[Turkmath:6343] Re: Bekir Barış'ın son mesajı üzerine çala kalem aklıma gelenler:
Mustafa Polat
mpolat at yeditepe.edu.tr
Thu Jan 18 07:42:03 UTC 2024
Bu mail listesi de matematikçikçilerin sosyal medyası görevi görüyor. Bir
iki kişinin özel deneyiminden yola çıkarak büyük genellemeler yapmak kolay
oluyor.
Benim lisedeki 2 matematik hocam doğru orantı bilmiyordu. Benim dönemimde
Lise de fizik sadece 2. sınıfta vardı. 5 tane hoca değiştirdik, içlerinde
fizik bilen hoca sadece 2 hafta gelmişti(Sonra tayini çıkmıştı). Diğerleri
fizik bilmiyordu. İngilizce bilen ingilizce öğretmenimiz sadece bir dönem
dersimize gelmişti. Acaba diyorum Hüseyin Eğinç benim lise hocalarımın ruhu
ile üniversitede ders ler mi aldı?
ODTÜ de matematik bölümü hocalarımız harika idiler.
Mustafa Polat
On Wed, Jan 17, 2024 at 9:37 PM Hüseyin Eğinç <
Huseyin.Eginc at listweb.bilkent.edu.tr> wrote:
> Bize üniversitede . . .
> Matematik fizik gibi derslere . . keşke
> Lise hocalarımız gelselerdi . . .
> Bu derslerden hem bıkmaz kaçmaz daha çok severek bilgilenirdik . . .
> Hemde bu dersleri severek öğrenirdik . . .
>
> Bunu neden dedim . . .
> Bir ara bizim Yılmaz Akyıldıza sormuştum . .
> 64 itü imtihanında sorulan soruları . . .
> Şimdilerde kimler çözebilir diye . . .
> Ben uğraşsam zamanımı alır çözerim . . .
> Şimdiler de bu soruları . . .ancak
> Kariyer yapan matematikçiler çözer demişti . . .
>
> Demek ki . . .
> Bizim Lise hocalarımız . . .bizleri kariyer yapan
> birer matematikçi veya fizikçi veya kimyacı olarak yetiştirebilecek
> kadar . . .
> branş bilgisine . . . öğretme vasfına sahiplermiş ki . . .
> bizleri bu soruları çözebilecek hale getirmişler . . .
>
> Neden gelip daha ötesini öğretmesinler ki
>
>
>
>
>
>
>
>
> Vedat Batu <vedatbatu1 at gmail.com>, 17 Oca 2024 Çar, 04:15 tarihinde şunu
> yazdı:
>
>> ITU Insaat Fakultesi'nden sinifdasim Yilmaz Akyildiz'in matematik
>> konusunda soylediklerini yakindan biliyorum. Bizlere matematik deslerini
>> Selma Soysal (SS) ve Tevfik Okyay Kabacioglu (TOK) verdiler. SS'nin verdigi
>> dersler beni de bunaltmisti. Ancak TOK, derslerinde muhendislik
>> uygulamalarina orneklerle deginirdi. Hele son siniftaki (Bizim zamanimizda
>> ITU de egitim suresi aynen Almanya'da oldugu gibi 5 yildi) Muhendislik
>> Matematigi dersini cok sevmistik ve benim gibi akademik yolu secenler icin
>> ileri ki yillarda cok faydali olmustu.
>> Simdi size bir ornek vereyim: Doktora konusu olarak Kazim Cecen hocamiz
>> bir kanaldan sizma konusunu (hem teori hem de deney) vermisti bana. Uzun
>> ugrasilardan sonra Fourier integrallerine dayanan bir cozum elde ettim.
>> Bunu elde etmede matematik dalindakiler degil de ITU Insaat Fakultesi'nden
>> Mehmetcik Bayazit, Erdogan Suhubi, ve Tekin Ozbek'in fikirlerinden
>> yararlandim. Ancak cozum integral altinda sonumlenen bir fonksiyon idi.
>> Numerik integrasyon kullanmak gerekiyordu. Bir ogle yemeginde rahmetli
>> Tekin Ozbek'e konuyu actim. Getir, bakalim dedi. Tekin Hoca hemen bu
>> integral Filon metoduyla kolaylikla halledilebilir dedi ve 1940'larda
>> basilan bana kucuk bir kitap verdi. Onu kullanarak bir bilgisayar programi
>> yazdim ve cozumu deneylerle karsilastirdim. Hikayesi uzun. Sakin yanlis
>> anlasilmasin, matematikcilerden bir destek alamadim. Tekin Hoca doktora ve
>> benzeri calismalarda Fourier integralini iceren problemlerle hasir nesir
>> oldugundan bu tur konularda oldukca deneyimli idi. O donemde doktora yapan
>> bir arkadas soyle demisti bana: "Mithat Idemen Hoca'ya git, sana yardimci
>> olabilir. Cok arkadasin Mithat Hoca'ya gittigini biliyorum." Bu arada
>> Mithat Hocamiza selam ve saygilarimi gonderiyorum.
