[Turkmath:6076] Ulu (Çapar) Abi de haklı...bi noktaya kadar...

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Tue Apr 18 13:04:08 UTC 2023

On Tue, Apr 18, 2023 at 1:42 PM Ulug Capar <
ulug.capar at connect.sabanciuniv.edu> wrote:

> *Cahit Arf*'ın fiziği önemsemediği pek doğru değil  Şöyle söylediğini
> hatırlarım :
> "Matematik köklü, önemli problemlerin hepsi ya fizikten, ya da
> mühendislikten
> kaynaklanır."
>  Cahit Hoca bilhassa falanca tip cebirlerde filan aksiyomu kaldırıp
> yerine şunu koyalım
> şeklinde suni araştırma problemleri geliştirenlere çok kızardı.
> U.Ç.

bildiğim kadarıyla Cahit Hoca nın da aklında hep
(onun zamanının pek çok matematikçisinin olduğu gib)
Riemann Sanısı <https://www.wikiwand.com/tr/Riemann_zeta_i%C5%9Flevi>vardı.
Bu sanı fizikten veya mühendislikten gelmedi...
AMA son yıllarda görüyoruz ki zeta fonksiyon fizikte de karşımıza çıkıyor.
ve hatta son paylaştığım yazılarda ismi bir kaç defa geçmiş
*Sir Michael Berry* RH yi kuantum mekaniğindeki enerji spektrumları ile
analoji kullanarak çözmeyi deniyordu
benim bu konuda da bir hatıram var, (*Ek *te).
Riemann Hipotezi dedikte:
Haber Güzelbahçe'ye ulaştığında *Robert Langlands* la birlikte Ersan'ın
şarabı ile
kadeh kaldırmıştık *Sir Michael Atiyah*'ın giderayak yaptığı şu şakaya
<https://aperiodical.com/2018/09/atiyah-riemann-hypothesis-proof-final-thoughts/>
:

[image: Langlands la şerefe.jpg]
*Paul Erdoş* "3n + 1 - Collatz-*Hasse* Problemi"
<https://drive.google.com/file/d/18rak-w4jmVuf6t40eKwcAIoRzB9ge39p/view?usp=share_link>için
*"insan aklı henüz bunu çözmeye hazır değil" *örneği
*Robert Langlands *da Atiyah'ın esprisi için:* "henüz erken"*  demişti.
Not: Hasse Cahit Arf ın tez hocasıdır ve Arf-Hasse Teoremi
<https://www.wikiwand.com/en/Hasse%E2%80%93Arf_theorem> vardır.

Bakın şimdi aklıma ne geldi:
Giresunlu anam Nahide babam Of lu Ömer in memleketlileri için:
"*Of luları anlayamazsınız, aklınız yetmez"* demişti.
Dikkat edin "*aklınız ermez*" demedi "*aklınız yetmez*" dedi..
Acaba diyorum bazı matematik problemleri de anamın dediği "*Of liler
Kategorisi*"n de olmasın...?

Konumuza dönersek:
Cahit Hoca' nın matematik yanında diğer disiplinlere bakış açısı
biraz yukarıdan dı...
1968-70 öğrenci hareketleri sırasına ODTÜ fıkır-fıkır kaynarken
Cahit Hoca nın Sosyal Bilimcilerle yaşadığı kavgaler bilinir...
ben bir örnek olarak bizzat yaşadığım ahmet gökalp örneğini verdim
bir başka yaşadığım örnek:
küçük bebek deki o meşhur evinde ziyaret ediyordum
kendi ev yapımı likörden içerken matematik konuşuyorduk
her ne olduysa tarihçi eşi hanımefendi
"*ama Cahit ciğim tarih de mühim*" deyince
Cahit Hoca dan benzer davranışı gözledim...