[Turkmath:6342] Re: Bekir Barış'ın son mesajı üzerine çala kalem aklıma gelenler:
Hüseyin Eğinç
huseyin.eginc at gmail.com
Wed Jan 17 18:37:07 UTC 2024
Bize üniversitede . . .
Matematik fizik gibi derslere . . keşke
Lise hocalarımız gelselerdi . . .
Bu derslerden hem bıkmaz kaçmaz daha çok severek bilgilenirdik . . .
Hemde bu dersleri severek öğrenirdik . . .
Bunu neden dedim . . .
Bir ara bizim Yılmaz Akyıldıza sormuştum . .
64 itü imtihanında sorulan soruları . . .
Şimdilerde kimler çözebilir diye . . .
Ben uğraşsam zamanımı alır çözerim . . .
Şimdiler de bu soruları . . .ancak
Kariyer yapan matematikçiler çözer demişti . . .
Demek ki . . .
Bizim Lise hocalarımız . . .bizleri kariyer yapan
birer matematikçi veya fizikçi veya kimyacı olarak yetiştirebilecek kadar
. . .
branş bilgisine . . . öğretme vasfına sahiplermiş ki . . .
bizleri bu soruları çözebilecek hale getirmişler . . .
Neden gelip daha ötesini öğretmesinler ki
Vedat Batu <vedatbatu1 at gmail.com>, 17 Oca 2024 Çar, 04:15 tarihinde şunu
yazdı:
> ITU Insaat Fakultesi'nden sinifdasim Yilmaz Akyildiz'in matematik
> konusunda soylediklerini yakindan biliyorum. Bizlere matematik deslerini
> Selma Soysal (SS) ve Tevfik Okyay Kabacioglu (TOK) verdiler. SS'nin verdigi
> dersler beni de bunaltmisti. Ancak TOK, derslerinde muhendislik
> uygulamalarina orneklerle deginirdi. Hele son siniftaki (Bizim zamanimizda
> ITU de egitim suresi aynen Almanya'da oldugu gibi 5 yildi) Muhendislik
> Matematigi dersini cok sevmistik ve benim gibi akademik yolu secenler icin
> ileri ki yillarda cok faydali olmustu.
> Simdi size bir ornek vereyim: Doktora konusu olarak Kazim Cecen hocamiz
> bir kanaldan sizma konusunu (hem teori hem de deney) vermisti bana. Uzun
> ugrasilardan sonra Fourier integrallerine dayanan bir cozum elde ettim.
> Bunu elde etmede matematik dalindakiler degil de ITU Insaat Fakultesi'nden
> Mehmetcik Bayazit, Erdogan Suhubi, ve Tekin Ozbek'in fikirlerinden
> yararlandim. Ancak cozum integral altinda sonumlenen bir fonksiyon idi.
> Numerik integrasyon kullanmak gerekiyordu. Bir ogle yemeginde rahmetli
> Tekin Ozbek'e konuyu actim. Getir, bakalim dedi. Tekin Hoca hemen bu
> integral Filon metoduyla kolaylikla halledilebilir dedi ve 1940'larda
> basilan bana kucuk bir kitap verdi. Onu kullanarak bir bilgisayar programi
> yazdim ve cozumu deneylerle karsilastirdim. Hikayesi uzun. Sakin yanlis
> anlasilmasin, matematikcilerden bir destek alamadim. Tekin Hoca doktora ve
> benzeri calismalarda Fourier integralini iceren problemlerle hasir nesir
> oldugundan bu tur konularda oldukca deneyimli idi. O donemde doktora yapan
> bir arkadas soyle demisti bana: "Mithat Idemen Hoca'ya git, sana yardimci
> olabilir. Cok arkadasin Mithat Hoca'ya gittigini biliyorum." Bu arada
> Mithat Hocamiza selam ve saygilarimi gonderiyorum.
> Vedat Batu
> Chicago, ABD
>
>
> On Tue, Jan 16, 2024 at 2:07 PM yilmaz akyildiz <yilmaz.akyildiz at gmail.com>
> wrote:
>
>> Arkadaşlar,
>> Bekir Hoca nın bahsettiği "*mühendis - matematikçi*" tren(d)i
>> 1960'larda itü inşaat fakültesi nde başlatılmıştır.
