[Turkmath:8947] Re: formasyon

naci cangul ncangul at gmail.com
21 Nis 2013 Paz 23:53:12 EEST


Sevgili Matematikçiler ve Matematik severler,

Muhammed'in dediği konuda gerçekten çok kişi çaba harcadı son yıllarda ve
sonunda ciddi bir adım atıldı. Umarım bu, Türkiye'de temel bilimlerin
hakettiği değeri görmesine giden yolun bir başlangıcı olur. 2009 yılında
aslında lisans düzeyinde formasyon alma hakkı tanındı alan fakültelerine
ama Eğitimsen denen sendikanın mahkemeye vermesi sonucunda Danıştay 8.
Dairesinde, YÖK'ün avukatının konuya hakim olmayışının da sonucu olarak
iptal edildi bu uygulama. Sebebi de Eğitim Fakültelerindeki orta
öğretimlerin 5 yılda öğretmen yetiştirmesi ve bizim bu işi 4 yılda yapacak
olmamızdı. Aslında o uygulamaya geri dönülebilse çok daha iyi olacaktır
fakültelerimizin tercih edilmesi adına.

Bu esnada yapılacak olan çok şey daha var. Fen-Edebiyat Fakültelerinin
sadece öğretmen yetiştiren fakülteler olmadığını, kaliteli eğitimin
verildiği fakülteler olduğunun altının çizilmesi, mevcut kontenjanlarla bu
eğitimin kalitesinin düşmekte olduğu, azaltılması gerekliliği mutlaka
kamuoyuna ve üst kurumlara anlatılmalı. 4+4+4de son dördün bizim
mezunlarımız tarafından verilmesinin doğallığını pek tartışan yok,
birçoğumuza göre orta kısımı bile eskiden olduğu gibi Fen-Edebiyat
mezunları verebilir.

Son dönemde gerçekten çok sayıda rapor ve gazete haberi hazırlandı konuyu
savunan. İsmet Berkan'ın yazısındaki TFD raporunu, Abbas Güçlü'nün
yazısını, FEDEK'in bu yılki toplantısının sonuç bildirgesini,
üniversitelerin ÜAK'ya yolladıkları raporları ekte ilgililerin dikkatine
sunuyorum. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesinin de ÜAK'ya
gönderdiği görüşünü ekliyorum. Aslında YÖK 18inde bu kararı aldı ama daha
fazlasını bekliyorum, çünkü ÜAK 19unda iki gündemle toplandı, biri mesleki
eğitim, diğeri ise temel bilimler. Bundan sonraki YÖK genel kurullarında da
ÜAK dan çıkacak karar neticesinde güzel gelişmeler olacağını düşünüyorum.

Tüm emeği geçenlere teşekkür ediyor, ülkemize hayırlı olmasını diliyorum ve
hepinizi sevgiyle selamlıyorum.

