[Turkmath:4926] Re: kitap

Turker Biyikoglu tbiyikoglu at gmail.com
Fri Jun 4 11:26:55 UTC 2021

degerli turkmath takipcileri

matematik dunyasi bir onceki editor grubu olarak
turkiyede cikan matematik kitaplarini tanitmayi dusunmustuk
bunu (soyut cebir, calculus, lineer cebir analatik geometri,
diff denklermeri olasilik ve istatistige giris gibi) giris ders kitaplarini
cikartirsak
bu giris duzeyi ve matematik ogrencileri disinda bir cok fakulteyede
verilen dersleri
disinda tutuldugunda

2015-2021 yili bugun pandora ve kitapyurdu (bana gore bu ikisi bir
birini tamamlar ve kapsayicidir)
pandemiden once bir kitapciya gidip bir katap sordugunuzda kendi kitap depo
yonetimi disinda
ilk baktigi yer kitapyurdudur.
Bilgisayar bilimleri elektrik-elektronik ile alakali ve aslinda giris
niteligindeki ders kitaplarini vs cikardiginizda
universite kitaplari matematik-istatistik kategorisinde (makina ogrenme,
otomatlar, ayrik matematik algorithma giris vb disinda):
Mithat Idemen,  Lineer Sinir Deger Problemleri (itu vakfi 2015)
Adnan Tezcan, Modul ve Halka Teorisi (Efil 2015)
Arif Sabuncuoglu, Differensiyal Geometri (Nobel 2017)
Figen Uysal, Lorentz Grubunun Uniter Temsilleri (Akademisyen Kitapevi 2019)
Ali Erdogan, Ozel Fonksiyonlar ve Orgonal Polinomlar (Nobel, 2019)
Fatma Bulut, Matris Gruplari (Gece Kitapligi 2020)
Mehmet Caglayan ve Okay Celebi Kismi Differensiyal Denklemler (Dora, 2021)

cikmis yayinlar kaliyor son bes sene dedigimizde bes kitap
bizim donemimize dusucek kitap sayisi zar zor uc gecmiyordu.

burda dikkat etmeli. bir cok universite yayinevi kitaplarini bu iki siteden
yapmiyor olabilir
yada baska yayinevleri. odutu vakfindan cikan yildiray ozanin kitabini
odtu vakfi yayinevinden bulmak epey zamnimi almisdi yada tmd cikan ve md
tanitimini yaptigimiz ve
pdf olarak da indirebilen kitapda bu sitelerde yok.

turkiyede universiteler artik bir kac istisna kampus universiteleri
bunlarin kitapcilarinin durumunu degerlendirmeyi o unide calisanlara
birakiyim.
benim gorduklerimin hepsi icler acisiydi (devletide ozelide). bu kitapcilar
genelde
o universitede okutulan ders kitaplarini barindirir (bununda kendige gore
bir mantigi var)
benim yasadigim yere yakin iki universiteye hitap eden bir kitapevi eskiden
muhendislik fakultesi kitaplarini barindirirken bunlar
uzak kampuslere tasindigindan
fiziki kitapcisinda artik bulundurmuyor. Bu sehir merkezlerinde D&R remzi
disinda artik
her sehirde bir kac tane kalmis kitapci icinde gecerlidir.
ankarada herkesin bildigi dost kitap evinde universite matematik kitap
bolumu (populer bilim bolulumu disinda) olmakla birlikde
hic bir zaman odtu (vakfini) kitaplarini gormedim. genelde gazi ve ank
unilerinde okutulan kitaplar bulunur.