>> o günlerden bugünlere gelinen yollara baktığımda gözlemlerim:
>> 1.) 70 lere kadar itü de fen fakültesi yoktu. benim de zamanımda
>> (1964-67) tevfik okyay kabakçıoğlu değil ama (c. arf ın öğrencisi) selma
>> soysal gibi matematikçi hocalar mühendislere sanki istanbul
>> üniversitesinde matematik bölümünde "*ağır analiz*" dersleri anlatır
>> gibi *Dedekind "Kutu" **lamaları*ndan tutun da "*epsilon-delta"* ispatlarına
>> kadar "*yüksek matematik I, II,III*" altında calculus yerine ağır analiz
>> dersleri verirlerdi. bu öğrencileri çileden çıkartırdı, hatta benim şu
>> anki deli aklım der ki: itü de 68 öğrenci ayaklanmasının bir nedeni de
>> sırfi matematik dersleriyle ali sümer in dayattığı kazık mı kazık fizik
>> dersleri idi. ilk kazan kaldıran da bir sınıf üstümdeki hemşerim Harun Karadeniz
>> di. ve netekim bugün bile o yıllardan itü lü arkadaşlarım hala "*ylmz,
>> kara selma' nın "kutu" larını da derslerinde anlatıyor musun*" diye bana
>> takılırlar.. bu arada ekleyelim: "*tutunamayanlar*" ın yazarı Oğuz Atay
>> da aynı sıralardandır.
>>
>> 2.) 1940-70 arası türkiye'nin inşaa(t) edildiği zamanlar. bütün Lise
>> matematik hocaları öğrencilerini itü ye sokmak için adeta yarışırlardı. *"mühendiz olmayana
>> kız vermiyorlar"* denirdi. ben de o kurbanlardan birisiydim. 2.5
>> senemi o güzelim taşkışla binasında en verimli çağımda geçirdim.
>> Diyeceğim, o yılların en iyi, en "zeki", en çalışkan (yani, ben gibi inek)
>> öğrenciler en yüksek puan gerektiren itü inşaata girdiler ama ben gibi
>> inekler mutlu ve tatmin olamadılar. (inşaat değil de itü elektrikte
>> olsaydık o iyi öğrenciler o kadar tatminsizlik yaşamazlardı çünkü elektrik
>> matematiği ve fiziği en çok kullanan mühendislik dalıdır ve eskiden gelme
>> Mithat İdemen gibi, bugün de yine elektrikten gelme çok iyi
>> matematikçilerimiz ve fizikçilerimiz vardır). itü inşaatta devam eden bu
>> gibi parlak öğrenciler mezuniyet sonrası şantiyelere gitmediler,
>> mühendizlik yapmadılar, entellektüel kurtuluş için matematiğe sarıldılar
>> ve bir süre sonra ("*koyunun olmadığı yerde keçiye abdurrahman çelebi*
>> * derler**")* misali, eniyi matematikçilerin kendileri olduklarını iddia
>> ederek, üstüne üstlük Demirel in de katkıları ile (memur-mühendis maaş
>> farkını bahane ederek) itü de matematik mühendisliği bölümünü açtılar.
>> dünyada tektir! üstüne üstlük birde "*her mühendiz matematikçidir"*
>> diyerek matematik bölümlerini ele geçirdiler. (teorik fizikten de
>> matematiğe bu yönde akımlar gerçekleşti, rahmetli Yavuz Nutku nun da bu
>> hususta yanlışları oldu. gerçi mühendiz matematikçilere en çok saldıran da
>> Yavuz Nutku olmuştur).
>>
>> 3.) günümüzde üniversite, dolayısı ile mühendis, enflasyonu vardır.
>> işsizlik diz boyudur, ayrıca nerede artık eskiden ve bugün de itü ve odtü
>> kalitesinde mezun veren üniversiteler? günümüzde her çeşit diplomalar
>> parayla satın alınabiliyor. mühendiz arkadaş iş bulamadığı gibi bulsa da
>> iyi bir mühendiz olamamış ki piyasaya çıksın, dolayısı ile masa başı iş
>> arar. diğer taraftan memleketimizde eğitim öyle bir ticaretleşti ki, artık
>> her aile çocuklarının özel okul, üniversite paralarını ödemek için
>> çalışıyor. her aile de ikna edilmiş, ya özel ders alacak, ya özel okula
>> gidecek, yoksa üniversiteye giremez, girse de özel üniversitelere (artık
>> negatif puanla bile) girebilecek... yani bütün sistem karman çorman. ne
>> yapsın garibim yeni mühendiz? belki onun en iyi bildiği şey lise
>> seviyesinde matematik. zaten üniversitelerimizin de seviyesi belli. çok
>> görmeyin garibime matematik hocalığını, elinden başka iş gelmiyorsa ne
>> yapsın, aç mı kalsın..? bugün karın tokluğuna, asgari ücrete bile talim
>> yapmaya razı binlerce üniversite mezunlarımız var..
