[Turkmath:4722] Odul alan matematikciler, Matematik dergileri

yalcine at fen.bilkent.edu.tr yalcine at fen.bilkent.edu.tr
Sun Dec 27 09:34:16 UTC 2020

Degerli liste uyeleri,

1) ODTU Parlar vakfinin her yil verdigi bilim odullerinin sahipleri aciklandi.

https://parlar.org.tr/2020-yili-odulleri/ <https://parlar.org.tr/2020-yili-odulleri/>

Bu yil bilim odullerinden birine Burak Ozbagci layik gorulmus. Burak’i bu basarisindan
dolayi kutluyorum. Fazlasiyla hak edilmis bir odul. Parlar Vakfi odullerini kazananlar listesinde
tesvik odulu kazananlar arasinda da uc matematikci var:

Kagan Kursungoz-Sabanci Universitesi
Sinem Onaran-Hacettepe
Aysel Erey-Gebze Teknik Universitesi

Bu genc arkadaslari da basarilarindan dolayi kutluyorum.

Bu vesileyle 2021 Bagep odulleri icin basvurularin acildigini duyurmak istiyorum. Basvurular icin
son tarih 29 Ocak 2021. Daha detayli bilgiyi asagidaki linkte bulabilirsiniz:

https://bilimakademisi.org/bagep-2021-cagrisi-29-ocak-2021-son-basvuru/ <https://bilimakademisi.org/bagep-2021-cagrisi-29-ocak-2021-son-basvuru/>

Gectigimiz yil TUBITAK ve TUBA’nin verdigi oduller arasinda odul alan matematikci yoktu.
Bence bu bir eksiklik. Odul alanlar arasinda daha cok matematikcinin olmasini hepimiz
isteriz saniyorum. Degerli calismalari olan arkadaslarin bu odullere basvurmasi bu acidan
cok onemli. Matematik derneginin her yil en iyi makale odulu vererek o yilin en iyi matematik
calismalarini odullendirmesinin gelecekte iyi olacagini dusunuyorum. Umarim bunu hayata
gecirebiliriz.

2) Matematik dernegi ile ilgili baska bir haber ise Matematik Dunyasi dergisinin yayinlanmis
olmasi. Pandemi dolayisi ile iki sayi birden yayinlanan Matematik Dunyasi dergisi toplam
220 sayfa. Cok kaliteli, dolu dolu bir sayi olmus. Emegi gecen herkese tesekkur ediyorum.
Dergiyi Nesin Vakfi araciligi ile siparis edebiliyorsunuz. Sanirim bayilerde de olacak. Bu
konuda calisan arkadaslar da belki ileride bununla ilgili yazarlar. Dergiyi siparis etmek icin:

https://www.nesinyayinevi.com/urun/matematik-dunyasi-dergisi-sayi-108-109 <https://www.nesinyayinevi.com/urun/matematik-dunyasi-dergisi-sayi-108-109>

3) Matematik’te akademik dergiler konusunda buyuk donusumlerin oldugu yillardan geciyoruz.
Kaliteli dergi olarak bildigimiz bazi dergiler pahali olmali dolayisi ile protesto ediliyor ve editorler
gruplari istifa edip yeni dergiler cikariyor. Bununla ilgili ozellikle Avrupa’da buyuk tartismalar oluyor.
Avrupa birligi arastirma fonlari koalisyonu asagidaki ifade ile ozetlenebilecek bir plani uygulamaya
koymayi dusunuyor (Plan S deniyor).

“By 2020 scientific publications that result from research funded by public grants provided by participating national and European research councils and funding bodies, must be published in compliant Open Access Journals or on compliant Open Access Platforms.”

Bu plan uygulamaya kondugunda zamanla iyi dergilerde yayin yapabilmek icin dergiye odeme yapmaniz
gerekecek. Bu bugunlerde kabul ettigimiz dergiye odeme yapiyorsaniz yayininiz kaliteli degildir ilkesine tamamen
ters bir durum. Bu konuyu bence daha detayli olarak tartismamiz gerekiyor. Belki bir ara firsat bulabilirse
Betul Tanbay bize bu konuda daha detayli emailler atar ve Avrupa Matematik Derneginde bu konu uzerinde
neler konusuluyor bilgilendirir. Bu gelismelere karsi Turk matematikcileri olarak yapabilecegimiz seylerden
biri de ucuza basilabilecek (belki de e-dergi olarak), butun matematik konularini iceren, kaliteli ve Tubitak vb
gibi kuruluslardan bagimsiz bir akademik dergi cikarmaya calismak olabilir. Bununla ilgili Turkiye’de aktif
olan matematik gruplarinin dusunmeye baslamasi iyi olacaktir. Bu konuda iyi bir ornek Tunisian Journal
of Mathematics. Sayfasi su:

https://msp.org/tunis/about/journal/about.html <https://msp.org/tunis/about/journal/about.html>

Sayfada ilk paragraf su

"The Tunisian Journal of Mathematics (TJM) is an international publication organized by the Tunisian Mathematical Society and published in electronic and print formats by MSP in Berkeley. It publishes research articles in all areas of mathematics. These will be selected by a distinguished, international board of editors based on outstanding quality and interest, and according to the highest international standards."

Editor grubu da cok iyi matematikcilerden olusuyor. Boyle bir dergiyi sadece Turk matematikciler
olarak yurutmemiz zor olabilir ama simdiden tanidigimiz onemli matematikcilere bu konudan
bahsederek belki boyle bir derginin hayata gecmesi icin ilk adimlari atabiliriz. Yayinevi olarak
msp sanirim hepimizin pozitif olarak bakacagi bir olusum.

https://msp.org

Alternatif olarak yeni bir dergi cikarmak yerine bolgesel olarak bu dergiye destek verip
yayinlarimiz buraya gonderebiliriz. Sonucta bu derginin kisaltmasi da TJM :)

Herkese iyi pazarlar dilerim,

Ergun Yalcin