[Turkmath:6075] çevir kzı yanmasın!... Re: 2000 den beri 'Alien Calculus' diye bir konu varmış da benim şimdi haberim olmuş...!

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Mon Apr 17 16:51:19 UTC 2023

walla doğru Turgay arkadaşın dedikleri.
heman düzeltiyoruz.
Farkındaysanız türkçe ile ingilizceyi aynı cümle içinde kullandım ki
kafalar karışsın..
*zaten ben bilerek yanlış yazmıştım...:-).. *
bakalım beni gerçekten okuyanlar var mı, test etmek istedim..:-)
çevir kazı yanmasın...!
en azından bir kişi var...
ramazan ayındayız, buna da şükredeceksin arkadaş..
1 kişi 1 kişidir.. non-empty set.
dikkat ettiniz mi? bu ramazan tv de bir teknik üniversitenin rektörü olan
nihat hatipoglu yok..
sakın  üzülmeyin yenileri türedi
hele şu adam var
[image: image.png]
<goog_792653193>
https://www.youtube.com/live/q5WwKyHeXD8?feature=share
25-35 dakikalar arasında size kuantumun, uzay-zamanın -
kuantum dünyasında ölümün aslında olmadığını bir anlatsın
aklınız durur
adam diyor ki: Newton fiziği: "ya - ya" dünyası
ama kuantum fiziği: "hem - hem" dünyası
walla ben ikna oldum...
allah aşkına birazcık dinleyin
ama küfür etmek yok! ramazan ayındayız..

şu seriler hususunda bir nokta daha var ki bahsetmeden geçemeyeceğim:
oldum olası
yani hem öğrencilğimde ve hem de öğretmenliğimde ben bu seri işini pek
sevememiştim.
hele o convergence testleri listesi varya, sanırım 6 veya 9 tane.
öğrencilere demiştirim: o listeyi cebinizde sınava getirebilirsiniz
buna rağmen ben o konuyu öğrencilerime de sevdirememiştirim.
serileri seven bir kişi tanıdım o da Türk Math in direktöriçesi *Betül
Tanbay* dır...
bakın Turgay hocam, 2) numaralı iddia benim değildir!
git chatGPT ile konuş!
ben de biliyordum orada bir bit yeniği var..
ama chatGPT yi aynen kopyalamaktı maksadım
orijinalliğini bozmam telif haklarına tecavüz olurdu
yok walla, bu dediğim "çevir kaz yanmasın"  durumu değil..!
chatGPT nin işine karışmadım, o kadar!
3) nolu kısımdaki Pi den de sorumlu değilim ben!
dedim ya sevmediğim bir konu bu benim
ama çok mühim olduğunu biliyorum.
fizikçilerin de baş belası
fizikçiler (reel) analiz sevmezler!
epsilon - delta ya ifrit olurlar..
ama gelin görün ki kompleks  analize bayılırlar.
ne idi o kaybolan italyan fizikçinin ismi?
hani bir gemiye binmiş ve bir daha gözükmemiş
Ettore Majorana <https://www.wikiwand.com/en/Ettore_Majorana>
o bir dahi imiş ve kompleks analizdeki singularitelerle
fizikteki parçacıklar arasında bir ilişki kurmuş
kendisinden çok şeyler beklenirken adam aniden
*On 25 March 1938, he disappeared under mysterious circumstances *
*after purchasing a ticket to travel by ship from Palermo to Naples.*
korkarım burada da symplectic cohomology nin Floer hikayesine benzer bir
durum var..
beklenenin veremeyeceği veya daha iyisini yapamayacağını anladığı anda
intihar...
Floer <https://www.wikiwand.com/en/Andreas_Floer> gibi birisinin intiharını
ben köylü asla anlayamadı
bence Ettore de kendisini gemiden denize attı.
(wiki "*hala yaşıyor olabilir*" diyor.. umarım öyledir..)
Serre göre Grothendieck de benzerini yapmadı mı?
*Feza Beyi* çok heyecanlandıran bir konu:
Matematikteki yapıların Fizik de gözükmesi idi.
(matematiğin karakteri hakkında, Feza Beye ters yönde,
yani Fiziğin Matematikte gözükmesi hususunda
Grothendieck in de dedikleri var),
Amarcord (hatırlıyorum, by fellini) Majorana ismi geçince Feza Bey bir
tuhaf olurdu.
Sanki  fizyolojisi değişirdi. Nereden mi biliyorum?
Bana öyle gelmiş olduysa öyledir der geçerim ben bu soruyu.
Edebiyat da bazen olayları olduğu gibi değil de olması gerektiği gibi
anlatır...
Benim de ağzım sulanmıştı Majorana' yı ilk duyduğumda.
Nede olsa Fizikle Matematik kucak kucağa durumu.
Cahit Arf Fizikçileri ciddiye almazdı...
elbette Feza ve Erdal Beyleri severdi,
onlara akademik açıdan öğrencileri gibi bakardı
o hep  yukarılarda idi
fazla öğrenci yetiştirmemiş olmasında da bence kendi seviyesinde
beyin bulamamış olmasından dı...
Şu anı ben yaşadım:
*Ahmet Gökalp* Stanford dan doktorası ile yeni gelmiş.
Bahçeli Evler durağında Cahit Hocayla birlikte Otobüs bekliyoruz.
A. Gökalp i takdim ettim Hocaya
ilk sözü: "*sen de matematiğe gelecekmisin..?"* olmuştu.
Yahu Hoca adam fizikte dr a sını yeni almış,
sen adama diyorsun fiziği bırak matematiğe gel.
Çünkü ona göre Fizik basit ve o kadar da mühim değil.
Esas olan matematik.. Belki gerçekten öyledir...
Johny (von Neumann) ı tanımadım ama Cahit Hoca
benim hayatımda rastladığım emder hızlı kafalar lardandır!

