[Turkmath:4062] bir "matematik flood" ı ve tarihe 2 not:

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Tue Aug 13 10:35:13 UTC 2019

benim öğrencim olduğunu söyleyerek ali nesin in kapısını çalan bir
arkadaşın başlattığı bir posta akışı: (mail flood):

On Tue, Mar 26, 2019 at 1:49 AM Ali Nesin <anesin at nesinvakfi.org> wrote:

> Koltuktan kalkıp masanın başına geçersen belki sorunun cevabını bulursun.

şimdi sıra bende:
Bay ARH neden bu soruyu direk bana sormamışki?
(meğerse benim emailimi bulamamış, olabilir, iyi ki AN var diyelim).
Ali de bilir ki bu torpakların gelmiş geçmiş en iyi lineer hocalarından
birisi de y.a. dır!... (*)
Sayın ARH bey  benden lineer dersi almış ama şu sözümü unutmuş:
*Ders kitabımız  MİT den  Strang ın kitabını devamlı yanınızda taşıyınız!*
Bahsi geçen paoblem Section 4.4 dedir!
Ali "*Koltuktan kalkıp masanın başına geçersen...** "* derken
bunu kendin de yapabilirsini kastediyor veya
en azından google a *"area triangle 3D determinant"* yazmanızı öneriyor:
https://math.stackexchange.com/questions/2152754/calculate-3d-triangle-area-by-determinant
goley gelsin!
y.a.
(*): mecbur bırakılmadıkça kendimden bahsetmem!
Öğrencinin kendisi çözerek daha iyi öğreneceğine inandığım  problemleri
sınıfta,
istenmedikçe, çözmezdim.
*Tarihi Not I: *Boğaziçinde bir yaz döneminde verdiğim lineer cebir
dersininin bir gününü
o an İstanbulda bulunan  *Selman Akbulut* a vermiştim.
Keşke o dersin videosunu, en azından tahtanın resimlerini çekseydim.
Türkün aklı işte...
Selman 90 dakikada bütün lineer cebiri bitiriverdi.
O  dersi  ilerde matematikçi olan *Barış Coşkunüzer * çok iyi anımsar.
*Tarihi Not II: *Kompleks dersimde* sinx/x* in - sonsuzdan + sonsuza
intrgralini sınıfta almadım diye bir meslektaşım (AE) bölümü başıma
geçirmişti...
ama şeytan onu şaşırtmış, kendisini ele vermiş ve bir başka foyası da
ortaya çıkmıştı..:)
Alınacak ders: *şeytan her zaman iş başındadır! *(Bulgakov dan: Üstat ile
Margarita) <https://www.wikiwand.com/tr/Usta_ile_Margarita>
ODTÜ öğrenci notlarıma baktım, viskici İskoç kompleks hocamız da bu
intrgrali  bize ev ödevi olarak aldırtmış. Daha sonraki yıl *Ferit Öktem *hoca
da matematiksel fizik dersinde aynı şeyi yapmış.
ARH nin örneğine gelince:
"*> A(0,0,4) B(1,0,2) C(0,1,1) noktalarının birleşmesiyle oluşan bölgenin
alanı kaç br2?*
*> 0 0 41 0 20 1 10 0 4   şeklinde yazıp determinantlı bir çözüm
yapılabilir mi? "*
Benim öğrencim bu determinantın alan değil, O(0,0,0), A(0,0,4) B(1,0,2)
C(0,1,1)
noktalarının belirlediği parallelpiped (paralelyüz) ün hacmi olduğunu
bilir!
(Strang, sayfa: 241, Exercise: 4.11)

y.a.