naci


21 Nisan 2013 15:28 tarihinde Muhammed Uludag <muhammed.uludag at gmail.com>yazdı:

>
> Değerli Meslektaşlarım,
>
> Bilindiği gibi 2012'de YÖK kararıyla FEF mezunlarına öğretmenlik
> formasyonunun kaldırılması, bu bölümlerin öğrenci sayılarında, niteliğinde,
> en önemlisi de öğrenci motivasyonunda çok olumsuz bir etki yaptı.
>
> Bu karar geçtiğimiz hafta YÖK tarafından iptal edildi. Ancak bu verilen
> zararı telafi etmek için yeterli değildir. Aşağıdaki gibi önlemlerle
> desteklenmelidir.
>
> * Lise matematik eğitimi vermek için FEF mezunu olma şartı getirilmesi
> * Matematik doktorası olanlara iyi şartlarda öğretmenlik yapma yolunun
> açılması
> * Devlet kurumları ve özel şirketlerin matematik bölümü istihdam etmesinin
> sağlanması
>
> Ülkemizde araştırma ve teknolojinin öne çıktığı bir dönemdeyiz. Ancak
> karar mercileri, matematiğin araştırma ve teknolojideki insan altyapısını
> hazırlama rolünü görememekte, daha somut, kısa vadeli ve çabuk sonuç alınan
> projelere yönelmektedirler.
>
> Maalesef bizim de bu konuyu gerektiği gibi anlatabildiğimiz söylenemez...
>  Aşağıda Güven Sak'ın makalesine bağlantı ve İsmet Berkan'ın konu hakkında
> yazdığı makalesi bulunmaktadır.
>
> Hürmetler
> --
> A. M. Uludag
>
>
>
> Güven Sak<http://www.radikal.com.tr/radikal.aspx?atype=radikalyazar&articleid=1103332&categoryid=101> -
> Radikal
>
> İsmet BERKAN <http://www.hurriyet.com.tr/index/ismet_berkan>
> iberkan at hurriyet.com.tr
>
> Temel bilimlerden kaçış bu hızla sürerse 2023 hedefleri zor tutar
>
> SÖYLEYE söyleye dilimde tüy biten basit ama derin ilişkiyi bir kez daha
> tekrar edeyim:
>
> *Önce kendi biliminiz olacak, sonra o bilime dayalı teknolojileriniz,
> sonra da o teknolojiyle üretilmiş kendi tasarımınız ürünleriniz.
> *Kendi biliminiz olmazsa, bilim yapma işini başka ülkelere, milletlere
> bırakırsanız, doğal olarak o bilimle üretilmiş teknolojileriniz de olmaz;
> en fazla o teknolojilerin kullanıcısı veya taşeron üreticisi olursunuz.
> Bizim sorunumuz, bu basit ama aslında çok derin ilişkiyi tam olarak
> kavrayamamak, *dünyanın ileri ülkeleriyle aramızdaki farkı onlardan
> teknoloji transfer ederek veya o teknolojiyi uygulayan mühendisleri buraya
> getirerek çözeceğimizi sanmak.
> *Yıl 2013. Umarım bu işin böyle olmadığını, daha yüksek katma değer
> üretmek, vatandaşlarımıza daha iyi bir hayat sağlamak için bilim üretmemiz
> gerektiğini öğrenmişizdir.
> Çünkü bunu öğrenmediysek, ülkemiz için Cumhuriyet'in 100. kuruluş
> yıldönümü olan 2023 yılı için koyduğumuz iddialı hedeflere ulaşmamış da
> imkansız değilse de çok zor olur.
> Türkiye, petrol, doğal gaz veya altın gibi yeraltı kaynaklarıyla zengin
> olamayacağına göre, bu işi bilim yoluyla yapacağız.
> Zaten şu örneği vermem lazım: *Pirincin 1 kilogramı 2, etin bir kilogramı
> 15, bugün yerlisini ürettirmek için hükümetin iş dünyasıyla kavga ettiği
> otomobilin kilogramı 50, uçağın kilogramı 250, dizüstü bilgisayarın
> kilogramı 1000, cep telefonunun kilogramı 5000, uydunun kilogramı 100 bin
> dolar.
> *Yani, bilgiye, bilime ve o bilimden kaynaklanan yüksek teknolojiyle
> yaptığınız ürünler, her durumda petrolden daha verimli ve daha yüksek katma
> değer üreten ürünler.
> Ama bizim, eğer varsa, bilime dayalı teknoloji ürünleri üretme hedefimize
> ulaşmamızın önünde çok önemli bir engel var: Ülkemizde temel bilimler
> eğitimine zaten az olan ilginin giderek daha da düşmesi.
>
> *Şu tablo önemli:
> Yıllar       Kontenjan      Boşluk oranı*
> 2010         39.811          16.45
> 2011         34.588          28.90
> 2012         29.994          56.12
>
> Bu rakamlar üniversite yerleştirme rakamları. Kontenjanlar ise ülkemizin
> temel bilimler fakültelerinin kontenjanları. Temel bilim derken, fizik,
> kimya, biyoloji, matematik, moleküler biyoloji ve genetik, astronomi ve
> uzay bilimleri, istatistik gibi fakülte ve bölümleri kastediyorum.
> Son üç yılda bu bölümlere ayrılan kontenjanda 10 binlik bir düşme olduğu
> halde hala kontenjanları kolduramıyoruz. 2012 yerleştirme sonuçları bir
> felaketi gösteriyor: *Yaklaşık 30 bin kontenjanın yarıdan fazlası (yüzde
> 56) dolmamış. Sırf bu sebeple çeşitli üniversitelerimizde tam 58 tane temel
> bilim bölümü kapanmak zorunda kalmış 2012'de. Bir önceki yıl da 58 bölümün
> kapısına kilit vurulmuştu.* Bakalım bu yıl neler olacak?
> Bu tablonun tam olarak göstermediği bir gerçek daha var: Çoğu
> üniversitemizde temel bilimler bölümlerine giriş için aranan taban puanı,
> aynı üniversitenin mesela İşletme Fakültesi için aranan puandan daha düşük.
> Dolayısıyla, temel bilimlere gelen bu düşük puanlı öğrenciler, o bölümün
> gerektirdiği matematik bilgisi başta olmak üzere temel bilgilerden yoksun
> oluyorlar ve daha birinci sınıfta dökülüyorlar.
> Bu, bir yanıyla baktığınızda çok çetrefilli, başlangıcı taa ana okuluna
> kadar uzanan büyük bir problem, bir yanıyla baktığınızda da görece basit
> önlemlerle çözülebilir bir sorun.
> Sorunun köklü çözümü ilk ve orta eğitimi düzeltmek, onun seviyesini
> yükseltmekten geçiyor, buna kuşku yok. Ama basit önlemlerle temel bilimler
> öğrenci sayısını arttırmak da mümkün, dediğim gibi, bunun için bu bölümleri
> seçecek öğrencilere çekici burslar vermek, bugün İşletme, ekonomi, tıp,
> bazı mühendislik dallarına giden nitelikli öğrencileri temel bilimlere
> çekebilir. Ama bu geçici bir çözüm olur.
> Sanırım doğrusu, aynı anda iki çözümü birden zorlamak.
>
> *Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri'nin de yazarları arasında yer aldığı
> rapor*
>
> BU yazı boyunca yararlandığım bilgilerin tamamını, geçen son baharda
> yazılmakta olduğunu haber verdiğim bir rapordan aldım. Raporu, Türk Fizik
> Derneği'nin önayak olmasıyla geniş bir uzman ekip hazırladı.
> *'Türkiye'de Temel Bilimler: Durum Tesbiti ve Yapılması Gerekenler'* başlıklı
> raporun yazarları arasında Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreteri Prof. Dr.
> Mustafa İsen de var.
> Rapor, Üniversitelerarası Kurul'da tartışılmaya başlandı. Yakında YÖK'ün
> de gündemine gelecek tahmin ediyorum, ki bildiğim kadarıyla YÖK ve TÜBİTAK
> zaten raporda önerilen bazı önlemler üzerinde çalışıyor.
> Ama anlatmaya çalıştığım gibi mesele sadece üniversiteyi, YÖK'ü
> ilgilendiren bir mesele değil.*Konu önemli ve o yüzden hükümet düzeyinde
> ele alınıp hükümet düzeyinde bir stratejinin oluşturulması gerekiyor.
> *Hafta içinde rapordan söz etmeyi sürdüreceğim; çünkü bence çok önemli
> tespitler yapıyor ve öneriler getiriyor.
>
> _______________________________________________
> Turkmath mailing list
> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>
>