>> Vedat Batu
>> Chicago, ABD
>>
>>
>> On Tue, Jan 16, 2024 at 2:07 PM yilmaz akyildiz <
>> yilmaz.akyildiz at gmail.com> wrote:
>>
>>> Arkadaşlar,
>>> Bekir Hoca nın bahsettiği "*mühendis - matematikçi*" tren(d)i
>>> 1960'larda itü inşaat fakültesi nde başlatılmıştır.
>>> o günlerden bugünlere gelinen yollara baktığımda gözlemlerim:
>>> 1.) 70 lere kadar itü de fen fakültesi yoktu. benim de zamanımda
>>> (1964-67) tevfik okyay kabakçıoğlu değil ama (c. arf ın
>>> öğrencisi) selma soysal gibi matematikçi hocalar mühendislere sanki
>>> istanbul üniversitesinde matematik bölümünde "*ağır analiz*" dersleri
>>> anlatır gibi *Dedekind "Kutu" **lamaları*ndan tutun da "*epsilon-delta"*
>>> ispatlarına kadar "*yüksek matematik I, II,III*" altında calculus
>>> yerine ağır analiz dersleri verirlerdi. bu öğrencileri çileden
>>> çıkartırdı, hatta benim şu anki deli aklım der ki: itü de 68 öğrenci
>>> ayaklanmasının bir nedeni de sırfi matematik dersleriyle ali sümer in
>>> dayattığı kazık mı kazık fizik dersleri idi. ilk kazan kaldıran da bir
>>> sınıf üstümdeki hemşerim Harun Karadeniz di. ve netekim bugün bile o
>>> yıllardan itü lü arkadaşlarım hala "*ylmz, kara selma' nın "kutu"
>>> larını da derslerinde anlatıyor musun*" diye bana takılırlar.. bu arada
>>> ekleyelim: "*tutunamayanlar*" ın yazarı Oğuz Atay da aynı
>>> sıralardandır.
>>>
>>> 2.) 1940-70 arası türkiye'nin inşaa(t) edildiği zamanlar. bütün Lise
>>> matematik hocaları öğrencilerini itü ye sokmak için adeta yarışırlardı. *"mühendiz olmayana
>>> kız vermiyorlar"* denirdi. ben de o kurbanlardan birisiydim. 2.5
>>> senemi o güzelim taşkışla binasında en verimli çağımda geçirdim.
>>> Diyeceğim, o yılların en iyi, en "zeki", en çalışkan (yani, ben gibi inek)
>>> öğrenciler en yüksek puan gerektiren itü inşaata girdiler ama ben gibi
>>> inekler mutlu ve tatmin olamadılar. (inşaat değil de itü elektrikte
>>> olsaydık o iyi öğrenciler o kadar tatminsizlik yaşamazlardı çünkü elektrik
>>> matematiği ve fiziği en çok kullanan mühendislik dalıdır ve eskiden gelme
>>> Mithat İdemen gibi, bugün de yine elektrikten gelme çok iyi
>>> matematikçilerimiz ve fizikçilerimiz vardır). itü inşaatta devam eden
>>> bu gibi parlak öğrenciler mezuniyet sonrası şantiyelere gitmediler,
>>> mühendizlik yapmadılar, entellektüel kurtuluş için matematiğe
>>> sarıldılar ve bir süre sonra ("*koyunun olmadığı yerde keçiye
>>> abdurrahman çelebi** derler**")* misali, eniyi matematikçilerin
>>> kendileri olduklarını iddia ederek, üstüne üstlük Demirel in de
>>> katkıları ile (memur-mühendis maaş farkını bahane ederek) itü de
>>> matematik mühendisliği bölümünü açtılar. dünyada tektir! üstüne üstlük
>>> birde "*her mühendiz matematikçidir"* diyerek matematik bölümlerini ele
>>> geçirdiler. (teorik fizikten de matematiğe bu yönde akımlar
>>> gerçekleşti, rahmetli Yavuz Nutku nun da bu hususta yanlışları oldu. gerçi
>>> mühendiz matematikçilere en çok saldıran da Yavuz Nutku olmuştur).
>>>
>>> 3.) günümüzde üniversite, dolayısı ile mühendis, enflasyonu vardır.
>>> işsizlik diz boyudur, ayrıca nerede artık eskiden ve bugün de itü ve odtü
>>> kalitesinde mezun veren üniversiteler? günümüzde her çeşit diplomalar
>>> parayla satın alınabiliyor. mühendiz arkadaş iş bulamadığı gibi bulsa
>>> da iyi bir mühendiz olamamış ki piyasaya çıksın, dolayısı ile masa başı iş
>>> arar. diğer taraftan memleketimizde eğitim öyle bir ticaretleşti ki, artık
>>> her aile çocuklarının özel okul, üniversite paralarını ödemek için
>>> çalışıyor. her aile de ikna edilmiş, ya özel ders alacak, ya özel okula
>>> gidecek, yoksa üniversiteye giremez, girse de özel üniversitelere (artık
>>> negatif puanla bile) girebilecek... yani bütün sistem karman çorman. ne
>>> yapsın garibim yeni mühendiz? belki onun en iyi bildiği şey lise
>>> seviyesinde matematik. zaten üniversitelerimizin de seviyesi belli. çok
>>> görmeyin garibime matematik hocalığını, elinden başka iş gelmiyorsa ne
>>> yapsın, aç mı kalsın..? bugün karın tokluğuna, asgari ücrete bile talim
>>> yapmaya razı binlerce üniversite mezunlarımız var..
