebilir sen ne ala,
ama bu whitney i yanlışlamaz,elbette...kutu kutu içinde... matruşka
mısın be mübarek?

Bunu anlamadım. Mesela daıre S^1 ve iki boyutlu düz R^2 uzayında çiziliyor.
> Daire R^3 te nasıl cizilir?

dare değilde çember dememiz gerekiyor! bu bir.
ikincisi çemberin düzlemsel olması gerekmiyor topolojik olarak. dolayısı
ile knot teori var çemberi yüksek boyutlara gömme olayını inceleyen.
çemberi R^2 ye düğümlenecek şekilde embed edemezsin ama R^3 e edebilirsin.
biraz knot theory resimlerine bak ne demek istediğimi anlayacaksın.
bugünün çok derin konularıdır bunlar. fizikte de yeri var. bu konuda *selman
akbulut *üstattır.
bir de şu vardır: https://youtu.be/ONm0hDlPc7I
<https://youtu.be/ONm0hDlPc7I>
walla ben de bu hayatta "gülmedim doya doya"..

Mesela bir küpün karşılıklı çapraz düzlem üzerinde çizilebilmesi mi
> kasdediliyor? Yoksa ben dediğinizi anlamamış mıyım?

henüz anlamamışsınız ama internetde gezinir ve knot
teori resimlerina bakarsanız eminim ufkunuz açılacaktır.
benim yazılarım dinamiktir,
bir önceki yazımı dosyalaştırdım ve yeni bir cümle ekledim:
https://docs.google.com/document/d/1bY7undEGkmLe7r3tpJyj740YRoJEq8W9PebX38006rM/edit?usp=sharing

> 2) 1982 Türk ekibi resminde soldaki şahsı tanıyoruz ama diğerleri kim?

soldakini benim de gözüm ısırıyor.. onun yanındaki yusf avcı.
yusuf un yanındaki bir amerikalı veya kanadalı. en sağdaki  ali erhan özlük
<https://umaine.edu/mathematics/2012/03/20/ali_ozluk/> ün hikayesi çok acı.