[Turkmath:5388] Re: [Tmd-uye: 3218] Nesin Yayınevi bir ''mal mülk'' değildir.

Zafer ERCAN zercan at ibu.edu.tr
Thu Jan 13 22:26:10 UTC 2022

Ali hocam,

Bir öndeğerlendirme niteliğinde olan açıklamayı okudum. Genele sunduğunuz bu değerlendirmeyle ilgili detaya girmeden kısmi de olsa çok kısa bir yanıt vermek istiyorum.

1. Riesz temsil teoreminin  fonksiyonel analiz kitabında ne aradığı ısrarla sorgulanıyor: Bu teoremin modern versiyonu  reel analizle fonksiyonel analizin arakesitinde
yer alan bir teorem olup,  bu teoremin yer almadığı bir fonksiyonel analiz kitabını bilmiyorum, bilen biri varsa örnek göstersin! Bu teorem klasik ölçüm ve integral teoriden
modern fonksiyonel analizin oluşmasını  sağlayan en temel öncül teoremlerden biridir.

Bu teoremin kitapta yer almasının bir bir başka doğal nedeni: Fonksiyonel analizin en temel örneklerinden biri sürekli fonksiyonlar uzayı olup, bu uzayın dualinin ne olduğunun ifade edilmeden fonksiyonel analiz yapılamayacağını da kitapta vurgulu bir biçimde yazıyorum.

Bu teoremin klasik formunun fonksiyonel analizde ne işi olduğu sorusu belki kısmen de olsa sorulabilir ki, bunun da yanıtı modern halinin arkasında yatan fikrin ne olduğunu anlamak için, olacaktır.

Sonuç olarak, Riesz temsil teoreminin fonksiyonel analizin en önemli üç teoreminden biri olarak bilinir.

2. Bir başka şey, topolojik gruplara neden çok yer verildiği: Bir grup üzerinde kurulacak cebirsel yapıya uyumlu süreklilik kavramını anlamadan bir vektör uzay üzerinde
kurulacak uyumlu süreklilik kavramı nasıl anlaşılacak? Anlaşılamaz! işte bu nedenle yer verildi. Bir çok klasik fonksiyonel analiz kitabında bu yaklaşımın olmadığı ise doğrudur. Bu durumu da zaten önsözde açıklandı.

3. Kitapta topolojik gruplara yer verilmesinin yeterli olmadığını, bu yetersizliğin toplojik halka ve modüllerin de verilmesiyle kaldırılabileceğini ama bu durumda kitabın
hacminin artmış olacağı vurgulu bir biçimde önsözde yazıyorum.  Bu nedenle kitabın bu halinin eksik olduğunu vurgulamak için kitabın adının Fonksiyonel
analiz 1 olduğunu da yazıyorum. Değerlendirmen bu akış içerisinde fonksiyonel analiz 2 kısmını gördüğünde topolojik modüllere neden yer verildi, diye sorabilecektir.

4. Değerlendirmecinin ''Bu arada tarihe bu kadar önem veren biri, Riemann integrali diye verilen tanımın aslında, eşdeğer olsalar bile, Darboux integrali olduğunu biliyor olmalı.'' ifadesinden ne demek istediğini gerçekten anlamadım.

Değerlendirmeyi yapan arkadaşa ve size teşekkür ederim.

Selamlarımla,

Zafer Ercan

(Birinci kitabımı neden çektiğimi size yazıyla açıklamıştım. O açıklamamam da bir şey eksik kalmıştı. Bu eksikliği  ''muhattap olmama'' kararınızı taciz etmeden size özel olarak birazdan yazacağım.)