>> Şunlar bana bugün ulaşan dehşet verici gerçekler:
>> [image: image.png]
>>
>> *"Özel okul (kolej) öğretmenleri asgari ücret alıyor. Bizzat bordrolarını
>> görüyorum her ay sonundaEn bilindik kolejler öğretmenlerine asgari ücret
>> veriyor.*
>> *daha kötüsünü anlatayım. güzelbahçede bir okul haziranda 1 yıllık
>> sözleşme yaptığı öğretmenlerle 8.500 e anlaşmıştı. Ama temmuzda asgari
>> ucret 11.500 e çıkınca mecburen artırdılar asgari ücret seviyesine. eğitim
>> hikaye...*
>>
>>
>> *Hocam ben size daha da kötü bir anekdot anlatacağım: Yine bilindik bir
>> özel okul banka hesabına 11.500 yatırıp, 1.500₺’ü elden geri istemiş
>> öğretmeninden…*
>> *Özel okul patronlarının hepsi inşaat-turizm sektöründen gelme… Yönetim
>> kurullarında dahi eğitimci yok maalesef".*
>>
>> *Deve ne demiş:** "nerem doğru ki..."*
>> y.a.
>>
>> On Mon, Jan 15, 2024 at 11:33 AM bekir barıs <
>> bekirsamibaris at listweb.bilkent.edu.tr> wrote:
>>
>>> Merhaba,
>>>
>>> Malesef yüksek öğretim problemleri hiç bitmiyor ve bitecek gibi
>>> gözükmüyor.
>>> Mühendislik fakültelerinde öğretilen matematik derslerinin ,Lineer
>>> Cebir, Diferansiyel denklemler ve hatta Matematik Analiz derslerinin
>>> mühendisler tarafından anlatıldığını duyuyoruz ve görüyoruz. Anlamadım
>>> gitti! Mühendislik alanı gün ve gün gelişen bir alan. Öğrencilere yeni
>>> dersler öğretebilme ve kendilerini yenileme fırsatı var iken , neden
>>> matematik dersleri anlatmak isterler? Yüksek öğretim mevzuati buna nasıl
>>> izin veriyor? Buna dur denilmesi gerekiyor. Matematik Derneklerinin böyle
>>> ciddi bir sorun karşısında aksiyon alması gerekir diye düşünüyorum.
>>>
>>> Bekir.
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Turkmath mailing list
>>> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>>>
>> --
>> Bu iletiyi Google Grupları'ndaki "itu69insaat" grubuna abone olduğunuz
>> için aldınız.
>> Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için
>> itu69insaat+unsubscribe at googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
>> Bu tartışmayı web'de görüntülemek için
>> https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CAJg42PtMPO_56QjQA6ZL9HW1TUN0ncDb22Ta8bOER_ce2_arGQ%40mail.gmail.com
>> <https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CAJg42PtMPO_56QjQA6ZL9HW1TUN0ncDb22Ta8bOER_ce2_arGQ%40mail.gmail.com?utm_medium=email&utm_source=footer>
>> adresini ziyaret edin.
>>
> --
> Bu iletiyi Google Grupları'ndaki "itu69insaat" grubuna abone olduğunuz
> için aldınız.
> Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için
> itu69insaat+unsubscribe at googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
> Bu tartışmayı web'de görüntülemek için
> https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CANtz1j4qgtA8pxnDsVkh-ZxC2LMZ6%3DvnJC5gXjQAC_Jvi4NUaw%40mail.gmail.com
> <https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CANtz1j4qgtA8pxnDsVkh-ZxC2LMZ6%3DvnJC5gXjQAC_Jvi4NUaw%40mail.gmail.com?utm_medium=email&utm_source=footer>
> adresini ziyaret edin.
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20240117/a38e5711/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image.png
Type: image/png
Size: 2191457 bytes
Desc: not available
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20240117/a38e5711/attachment-0001.png>
More information about the Turkmath
mailing list