Boyle olunca kabaca servis ders kitaplari disinda yayinlanmis bir matematik
kitabinin herhangi bir sehirdeki
kitapciya veya kampus kitapcisina ulasmasi oldukca zordur. helede
yayincisinin boyle bir dagitim agi kuvveti
olmiyan bir yayinevi ise.  ogretim uyesininde verdigi dersin kitabini kendi
secmek en dogal hakki oldugundan ve
hele okutulan ders icin referans verilmedigi surece ogrencilerin
dolasip boyle bir kitabi merak edip edinmek ogrenmek isteyecek ogrenci
sayisi log(turkiyedeki toplam mathogrencisayisi)
mertebesindedir (loglog mertebesi bana gore daha tutarlidir...)

md editorlugu donemimizde bize bazi yayinevlerinden cikmis kitaplar
onerilmisdi. internet sayfasina girdigimizde
kendi sitelerinde o kitap listelenmiyordu. artik basilmiyor olabilir ama
hic listelenmemeside ilgincdi.

turkiyede 2015 kadar bir cok yeni universitenin acilmasinin turkce
universite kitap cevirisinde
bir hareketlenme yasanmisdi. bilgisayar bilimlerinin belli basli klasik
nitelendirilecek kitaplarini
turkceye cevrilmisdi (ozellikle pearson yayinevinin telifli anlasmali
tercumeleri).

buna benzer giris kitabi disindanda matematikde benzer bir
ornek gozukmuyor.

bana springer cambridge, oxford press ams vb esas yuksek lisans doktora ve
arastirma kitaplari
basan yayinevlerinin hindistan latin amerika cin gibi ucuz kagit ve basit
baski kalitesi verziyonu cok dogru gelmiyor.
olursa sevinirim ama turkiyede oyle bir tutkulu  matematik kitabi okuyucu
kitlesi yok. kagit ustunde cokda
gercekde o sayi yok bence.  fransizca ne kadar bu duzey kitaplar fransizca
cikiyor bilmiyorum ama
ders notlerinda olusmamis alamanca yazilan kitap sayisi yilda toplam
matematik alanlarinda bile ucu besi gecmez)
bunlar aslinda kendi baslarina birer kita 500milyon ve birer milyarlik bir
pazar alim gucleri
cok olmasa bile hacimin oneminden deger...

genel manada satilan kitaplarin lisans duzeyi ve girs kitaplari oldugu
dusunuldugunde
matematik ozelinde zaten lineer cebir kalculs diff vb diger alanlarla ortak
okutuldugundan
yayincilar acisindan bir kac istisna konu disinda turkce matematik kitabi
baskak cok manali gelmiyebilir.  kitapyurdu barindirdigi her kitapdan
kac tane sattigini gosterir
bakmakda fayda olabilir.

benim turkiyedeki matematik kitaplari basan yayinevleri ile bir
tecrubem yok bu konulari
bilgililerin yazmasini umit ediyorum.

simdi okuma aliskanligi hizla degisiyor hele turkiyede fotokopi merkezleri
cok gelismis ve sizin evde
mal edemiyeceginiz fiyatlara fotokopi hizmeti veriyorlar.

turkce matematik kitabi yazarinin telif ucreti disinda bir talebi yoksa (ki
en dogal hakkidir yogun emek
bilgi ve zaman gerektiren bir is). Helede
acikkaynak telf haksisiz yayinlamaya goz kirpiyorsa
en dogru yol tmd catisi altinda turkce ders kitaplari ve
turkiyedeki matematik etkinliklerindeki
verdigi derslerin ders notlarini (turkce veya ingilizce) ummuma acmak ve
ayni zamanda bir hakemlik surecinden gecmeyi
uygun gorurse hem kitap yazari hem tmd hem okuyucu icin guven itibar
saglar.

burda tmd yayincilik yapacagi yerine hakemlik yapicak kisileri bulmak
duser.
onun disinda latex ve turkce ile ilgili seyler yazarin kendisine kalmisdir.

hakemlik surecinden gecmis bir ders notu veya kitabi tmd kendi logosu
altinda pdf olarak acar
yazarda istedigi ortma kor veya paylasabilir.

gercekden merakli ogrenciler butur turkce yazilmis kitaplara ve ucretsiz
erisimini tmd uzerinden yapabilir
ogrenci ister basar ister pdf uzerinden okur ona kalir ama erisim problemi
cozulmus olur.

saglikli ve bol esintili bir yaz dileklerimle

turker