Yeri gelmişken not edeyim:
Cahit Bey gibi Selaniklilerin Mustafa Kemal'e bir başka bağlılıkları vardır.
Biz anlayamayabiliriz.
"O" onların adamıdır.
"O" onlardan dır, aile efradından dır.
O derece yakın hissederler ve sahip çıkarlar "O" na.

Elbette Cahit Hoca nın da  hataları oldu.
Yavuz Nutku nun demesi: gitti mühendizlerin kucağına oturdu
"*bir arabaya sattı bizleri*"
şu yavuz nutku gibi birisi bir daha gelmez geri:
sen tut *Erdal Beye*: "*sen babandan da korkakmışsın*" diyebil..
ne yani, İnönü bizi 2. savaşa mı soksaymış.
o durumda ben, zaten baba yok, dedesiz
<https://docs.google.com/document/d/1lWQ1LKZZ9Vv7LKKIY0uMOMLJZjd0Mx0jDPSp-vMHUbo/edit?usp=share_link>
kalırdım
bir yaz fındık toplama zamanı seferberlik ilan edilmiş
jenderme almış dedemi bahçeden götürüyor
geride bir hatun 5 çocuk
anam Nahide de onlardan birisi
biliyorlar tarihten: bu babalarını son görüşleri.
dedem anlattı bize neler yaşadıklarını:
gemiyle haydarpaşa ya gelmişler. hem gemide hem kışlada inssan yığınları
üst üste.
altta kalanın canı çıksın misali.
trakya sınırında siperlerde uzun süre kalmışlar.
ve bir gün hadi evimize gidebilirsiniz demişler
ne büyük bir piyango.
bir de yavuz nutku nun erdal beye dediğine bak: "*sen babandan da
korkakmışsın*"
yavuz bu, zırhlı dan gelir ismi.
yavuz için benim literatürde bulduğum bir deyim var
onun bilimine de sosyal hayatına da juk oturur:
"*Yavuz Nutku ya Elveda
<https://docs.google.com/document/d/1BLF8pheJXK91xlzZeOhw_LzoBCv00lcHo9MjW5pMO8g/edit?usp=sharing>*"
yazımdan kopya:

Bence, Brezilyalı yazar Jorge Amado nun “Tarçın Kokulu Kız”  kitabından şu
cümle,

Yavuz un bilim adamı felsefesini ve öğrencilerine aşıladığı azmi

en güzel bir şekilde tercüme ediyor:

“dünyanın bütün kadınlarıyla sevişmek mümkün olmayabilir,

ama denemek  lazım...”

Herkes "*Suyu Arayan Adam*" ı okumalı...!!!
[image: image.png]
bir de şunu: "*Büyük Oyun*"
[image: image.png]
Bu yazımı bitirirken, demeden geçemeyeceğim:
Riemann babanın şu teoremi beni hala hayretler içinde bırakır:
*"the Riemann rearrangement theorem, which*

*states that given any conditionally convergent series, we can
rearrangeits  terms to converge to any desired real number, or to diverge
to positiveor  negative infinity. "*

bunun ispatını görmek çok isterim!

*The Last Theore of this message:*
*There is at least one person who dares to read what I am saçmalıyor.*

*kalın sağlıcakla*
*y.a.*