>>> Şunlar bana bugün ulaşan dehşet verici gerçekler:
>>> [image: image.png]
>>>
>>> *"Özel okul (kolej) öğretmenleri asgari ücret alıyor. Bizzat
>>> bordrolarını görüyorum her ay sonundaEn bilindik kolejler öğretmenlerine
>>> asgari ücret veriyor.*
>>> *daha kötüsünü anlatayım. güzelbahçede bir okul haziranda 1 yıllık
>>> sözleşme yaptığı öğretmenlerle 8.500 e anlaşmıştı. Ama temmuzda asgari
>>> ucret 11.500 e çıkınca mecburen artırdılar asgari ücret seviyesine. eğitim
>>> hikaye...*
>>>
>>>
>>> *Hocam ben size daha da kötü bir anekdot anlatacağım: Yine bilindik bir
>>> özel okul banka hesabına 11.500 yatırıp, 1.500₺’ü elden geri istemiş
>>> öğretmeninden…*
>>> *Özel okul patronlarının hepsi inşaat-turizm sektöründen gelme… Yönetim
>>> kurullarında dahi eğitimci yok maalesef".*
>>>
>>> *Deve ne demiş:** "nerem doğru ki..."*
>>> y.a.
>>>
>>> On Mon, Jan 15, 2024 at 11:33 AM bekir barıs <
>>> bekirsamibaris at listweb.bilkent.edu.tr> wrote:
>>>
>>>> Merhaba,
>>>>
>>>> Malesef yüksek öğretim problemleri hiç bitmiyor ve bitecek gibi
>>>> gözükmüyor.
>>>> Mühendislik fakültelerinde öğretilen matematik derslerinin ,Lineer
>>>> Cebir, Diferansiyel denklemler ve hatta Matematik Analiz derslerinin
>>>> mühendisler tarafından anlatıldığını duyuyoruz ve görüyoruz. Anlamadım
>>>> gitti! Mühendislik alanı gün ve gün gelişen bir alan. Öğrencilere yeni
>>>> dersler öğretebilme ve kendilerini yenileme fırsatı var iken , neden
>>>> matematik dersleri anlatmak isterler? Yüksek öğretim mevzuati buna nasıl
>>>> izin veriyor? Buna dur denilmesi gerekiyor. Matematik Derneklerinin böyle
>>>> ciddi bir sorun karşısında aksiyon alması gerekir diye düşünüyorum.
>>>>
>>>> Bekir.
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Turkmath mailing list
>>>> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
>>>> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>>>>
>>> --
>>> Bu iletiyi Google Grupları'ndaki "itu69insaat" grubuna abone olduğunuz
>>> için aldınız.
>>> Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için
>>> itu69insaat+unsubscribe at googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
>>> Bu tartışmayı web'de görüntülemek için
>>> https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CAJg42PtMPO_56QjQA6ZL9HW1TUN0ncDb22Ta8bOER_ce2_arGQ%40mail.gmail.com
>>> <https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CAJg42PtMPO_56QjQA6ZL9HW1TUN0ncDb22Ta8bOER_ce2_arGQ%40mail.gmail.com?utm_medium=email&utm_source=footer>
>>> adresini ziyaret edin.
>>>
>> --
>> Bu iletiyi Google Grupları'ndaki "itu69insaat" grubuna abone olduğunuz
>> için aldınız.
>> Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için
>> itu69insaat+unsubscribe at googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
>> Bu tartışmayı web'de görüntülemek için
>> https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CANtz1j4qgtA8pxnDsVkh-ZxC2LMZ6%3DvnJC5gXjQAC_Jvi4NUaw%40mail.gmail.com
>> <https://groups.google.com/d/msgid/itu69insaat/CANtz1j4qgtA8pxnDsVkh-ZxC2LMZ6%3DvnJC5gXjQAC_Jvi4NUaw%40mail.gmail.com?utm_medium=email&utm_source=footer>
>> adresini ziyaret edin.
>>
> _______________________________________________
> Turkmath mailing list
> Turkmath at listweb.bilkent.edu.tr
> http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/cgi-bin/mailman/listinfo/turkmath
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20240118/66542897/attachment-0001.html>
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: image.png
Type: image/png
Size: 2191457 bytes
Desc: not available
URL: <http://yunus.listweb.bilkent.edu.tr/pipermail/turkmath/attachments/20240118/66542897/attachment-0001.png>
More information about the Turkmath
mailing list