[Turkmath:6341] Bekir Barış'ın son mesajı üzerine çala kalem aklıma gelenler:

yilmaz akyildiz yilmaz.akyildiz at gmail.com
Tue Jan 16 20:06:37 UTC 2024


Arkadaşlar,
Bekir Hoca nın bahsettiği "*mühendis - matematikçi*"  tren(d)i
1960'larda itü inşaat fakültesi nde başlatılmıştır.
o günlerden bugünlere gelinen yollara baktığımda gözlemlerim:
1.) 70 lere kadar itü de fen fakültesi yoktu. benim de zamanımda
(1964-67) tevfik
okyay kabakçıoğlu değil ama (c. arf ın öğrencisi) selma soysal gibi matematikçi
hocalar  mühendislere sanki istanbul üniversitesinde matematik bölümünde "*ağır
analiz*" dersleri anlatır gibi *Dedekind "Kutu" **lamaları*ndan tutun da "
*epsilon-delta"* ispatlarına kadar "*yüksek matematik I, II,III*" altında
calculus yerine ağır analiz dersleri verirlerdi. bu öğrencileri çileden
çıkartırdı, hatta benim şu anki  deli aklım der ki: itü de 68 öğrenci
ayaklanmasının bir nedeni de sırfi matematik dersleriyle ali sümer in
dayattığı kazık mı kazık fizik dersleri idi. ilk kazan kaldıran da bir
sınıf üstümdeki hemşerim Harun Karadeniz di.  ve netekim bugün bile o
yıllardan itü lü arkadaşlarım hala  "*ylmz, kara selma' nın "kutu" larını
da derslerinde anlatıyor musun*" diye bana takılırlar.. bu arada ekleyelim:
"*tutunamayanlar*" ın yazarı Oğuz Atay da aynı sıralardandır.

2.) 1940-70 arası türkiye'nin  inşaa(t) edildiği zamanlar. bütün Lise
matematik hocaları öğrencilerini itü ye sokmak için adeta
yarışırlardı. *"mühendiz olmayana
kız vermiyorlar"* denirdi. ben de o kurbanlardan birisiydim. 2.5 senemi o
güzelim taşkışla binasında en verimli çağımda geçirdim. Diyeceğim, o
yılların en iyi, en "zeki", en çalışkan (yani, ben gibi inek) öğrenciler en
yüksek puan gerektiren itü inşaata girdiler ama ben gibi inekler mutlu
ve tatmin
olamadılar. (inşaat değil de itü elektrikte olsaydık  o iyi öğrenciler o
kadar tatminsizlik yaşamazlardı çünkü elektrik matematiği ve fiziği en çok
kullanan mühendislik dalıdır ve eskiden gelme Mithat İdemen gibi,  bugün de
yine elektrikten gelme çok iyi matematikçilerimiz ve fizikçilerimiz vardır).
itü inşaatta devam eden bu gibi parlak öğrenciler mezuniyet sonrası şantiyelere
gitmediler, mühendizlik yapmadılar, entellektüel kurtuluş için matematiğe
sarıldılar ve bir süre sonra ("*koyunun olmadığı yerde keçiye abdurrahman
çelebi** derler**")* misali, eniyi matematikçilerin kendileri olduklarını iddia
ederek, üstüne üstlük Demirel in de katkıları ile (memur-mühendis maaş
farkını bahane ederek) itü de matematik mühendisliği bölümünü açtılar.
dünyada tektir! üstüne üstlük birde "*her mühendiz matematikçidir"* diyerek
matematik bölümlerini ele geçirdiler. (teorik fizikten de matematiğe bu
yönde akımlar gerçekleşti, rahmetli Yavuz Nutku nun da bu hususta
yanlışları oldu. gerçi mühendiz matematikçilere en çok saldıran da Yavuz
Nutku olmuştur).

3.)  günümüzde üniversite, dolayısı ile mühendis, enflasyonu vardır.
işsizlik diz boyudur, ayrıca nerede artık eskiden ve bugün de itü ve odtü
kalitesinde mezun veren üniversiteler? günümüzde her çeşit  diplomalar
parayla satın alınabiliyor. mühendiz arkadaş iş bulamadığı gibi bulsa da
iyi bir mühendiz olamamış ki piyasaya çıksın, dolayısı ile masa başı iş
arar. diğer taraftan memleketimizde eğitim öyle bir ticaretleşti ki, artık
her aile çocuklarının özel okul, üniversite paralarını ödemek için
çalışıyor. her aile de ikna edilmiş, ya özel ders alacak, ya özel okula
gidecek, yoksa üniversiteye giremez, girse de özel üniversitelere (artık
negatif puanla bile) girebilecek... yani bütün sistem karman çorman. ne
yapsın garibim yeni mühendiz?  belki onun en iyi bildiği şey lise
seviyesinde matematik. zaten üniversitelerimizin de seviyesi belli. çok
görmeyin garibime matematik hocalığını, elinden başka iş gelmiyorsa ne
yapsın, aç mı kalsın..?  bugün karın tokluğuna, asgari ücrete bile talim
yapmaya razı binlerce üniversite mezunlarımız var..
Şunlar bana bugün ulaşan dehşet verici gerçekler:
[image: image.png]

*"Özel okul (kolej) öğretmenleri asgari ücret alıyor. Bizzat bordrolarını
görüyorum her ay sonundaEn bilindik kolejler öğretmenlerine asgari ücret
veriyor.*
*daha kötüsünü anlatayım. güzelbahçede bir okul haziranda 1 yıllık sözleşme
yaptığı öğretmenlerle 8.500 e anlaşmıştı. Ama temmuzda asgari ucret 11.500
e çıkınca mecburen artırdılar asgari ücret seviyesine. eğitim hikaye...*


*Hocam ben size daha da kötü bir anekdot anlatacağım: Yine bilindik bir
özel okul banka hesabına 11.500 yatırıp, 1.500₺’ü elden geri istemiş
öğretmeninden…*
*Özel okul patronlarının hepsi inşaat-turizm sektöründen gelme… Yönetim
kurullarında dahi eğitimci yok maalesef".*

*Deve ne demiş:** "nerem doğru ki..."*
y.a.

On Mon, Jan 15, 2024 at 11:33 AM bekir barıs <
bekirsamibaris at listweb.bilkent.edu.tr> wrote:

> Merhaba,
>
> Malesef yüksek öğretim problemleri hiç bitmiyor ve bitecek gibi gözükmüyor.
> Mühendislik fakültelerinde öğretilen  matematik derslerinin ,Lineer Cebir,
> Diferansiyel denklemler ve hatta Matematik Analiz derslerinin mühendisler
> tarafından anlatıldığını duyuyoruz ve görüyoruz. Anlamadım gitti!
> Mühendislik alanı gün ve gün gelişen bir alan. Öğrencilere yeni dersler
> öğretebilme ve kendilerini yenileme fırsatı var iken , neden matematik
> dersleri anlatmak isterler?  Yüksek öğretim mevzuati buna nasıl izin
> veriyor?  Buna dur denilmesi gerekiyor. Matematik Derneklerinin  böyle
> ciddi bir sorun karşısında aksiyon alması gerekir diye düşünüyorum.
>
> Bekir.
>
> _______________________________________________
> Turkmath mailing list
> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20240116/f2380baf/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image.png
Type: image/png
Size: 2191457 bytes
Desc: not available
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20240116/f2380baf/attachment-0001.png>


More information about the Turkmath mailing list