[Turkmath:5194] A.Süleyman Üstünel ve Arif Mardin meslektaşlarımızı tanıyalım!

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Sun Oct 17 10:41:44 UTC 2021

"*şembelekçi ylmz hodja*" diyorlar bana...
halbuki ben sadece başkalarının yazmaya cesaret edemediği
veya yazmak istemediği
dolayısı ile benim yapmam gerekenleri yazıyorum.
bu da böyle biline!

Selman dan sonra şimdi de A. S. Üstünel çıktı karşımıza JTM editörlüğünden
atılan bir başka kişi olarak. ironi ile karışık sadri alışık, kendi
mesajından:
"*A. S. Üstünel diye bir editörü de şutlamışlar, bir zamanlar, Silivri
mapusane olmadan önce, stokastik analiz konusunda vs. vs. ..". *

elbette merak eden açar sorar google amcaya "*kim bu Üstünel?"*
ama gelin biz  ASÜ yü hocası Uluğ Çapar Abi den okuyalım:
*"**Üstünel  dünyada stokastik analiz konusunda tanınmış 3-5 isimden
biridir.*
*Malliavin Calculusn kurucusu Paul Mallavin'in de sağ kolu idi hayatta
iken.*
*Stokastik analizde çığır  açan, ilk Gauss ödülünün sahibi, adına İto
Calculus,*
*İto integral, İto stochastic pde  olan Kiyoshi İto'nun 90 cı yaşına
girdiğinde*
*dünyadan tebliğ vermesi için ismen çağrılan 10 matematikçiden biri idi
(Von Mises için  ismen tebliğ istenen Cahit Arf' ınki ile kıyaslanır bir
başarı. Şu farkla ki İto mekanikçi Von Mises 'ten daha büyük bir adam)..*
*Süleyman'ın (Fen Liseli) hayatta aldığı ilk prob. dersinin (ODTÜ math 310)
hocası*
*bendim. Bununla gurur duyuyorum. Benzeri şeyi Ercüment için temenni
etmiştim.*
*Süleyman ODTÜ - M.S.  ten sonra Fransa'da hem "troisieme cycle" doktorası
(M.S. ile kıyaslanır) ve hem de "Doctorat d'Etat" (devlet doktorası) yaptı.
İkincisi 8-10 senede alınıyor. Eserler üzerinden veriliyor.  Doktora
jürisinde Laurent Schwartz  vardı.*
*Süleyman'ın Springer'den 3 monografı, çoğunluğu Journal of  Functional
Analysis dergisinde çıkmış 100 küsur makalesi var. Ben Bilkent' te iken o
yılın (1991 olmalı)  bilim ödülü için aday gösterdik.  Fakat
karşısında benzer konularda Amerika'da çok meşhur olmuş Erhan  Çınlar
vardı, ona verdiler. O tarihte de *
*de CV si o kadar kalabalıklaşmamıştı, (monograph lar filan daha sonra).  *
*Zaten kendisi de ödül ile hiç ilgilenmez.*
*67 yaşında Ecole Normal des Telecommunication'dan emekli olunca Sabancı'ya
gelmek istediğinde kişilik uyuşmazsızlıkları yüzünden kabul görmedi. *
*(Biraz patavatsız bir adamdır Süleyman...)*
*O da daha önce sabbatical ını yaptığı Bilkent'e başvurdu.  *
*Benim de çok kuvvetli referansım ile aldılar.*
*Sanırım Bilkent'in büyük bir kazanımı oldu. *
*Sabancı derdine yansın.*
*Uluğ Abi"*

gelelim ikinci meslektaşımıza:
(Üstünel le benzer konularda olduğu için, eh bir de Ulu Abi var işin
içinde,
"*arif e tarif gerekmez"* misali, Mardin' in aklıma gelmesi gayet de
normal).
Bilmiyorum JTM de editör olup olmadığını ama alın size şutlanacak kalitede
bir meslektaşımız daha. elbette onu da google amcadan tıklayabilirsiniz,
ben yine de kendi izlenimlerimi siz aziz okuyucularımla paylaşayım:
Fransadan gelerek BOUN da bir yaz okulunda  ders verirken aynı ofisi
kullandık, oradan bilirim: kişiliğine yakışır ilk ismi ile Arif Mardin pek
sakin sessiz fazla öne çıkmayan, sorulmadıkça konuşmayan, öğrencileri ile
çok yakından ilgilenen, diğer taraftan meslektaşları ile arasındaki
mesafeyi koruyan kıyak birisidir.
İşte Nesin Matematik Köyünde verdiği bir dersin içeriği:
Başlık: A Rigorous Introduction to Basic Probability Theory
Eğitmen: Arif Mardin
Kurum: –