-- 
Prof. Dr. Ismail Naci CANGUL
Bologna National Expert,
Dean of the Faculty of Arts and Science
Uludag University
Department of Mathematics
Gorukle 16059 Bursa/Turkey

Tel:  +90.224.2940055
       +90.224.2941756
       +90.224.2941657
Fax: +90.224.2941898
        +90.224.4429044
e-mail: cangul at uludag.edu.tr
           ncangul at gmail.com
web: http://homepage.uludag.edu.tr/~cangul/
-------------- sonraki bölüm --------------
Bir HTML eklentisi temizlendi...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/private/turkmath/attachments/20130421/bb302c31/attachment-0001.html>
-------------- sonraki bölüm --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: 20130416 Temel Bilimlerle İlgili Üniversitelerin Görüş ve Önerileri.docx
Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Size: 166049 bytes
Desc: kullanılamıyor
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/private/turkmath/attachments/20130421/bb302c31/attachment-0003.docx>
-------------- sonraki bölüm --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: 20130419 ÜAKya temel bilimler raporumuz.docx
Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Size: 20730 bytes
Desc: kullanılamıyor
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/private/turkmath/attachments/20130421/bb302c31/attachment-0004.docx>
-------------- sonraki bölüm --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: TFD-Türkiye'de Temel Bilimler Durum Tespiti ve Yapılması Gerekenler Hakkındaki Komisyon Raporu.pdf
Type: application/pdf
Size: 577438 bytes
Desc: kullanılamıyor
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/private/turkmath/attachments/20130421/bb302c31/attachment-0001.pdf>
-------------- sonraki bölüm --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: abbas güçlü temel bilimler nasıl yok oluyor.docx
Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Size: 27358 bytes
Desc: kullanılamıyor
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/private/turkmath/attachments/20130421/bb302c31/attachment-0005.docx>


Turkmath mesaj listesiyle ilgili daha fazla bilgi